  • Data: 2004-03-22 20:40:38
    Temat: Re: "Wielki Brat" z banku
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <j...@d...com.pl> napisał w wiadomości
    news:78hu50l2rb3o74d3ohipmdmnpsm2pc4lb0@4ax.com...

    > nie jest. To nie weksel, który można puścić "w obieg". Nie po to
    > zawieram umowę z Polkomtelem, żeby mi potem jakiś Sęp czy Kruk d*.*
    > zawracał (a potrafią zawracać, potrafią - nawet jak nie mają podstaw
    > :-).

    Jest. Mylisz - tak samo jak GIODO i WSA - pojęcie cesji umowy (czyli
    łącznego przelewu praw i obowiązków) i cesji wierzytelności (tylko cesja
    obowiązków).

    > zaraz, zaraz - nic nie stoi na przeszkodzie dochodzenia roszczeń -
    > Polkomtel może to robić bez przeszkód.

    Jakbyś dochodził kiedyś roszczeń na większą skalę, to byś nie pisał, że bez
    przeszkód :)

    Oczywiście, że może, ale nie chce. Uważa, że korzystniej jest to zrobić w
    inny - zgodny z prawem - sposób.

    > A gdybym bez zgody Polkomtela przekazał swój (hipotetyczny) dług
    > jakiemuś żulowi bez pracy i majątku? To byłoby OK?

    Nie, bo Ty swojego długu wobec Polkomtela nie możesz zbyć bez jego zgody, o
    czym jasno stanowi KC w art. 519 par. 2 pkt 2.

    > A jaką swobodę umów masz na myśli? Skoro operator spisał regulamin na
    > 3 strony maczkiem, ale nie uzyskał (nie prosił nawet; zapomniał?)
    > zgody na przekazywanie danych innym podmiotom - to wszystko jest
    > zgodnie z tą - swobodną - umową, nieprawdaż?

    Zapomniałeś dodać, że w kwestiach nieuregulowanych stosuje się przepisy
    obowiązującego prawa. I te przepisy stanowią, że prawnie usprawiedliwionym
    celem dla przetwarzania danych osobowych jest dochodzenie roszczeń
    wynikających z własnych wierzytelności.

    Zaznaczyć także należy, że nie doszło tu do przekazania danych bez podstawy
    prawnej. Przekazanie to było niezbędne dla wykonania umowy, co także jest
    prawnie usprawiedliwionym celem.

    Por. głównie art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych.

    Pozdrawiam,
    Washko