    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jakie koszty uzywania kart w USA?
    Date: Mon, 20 May 2013 01:47:59 -0500

    Marek wrote:
    > witam,
    > czy ktoś byłby tak miły i zebrał w krótkich żołnierskich słowach koszty
    > jakie poniosę przy używaniu kart płatniczych w USA?
    > NORDEA: debetowa Visa, kredytowa Mastercard
    > Deutsche Bank: debetowa Visa elektron
    > (karty są powiązane z kontami w PLN)
    > mam nadzieję ze każda z tych kart będzie w USA działać ...
    > chodzi mi o
    > - wypłaty gotówki z bankomatów -> jakie koszty?
    > - operacje bezgotówkowe -> jakie koszty?
    >
    > (niestety -a może celowo- manuale w każdym z banków są tak zawiłe ze nie
> [...]

    generalnie vise eletron do platnosci mozesz sobie wsadzic.
    Nikt nie wie co to jest "takie cos plaskie bez numerkow" chociaz nikt
    nie bedzie robil zadnych problemow jak bedziesz chcial tym zaplacic.

    w usa masz rozroznienie kart na dwie grupy debit i credit.
    nawet jak masz karte debetowa i beda sie pytac jaka to karta to mow, ze
    credit. dopiero jak nie przjedzie to wtedy popros zeby przepuscili jako
    debit. Jak nie przejdzie to wyciagaj gotowke.
    Czy karta zadziala czy nie i jak to musisz w praktyce przetestowac
    gdzies w sklepie. Wieksze problemy mozesz miec na stacjach benzynowych,
    gdzie visa elektron ciezko przechodzi. Nie wiem czemu.

    Do wyplaty z bankomatu nadaje sie jak najbardziej.
    Koszty, to zwykle 2.5 do 5 dolarow doliczone dla wlasciciela bankomatu
    dodawane do kwoty transakcji

    Wszystko co nie elektron, i najlepiej jak jests "wypukle" niezaleznie
    czy kredytowa czy debetowa powinno działać.

    Wez jedna karte, moze byc elektron, do wyplaty gotowki z bankomatu, i
    dwie inne do płatnosci, mastercard i druga visa powinna wystarczyc
    spokojnie. Wez ze soba w kieszenie jakies 500 dolarow na dzien dobry
    jakby sie okazalo ze cos nie tak z kartami.
    Wszystko zalezy od tego na jak dlugo po co i do kogo lecisz. jak do
    cioci, ktora w razie czego wspomoze to tyle spokojnie wystarczy.
    jak lecisz sam i nikt na ciebie nie czeka na miejscu to wzialbym troche
    wiecej gotowki.

    Jesli chodzi o koszty po stronie polskich bankow to niech ci juz spece
    od tych bankow wytlumacza ile bank zabiera po swojej stronie.

    Przede wszystkim zwroc uwage na prowizje przy wyplacie z bankomatow, bo
    te potrafia byc wysokie. Koszty placenia kredytowa mastercard to w
    zasadzie tylko kurs dolara. reszta pomijalna, chyba, ze zamierzasz cos
    duzego kupowac.