eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiJakie bank żeby mieć "wirtualną kartę KREDYTOWĄ" (wypukłą) za darmo?Trochę o rodzajach kart (uwaga! dla niektórych może być nudne i męczące!)
  • Data: 2005-06-02 13:35:12
    Temat: Trochę o rodzajach kart (uwaga! dla niektórych może być nudne i męczące!)
    Od: "m23m" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Piękne! :-)))) Jednak sie dobraliście :-))) I kto z obecnych zrobi wykład z
    > podziału kart? Bo ja leniwa jestem.

    Mnie też się nie bardzo chce...
    No, ale może tak w formie maksymalnie skróconej...
    Eee tam... i tak sie nie da krótko o tym napisać... :-(

    Dla młodzieży i nie tylko! :-)
    --------------------------------

    Pierwszy podział kart:

    Karty dzielimy na międzynarodowe i krajowe.
    Większość kart płatniczych wydawanych w Polsce to karty o zasięgu
    międzynarodowym.
    Polskie karty krajowe to wszystkie Polcardy (zarówno wypukłe jak i płaskie), a
    czasem Visa Electron (jak do niedawna błękitna VE w PKO BP), MasterCard
    Electronic (jak co-brand Kredyt Banku i Bonus Systems S.A.) czy Maestro (jak
    jeden z pre-paidów ING). Krajowa była też moja pierwsza wypukła Visa w banku o
    nazwie PBG S.A...

    Drugi podział kart:

    Karty dzielimy na realne (z paskiem magnetycznym i/lub mikroporocesorem) i
    wirtualne.
    Karty wirtualne dzielimy na... karty (jak mKarty w mBanku, eKarty w
    Multibanku) i papierki (jak w PKO BP czy InvestBanku). ;-)
    W pierwszym przypadku otrzymuje się kartę (tyle, że bez paska/chipa), w
    drugim - tylko kopertę z wygenerowanym numerem "karcianym" i CVV2/CVC2.
    Karty realne dzielimy na wypukłe i płaskie.
    Pomijając zaszłości historyczne, karty VISA, Mastercard, American Express,
    Diners Club i Polcard są tylko wypukłe, karty Visa Electron, Mastercard
    Electronic, Maestro i Polcard BIS - tylko płaskie.
    Kartami wypukłymi można płacić w "żelazkach", POSach i Internecie oraz przez
    telefon (MO/TO/IO)
    Kartami płaskimi nie można płacić w "żelazkach" i w zasadzie w Internecie czy
    przez telefon też nie (o wyjątkach - później).

    Trzeci podział kart:

    Karty dzielimy na debetowe, kredytowe i charge.
    Na początek: karta wypukła nie musi być kredytowa, a karta kredytowa nie
    musi być wypukła. Karta debetowa nie musi byc płaska, a karta płaska nie musi
    być debetowa!
    Debet, kredyt lub charge to tylko źródło wydawanych pieniędzy i forma
    rozliczeń użytkownika z bankiem.
    Przy debecie wydaje się pieniądze aktualnie dostępne na koncie (posiadane
    lub wynikające z przyznanego debetu w koncie). Ponieważ banki zwykle wydają do
    kont karty płaskie, większość debetówek to VE i Maestro. Ale są też debetowe
    wypukłe VISY (np. złotowa i walutowa Pekao SA, złotowa w BZ WBK), złote
    delfiny w mBanku), MasterCardy (walutowa w BZ WBK), Polcardy.
    Debetówki czasem mają limit wydatków (szczególnie dzienny) niższy niż
    aktualne saldo konta (wiele kart płaskich, ale także np. Polcard i VISY w
    Banku Przemysłowym S.A. - banku już nie ma, ale karty jeszcze w obiegu są),
    ale nie stają się od tego kartami charge. ;-)
    Karty charge bowiem, to karty z miesięcznym i/lub dziennym limitem
    wydatków. Wydajesz pieniądze banku (a nie te ze swojego konta) i musisz je
    wszystkie zwrócić w odpowiednim terminie (np. w Pekao SA jest to 5 dzień
    następnego miesiąca). Jeśli tego nie zrobisz, czekają Cię kłopoty.
    Takie karty są zwykle wypukłe (płaskich jeszcze nie widziałem, co nie znaczy,
    że ich nie ma :-).
    Karty kredytowe umożliwiają (jak sama nazwa wskazuje ;-) życie na kredyt.
    Tu również wydajesz zasoby banku, ale nie musisz ich w całości zwrócić. Jeśli
    nie oddasz wszystkich pieniędzy w terminie (zwykle wymagany jest zwrot tzw.
    kwoty minimalnej), to bank naliczy Ci po prostu odsetki (różnie liczone w
    różnych bankach, zwykle dość wysokie), ale nie wypowie umowy i nie naśle
    komornika.
    Większość kart kredytowych jest wypukła, ale wcale niemało jest też i
    płaskich - VE w ING, PKO BP, Pekao SA ("regata"), Inteligo ("wieszak"), mBanku
    ("złota rybka"), MC Electronic w BPH i Kredyt Banku...

    Uff! To tyle.
    No, to może jeszcze... kilka wyjątków (wcale nie twierdzę, że wszystkie ;-) od
    regułek podanych powyżej:

    * Karty płaskie, którymi da się płacić w Internecie -> VE w Inteligo, VE w
    Millennium (sprawdzone kilka dni temu), VE w BZ WBK (pre-paidy na pewno,
    innych nie sprawdzałem), VE w Fortis Banku (kiedyś); co do zasady decyzja w
    tej sprawie należy do banku wydającego kartę VE (o ile wiem, MasterCard nie
    pozwala na używanie Maestro w Internecie)
    * Karta płaska z logo VISA (tzw. flagą, a nie znaczkiem Visa Electron) ->
    Maxima w Lukas Banku;
    * Karty płaskie, którymi wogóle nie da się płacić -> karty bankomatowe, takie
    jak Cirrusczy Plus. W Polsce w zasadzie już nie wydawane;
    * Karty charge bez limitu (pomijając karty dla super VIP-ów) -> klasyczne
    AmExy wydawane prze biuro AmEx w Polsce (a nie przez Millennium).

    m23m