    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <5...@g...com>
    <n7t1ih$rf0$1@node1.news.atman.pl>
    <56a21d8b$0$22837$65785112@news.neostrada.pl>
    <n7t6rq$196$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: upaństwowienie komorniczenia
    Date: Fri, 22 Jan 2016 13:34:05 +0100

    dyskusyjnych:n7t6rq$196$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2016-01-22 o 13:16, J.F. pisze:

    >Z obserwacji zasad organizowania się państw. Nie mogą na jednym
    >obszarze
    >państwowym istnieć dwie niezależne organizacje przypisujące sobie
    >prawo
    >do stosowania przemocy.

    >I prawo do stosowania przemocy przez windykatora musi wyjść od
    >państwa.

    Czyli nie tyle monopol do stosowania przemocy, co monopol na
    okreslanie regul do stosowania przemocy.
    Prawo do ustalanie prawa tak naprawde :-)
    O, przepraszam - monopol do ustalania prawa ... no i tu sie chyba
    troche mylisz, bo jak widac mamy panstwa z rozbudowanym systemem praw
    lokalnych.

    Z obserwacji to zas wynika ze panstwo to wlasnie system prawa - czyli
    okreslenie czego obywatelowi nie wolno.
    Bic innego nie wolno, zabijac nie wolno, zabierac cudzej wlasnosci nie
    wolno ...
    Co oczywiscie wymaga stosownego aparatu sprawiedliwosci i przymusu.

    >Strasznie mnie męczy ciągłe podawanie przykładu Somalii jako
    >idealnego
    >państwa. Pomijając już, że przykład jest błędny, to dlaczego nie
    >XIX-wieczne USA? Bo obserwacje nie pasują do tez?

    Ale XIX-wieczne USA bylo zle, bo zmienilo sie w XXI-wieczne USA.

    To dalsza czesc obserwacji - obywatele chca rozszerzenia funkcji
    panstwa, az do momentu gdy to wszystko pierd* :-)

    J.