  • 1. Data: 2008-04-08 08:53:13
    Temat: Spadek -> dlugi w wielu bankach
    Od: "Mr.Jack" <m...@W...org>

    Witam. Jakis czas temu otrzymalem spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Osoba
    zmarla w spadku zostawila dlugi + wklad mieszkaniowy w spoldzielni. Wartosc
    wkladu spoldzielnia podala mi jako 20.000 zl, czyli wg mojego rozumienia
    odpowiadam z wlasnych pieniedzy do kwoty 20.000 zl. Dlugow jest na wiecej, w
    kilku bankach. Moje pytania sa nastepujace:
    - czy sa sytuacje, gdy musze splacac powyzej 20.000 zl? Czy nie splacone
    przez kilka miesiecy po przejeciu spadku dlugi moga byc powiekszane o
    odsetki karne? Czy banki maja prawo naliczac odsetki karne, jesli w zaden
    sposob nie zostalem poinformowany osobiscie o dlugach, a listy przychodza na
    adres niezyjacej osoby (nie mam obowiazku ich otwierac)?
    - w jaki sposob decydowane jest ile pieniedzy zostanie przekazane roznym
    bankom? Gdzie musze sie udac chcac pozbyc sie tych dlugow? Od razu do
    jakiegos komornika i on sam rozporzadzi tymi 20.000 zl, czy mam sam latac do
    bankow i uzgadniac z nimi ile z tej kwoty dostana?

    Dziekuje.

    --
    Jacek "Mr.Jack" Sawicki
    Klub Thundercata: http://www.motocykl.org/thundercat

  • 2. Data: 2008-04-08 09:05:46
    Temat: Re: Spadek -> dlugi w wielu bankach
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Mr.Jack" <m...@W...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > wkladu spoldzielnia podala mi jako 20.000 zl, czyli wg mojego rozumienia
    > odpowiadam z wlasnych pieniedzy do kwoty 20.000 zl. Dlugow jest na

    Jesli dlugi przekraczaly spadek, to trzeba bylo spadek odrzucic.
    Moze masz jeszcze taka mozliwosc?

    Thomas

  • 3. Data: 2008-04-08 10:14:59
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> writes:

    > Jesli dlugi przekraczaly spadek, to trzeba bylo spadek odrzucic.

    Nie zawsze sie to kalkuluje. Spadek odrzucony podlega dziedziczeniu
    ustawowemu przez pozostalych spadkobiercow (tak, jaby odrzucajacy nie
    dozyl otwarcia spadku). W szczegolnosci moga to byc dzieci
    odrzucajacego, a odrzucenie spadku przez (w imieniu) maloletniego jest
    klopotliwe.

    MJ

  • 4. Data: 2008-04-08 19:32:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 8 Apr 2008 10:53:13 +0200, "Mr.Jack"
    <m...@W...org> wrote:

> [...]
    >kilku bankach. Moje pytania sa nastepujace:
    >- czy sa sytuacje, gdy musze splacac powyzej 20.000 zl?
    Nie.
    >Czy nie splacone
    >przez kilka miesiecy po przejeciu spadku dlugi moga byc powiekszane o
    >odsetki karne?
    Tak.

> [...]

    >jakiegos komornika i on sam rozporzadzi tymi 20.000 zl, czy mam sam latac do
    >bankow i uzgadniac z nimi ile z tej kwoty dostana?

    Wariant 2. Wysyłasz do banków informacje, że jesteś spadkobiercą i
    prosisz o przedstawienie sumy wierzytelności jakie mają wobec spadku.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 5. Data: 2008-04-08 20:18:11
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Kwi, 10:14, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

> [...]
    > dozyl otwarcia spadku). W szczegolnosci moga to byc dzieci
    > odrzucajacego, a odrzucenie spadku przez (w imieniu) maloletniego jest

    Ale egzekwowac dlugu od niego rowniez nie mozna?
    Czy w takim przypadku maloletni, jesli wczesniej jego opiekun ustawowy
    nie zrobil tego w jego imieniu, nie ma mozliwosci odrzucic spadku po
    dojsciu do pelnoletnosci?

    Przeciez jesli dajmy na to, ojciec odrzucil spadek, to wg tego co
    piszesz, automatycznie przeszedlby on (a raczej zobowiazania) na jego
    dzieci, ktorych jednoczesnie jest opiekunem prawnym i odrzucenie
    powinien przeprowadzic rowniez w ich imieniu w ich jasnym chyba dla
    sadu interesie.

  • 6. Data: 2008-04-08 21:11:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

> [...]
    > dzieci, ktorych jednoczesnie jest opiekunem prawnym i odrzucenie
    > powinien przeprowadzic rowniez w ich imieniu w ich jasnym chyba dla

    Po pierwsze, to małoletni domyślnie przyjmują spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza, więc dokładanie do interesu im nie grozi.

