  • Data: 2010-04-11 08:04:43
    Temat: Re: ubezpieczenie pomostowe - do kiedy jest liczone
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Dominik" <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hpqheh$doe$...@n...onet.pl...

    > mam jeszcze jedno pytanie:
    > czy jak mam zapis w umowie kredytowej z bankiem
    > "...zabezpieczenie kredytu do czasu otrzymania przez bank odpisu z księgi
    > wieczystej nieruchomości, z prawomocnym wpisem mającej najwyższe
    > pierwszeństwo hipoteki na rzecz banku będzie stanowić: ubezpieczenie
    > kredytu...."
    > nastepnie
    > "...ostatni miesiąc ochrony ubezpieczeniowej, za który pobierana jest
    > opłata z tytułu ubezpieczenia kredytu do czasu ustanowienia hipoteki albo
    > prowizji za podwyższone ryzyko przypada w miesiącu, w którym do Banku
> [...]

    Moim skromnym zdaniem druga zacytowana część jest tożsama z klauzulą
    niedozwoloną z wpisu 1740 w tym znaczeniu, że ma znaczenie data
    uprawomocnienia się wpisu hipoteki banku, a nie data, w której kredytobiorca
    udokumentuje ten fakt bankowi. Bank może pobierać dalej te składki
    ubezpieczeniowe powołując się na fakt, że nie wie czy wpis jest prawomocny
    czy nie jest (w tym sensie, że chyba nie ma obowiązku sam tego sprawdzać, no
    bo o samym fakcie dokonania wpisu został poinformowany, nie jest natomiast
    odrębnie informowany o jego uprawomocnieniu się). Niemniej jednak w
    przypadku kiedy po jakimś czasie kredytobiorca powiadomi bank, że od danego
    terminu wpis już był prawomocny, obowiązkiem banku jest zwrot wcześniej
    pobranych składek ubezpieczeniowych.

    Tak bym to rozumiał. W praktyce skutek tego jest taki, że warto jak
    najszybciej brać odpis z prawomocnym wpisem i dostarczać do banku. Natomiast
    daty złożenia wniosku i dokonania wpisu nie mają moim zdaniem żadnego
    bezpośredniego znaczenia. Ponieważ teoretycznie wchodzi tu w rachubę także
    stosunek cywilnoprawny pomiędzy bankiem a ubezpieczycielem niezwiązany z
    kredytobiorcą (jakkolwiek wiadomo, że w praktyce jest zazwyczaj nieco
    inaczej) jest to kwestia nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku
    prostej podwyżki oprocentowania, weź więc pod uwagę, że mogę być w błędzie.
    Od strony banku można to bowiem widzieć w ten sposób, że bank na skutek
    niedochowania należytej staranności przez kredytobiorcę i niedostarczenia
    odpisu z kw z prawomocnie wpisaną hipoteką, musiał utrzymywać dodatkowe
    zabezpieczenie kredytu i koszty te zostały już poniesione. :)