  • Data: 2002-07-09 13:56:43
    Temat: Re: [OT] Fundusz emerytalny
    Od: "Kasia" <K...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "BUCKS" <b...@u...to.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Pan Kowalski ma świętą rację, wiekszość nie przetrwa ( ale nie jesteśmy w
    stanie przewidziec nawet w perspektywie 5 lat kto z kim sie połączy ....), a
    powiem więcej .. za 20 lat bedziemy wiedzieć jeszcze wiecej .. Ale Bucks
    musi dokonac wyboru teraz a nei za 5, czy 10 lat ....

    > Generalnie chodzi o to, że skoro jest możliwość wyboru to trzeba poznać
    > mocne i słabe strony każdej oferty.

    Bardzo mądrze - popieram. Z punktu widzenia klienta ofe najważniejsze są:
    stopa zwrotu od poczatku działalności, wysokość opłat pobieranych od składki
    (za zarządzanie oraz oplata dystrybucyjna). Na razie najwieksze znaczenie ma
    wysokość drugiej opłaty, jednak z biegiem czasu (o ile fundusze zróżnicują
    opłatę za zarządzanie - a są takie zakusy na rynku) będzie rosło znaczenie
    tej pierwszej. Bowiem ona jest pobierana od całości zgromadzonych aktywów, a
    te jak wiadomo rosną z miesiąca na miesiąc. Opłata dystrybucyjna jest
    pobierana co miesiac od skladki, którą przelewa ZUS - zatem od każdej naszej
    skladki jest pobierana tylko raz - w przeciwieństwie do opłaty za
    zarzadzanie ... Ale póki co zdaje mi się że opłata za zarządzanie we
    wszystkich ofe wynosi tyle samo - tzn. 0,05% miesiecznie. Proces fuzji ofe
    dopiero sie rozpoczął - zatem jeśli chodzi o akcjonariat .. nie byłoby to
    dla mnie najważniejsze kryterium wyboru. Po dwóch latach od wpływu Twojej
    pierwszej składki będziesz mógł w razie czego bezpłatnie przenieść się do
    innego ofe ( kierując się swoim najlepiej pojetym interesem - czyli po
    prostu stopą zwrotu - w razie gdyby wybrany fundusz zmienił polityke
    inwestycyjną i nie zarobił dla Ciebie tyle, ile mogłyby inne fundusze w tym
    czasie....). Warto zwrócic też uwage na możliwości sprawdzania stanu swojego
    konta emerytalnego (kanały dostępu).

    Życze trafnego wyboru.
    Kaśka