    A po drugie, to na ewentualne odrzucenie spadku przez małoletniego
    musi się zgodzić sąd - co jest do zrobienia oczywiście, zwłaszcza gdy
    zostały same długi, ale nie jest to automat.

    I nie, po dojsciu do pelnoletnosci niczego sie nie da odkrecic. 8-)

    MJ

  • 7. Data: 2008-04-08 21:37:45
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Kwi, 21:11, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > I nie, po dojsciu do pelnoletnosci niczego sie nie da odkrecic. 8-)
    >
    > MJ

    Ale bazujac na tym, co wyszukalem na podstawie twojej odpowiedzi

    "Istota przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza przez
    spadkobiercę polega na tym, iż odpowiedzialność takiego spadkobiercy
    za długi spadkowe zostaje ograniczona do wartości stanu czynnego
    spadku. Wartość stanu czynnego spadku stanowi sumę wartości wszystkich
    aktywów wchodzących w skład spadku. Spadkobierca odpowiada wszelkimi
    składnikami swego majątku (a więc także tymi, które nie wchodziły w
    skład spadku), ale tylko do wspomnianej wartości. Zatem wyczerpanie
    wartości stanu czynnego spadku zwalnia spadkobiercę od dalszej
    odpowiedzialności."

    O ile spadek jest czysto finansowy, to raczej sprawa jest do
    zalatwienia, chociaz bardziej klopotliwa, niz proste odrzucenie.
    Zwlaszcza, jesli w imieniu maloletniego trzebaby przeprowadzac
    operacje finansowe zwiazane z przyjeciem aktywow a nastepnie splata
    nimi dlugow, pamietajac jednoczesnie o zgloszeniu przyjecia do US,
    zeby nie dosolili za jakis czas podatku.

    Szkoda, ze nie mozna przeprowadzic zrzeczenia sie spadku na rzecz
    wybranej osoby (patriotycznie, skarbu panstwa) i obserwowac jak po pol
    roku bank od nich pronuje wyegzekwoac jednoczesnie dlugi :)

  • 8. Data: 2008-04-10 08:09:55
    Od: "Mr.Jack" <m...@W...org>

    Adam Płaszczyca wrote:
    > Tak.

    Czy mozesz mi jeszcze powiedziec jaki to jest procent w skali roku/miesiaca
    ?

    > Tak.

    :(

    Ale rozumiem, ze naliczone odsetki karne przed przyjeciem spadku nie wchodza
    do tych pieniedzy, ktore musilalbym zaplacic?

    > Wariant 2. Wysyłasz do banków informacje, że jesteś spadkobiercą i
    > prosisz o przedstawienie sumy wierzytelności jakie mają wobec spadku.

    Czyli do kazdego z bankow wysylam pismo, ale kto ma zadecydowac ktoremu
    bankowi ile oddam?

  • 9. Data: 2008-04-10 08:12:11
    Od: "Mr.Jack" <m...@W...org>

    Thomas wrote:
    > Jesli dlugi przekraczaly spadek, to trzeba bylo spadek odrzucic.
    > Moze masz jeszcze taka mozliwosc?

    Gdy przyjmowalem spadek nie bylem w pelni uswiadomiony, ze spadkiem jest
    tylko wklad mieszkaniowy, a nie wartosc calego mieszkania (mieszkanie bylo
    lokatorskie, spoldzielcze. Nie zostalo wczesniej wykupione). Dopiero pozniej
    pomyslalem, ze przeciez mieszkania sie nie przejmuje w spadku, a i tak
    mialem pierwszenstwo po zmarlej. Wystarczylobyt pozniej uzupelnic wklad
    mieszkaniowy i miec w nosie dlugi.

  • 10. Data: 2008-04-11 11:43:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 10 Apr 2008 10:09:55 +0200, "Mr.Jack"
    <m...@W...org> wrote:

    >Czy mozesz mi jeszcze powiedziec jaki to jest procent w skali roku/miesiaca
    >?

    Taki, jaki w umowach z bankami był okreslony.

    >:(
    >
    >Ale rozumiem, ze naliczone odsetki karne przed przyjeciem spadku nie wchodza
    >do tych pieniedzy, ktore musilalbym zaplacic?

    Wchodzą.

    >Czyli do kazdego z bankow wysylam pismo, ale kto ma zadecydowac ktoremu
    >bankowi ile oddam?

    Nikt. Oddajesz tyle, ile wynosi wierzytelnośc, chyba, że suma
    wierzytelności przekracza wartość spadku.
    --
    ___________/ GG: 3524356