    From: M <x...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: spready
    Date: Sun, 26 Oct 2008 08:31:50 +0100

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "sorden" gdtcvc$l8v$...@m...internetia.pl

    > Nie trzeba iść do wróżki, aby dowiedzieć się, że w ciągu tych 30 lat trzeba
    > będzie gdzieś mieszkać. ;) Chcecie (Panie i Panowie) zarabiać/spekulować na
    > mieszkaniach czy chcecie w nich mieszkać? Ja mam dwa mieszkania (a w pewnym

    Nawet tylko mieszkając w mieszkaniu można je traktować jako inwestycję.
    Trzeba tylko mieć jakąś inwestycję odniesienia (np. nie kupuję
    mieszkania, tylko wynajmuję) - czasem się to nazywa DO-NOTHING albo stan
    AS-IS. W obu szacunkach kosztów (bo są to inwestycje czysto kosztowe)
    mamy wiele parametrów (np. cena kredytu, kurs waluty, cena wynajmu,
    dochody miesięczne) - trzeba też przyjąć jakiś horyzont inwestycyjny
    (dla mieszkania można byłoby przyjąć 10 lat). Dalej mamy możliwości
    alternatywnego wykorzystania inwestycji (wynajmuję własne mieszkanie,
    zmieniam miejsce zamieszkania, etc.), możliwość zmiany (wynajmowane
    mieszkanie można zmienić na inne). Dodatkowo dochodzi zarządzanie
    ryzykiem (w sensie szans i zagrożeń).

    Tak więc nawet kupno mieszkania, w którym chcemy tylko mieszkać można
    traktować jak inwestycję (nie przyjmując wartości mieszkania jako
    nieskończoność). Wystarczy to, że musimy gdzieś mieszkać umieścić w
    alternatywnych sposobach inwestycji.

    M.