    From: "Anatol" <c...@u...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: OFE znów tracą
    Date: Wed, 4 Mar 2009 18:21:59 +0100

    Użytkownik "Edward Malinowy" <e...@n...spam.pl> napisał w
    wiadomości

    > w błędzie (jeżeli tak, to bardzo proszę o poprawienie), ale
    > kiedy spoglądam z dystansem na ten cały bajzel związany z OFE dochodzę do
    > wniosku, że ów instytucje stanowią jeden wielki przekręt, zaś cała ta
    > reforma systemu emerytalnego to nic innego jak jawne i zalegalizowanie
    > dymania pracujących obywateli.
    > Dlaczego? Przecież OFE w większości przypadków kupują obligacje Skarbu
    > Państwa, za które karzą sobie płacić słone prowizje. Te same papiery mogę
    > sobie kupić zupełnie za friko za pośrednictwem strony sprzedającej
    > obligacje
> [...]

    Tylko że dla OFE jedyną alternatywą był ZUS tzn. gdyby nie OFE to wszystko
    po staremu trafiałoby do ZUS. Co do stopy zwrotu dla kilkudziesięcioletniego
    horyzontu czasowego, wybieranie do analizy akurat okresu światowego kryzysu
    gospodarczego nie ma sensu - w USA czy UK nie ma OFE a ichnie dobrowolne
    fundusze emerytalne z pewnością nie mają dzisiaj lepszej średniej stopy
    zwrotu. Swoją drogą jeżeli OFE kupuja dzisiaj akcje taniej to końcowa stopa
    zwrotu bedzie lepsza niż zakupy tych samych akcji po najwyższych cenach
    (pomimo lepszej bieżącej wyceny straszych jednostek).

    Anatol