  • Data: 2006-02-03 23:12:14
    Temat: Re: rach. prawdopod. ?
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > To sa dwie zupelnie inne rzeczy. Myslisz ze w banku pracuje jeden
    > informatyk, ktory zamawia projekt systemu i pozniej zajmuje sie jego
    > obsluga? Bez zartow.

    odwracasz kota ogonem - napisalem ze BANK nie ma potrzeby
    odszyfrowywac hasel wiec dla bezpieczenstwa kazdy rozsadny projekt
    przewidzi uzycie haszu czyli szyfrowania w jedna strone

    a pojedynczy informatyk nie ma nic do gadania

    > Teraz sytuacja z bankiem jest zupelnie inna: a) admin moglby chciec
    > znac hasla klientow banku i wykorzystac je, b) jest mu zupelnie
    > obojetne czy po kompromitacji hasel klientow da sie przy ich uzyciu

    i dlatego, ze admin moglby tego chciec zaden bank tego nie zrobi :-)
    c.b.d.o

    > napisalem, przeprowadzilem kiedys migracje (calkowicie niewidoczna
    > dla uzytkownikow) z MD5.

    to proste drogi Watsonie: hash MD5 z podanego hasla sprawdzamy
    w starej bazie, ze jest poprawnie podane a nowy zapisujemy w nowej
    bazie. Na pewien czas system transakcyjny musialby podsylac dwa hasze
    - wg starego i nowego algorytmu
    Na dodatek wymusilbym szybsza zmiane hasla i po robocie

    > Aczkolwiek zwykle dane tego typu sie w jakis sposob szyfruje
    > (odwracalnie) - po to, by nie bylo widac np. hasel jesli przypadkowo
    > wydruk albo inna tasma znajdzie sie na smietniku.

    nie musisz dodawac ze odwracalnie bo to wlasnie jest jasne
    nie wiem dlaczego nie jest jasne ze w innych przypadkach
    odracalne szyfrowanie hasla nie jest wskazane
    *** blad ***