    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Sie dostalo Balcerkowi ;)
    Date: 1 Jun 2002 11:09:59 +0200

    > Nie, tak działa piramida finansowa, coś Ci sie pomyliło.
    I taką piramidą finansową jest każda gospodarka oparta na kredytach.
    Rozwój gospodarczy odbywa się dzięki inwestycjom, a inwestycje są finansowane z
    kredytów. Jak bierzemy mniej kredytów - tempo mniejsze niż stopa procentowa
    tych kredytów- to mamy niezdolność gospodarki do spłaty starych kredytów.

    Przykłądowo.
    W Polsce Na początku 2002r było 60 mld zł M0
    Wartość udzielonych kredytów i pożyczek to nieco powyżej 220 mld zł
    Jeśli 60 mld zł zostanie wpłacone do banków, banki mają cały pieniądz. Dalsza
    spłąta kredytów jest niemożliwa. Aby się stała możliwa, banki muszą wypuścić
    pieniądz z swojego systemu na rynek. Ale takie wypuszczanie może zaistnieć
    tylko jako kredyt i to oprocentowany.

    A więc jak mamy pana Jana, Mikołaja i Zenona i jeśli Pan JAN będzie bankiem a
    Mikołąj i Zenon będą winni Janowi 300 zł i M i Z razem mają 100 zł.
    To jak oddadzą 100 zł Janowi, zostanie do spłaty 200zł. Jan musi udzielić komuś
    nowego kredytu, aby można było spłacić kolejną sumę z tych starych 200 zł.
    Takie zasady obowiązuja w gospodarce z tym, że spłąty kredytów odbywają się w
    jakiś częściach całej sumy i rozłożone w czasie. Ale rozbicie na mniejsze sumy
    i przesunięcie ich w czasie nie zmienia założeń, Raz wpłacony pieniądz do banku
    aby być powtórnie spłacony musi też być powtórnie wykredytowany z banków.

    Tak więc

    Przyrost kredytów [%]
    ------------------------------- > 1
    stopa procentowa kredytów [%]

    jak znajdzie się poniżej 1 to mamy bankructwo gospodarki i państwa.

    > W przypadku piramidy finansowej nie ma możliwości ograniczenia ilości
    > pieniądza w obrocie.
    Ależ ograniczeniem ilości pieniądza w obrocie jest (w skrajnym przypadku, gdy
    wszyscy biorą udział w piramidzie) M0 i jego szybkość obrotu.
    Więc piramida się zawala, gdy uczestnicy już nie mogą zwiększać prędkości
    zawierania transakcji (ala piramida- jakiś tam wpłat) całość zawala się.

    W przypadku gospodarki takie ograniczenie istnieje
    > - są nimi obowiązkowe depozyty banków komercyjnych w NBP. Dzięki temu
    > nie da się udzielać kredytów w nieskończoność i ilość pieniądza w
    > obrocie jest określona. Ale to jest oczywiste i znajdziesz to w każdej
    > książce o polityce monetarnej, więc nie wiem o czym my tu dyskutujemy.
    I właśnie ta niemożliwość udzielania kredytów w nieskończoność będzie
    przyczynkiem do bankructwa gospodarki.

    Ale trzeba też wspomnieć, że są kraje w których stopa rezerw obowiązkowych
    wynosi 0 np Szwajcaria ( w stosunku do depozytów na żądanie). Ale również w
    Szwajcarii mamy brak pokrycia depozytów.
    Teoretycznie w Szwajcarii nie ma ograniczeń w udzielaniu kredytów w
    nieskończoność.

    > Ach więc Tobie chodzi o załamanie gospodarcze... Państwo w gruncie
    > rzeczy nie jest w stanie zbankrutować.
    Jeśli Państwo nie jest w stanie obsługiwać zadłużenia skarbu państwa to co mamy?
    Wszystkie zależności w systemie finansowym się zerują. Wszyscy tracą
    oszczędności. Jeśli będziemy twardo postępować zgodnie z przepisami to możemy
    domagać się zlicytowania wszystkiego co państwowe i wszystkiego co posiadają
    banki. Okaże się, że oszczędzający dostaną tyle pieniędzy ile wynosi stopa
    rezerw obowiązkowych a nieruchomości i ruchomości zmienią właściciela. Z tym,
    że gospodarka w stanie jakim się wówczas znajdzie nie będzie w stanie
    funkconować na zasadach podobnych do obecnych z istnieniem systemu bankowego.

    klus