  • 1. Data: 2008-10-11 08:52:11
    Temat: WIBOR 3M 6.82, lokaty 3M 8-9% - co to oznacza?
    Od: "R.M." <r...@g...com>

    czy to oznacza, ze banki nie chca udzielac sobie nawzajem kredytow?
    (oprocentowanie lokat jest wieksze od stawki WIBOR 3M)

  • 2. Data: 2008-10-11 09:15:02
    Temat: Re: WIBOR 3M 6.82, lokaty 3M 8-9% - co to oznacza?
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "R.M." <r...@g...com> napisał w wiadomości
    > czy to oznacza, ze banki nie chca udzielac sobie nawzajem kredytow?
    > (oprocentowanie lokat jest wieksze od stawki WIBOR 3M)

    Może to być w pewnej części tego efektem, choć nie sądzę aby było to
    zjawisko odpowiedzialne za większą część tej różnicy, wtedy bowiem WIBOR by
    raczej poprostu dynamicznie wzrósł na wyższy poziom równowagi.

    Przykładowo, lokata na 8%-9% często jest powiązana z jakimiś dodatkowymi
    haczykami, trzeba załozyć płatne konto, albo wziąć jakąś kartę i jej używać,
    albo przelew likwidujący lokatę jest płatny, kwota lokaty jest oggraniczona
    od góry itp. To oznacza, że efektywnie bank będzie ta lokata kosztowała
    mniej.

    Dodatkowo część klientów zerwie lokatę przed jej zakończeniem, część
    klientów po okresie lokaty pozostawi te środki w banku np. na 2% rocznie,
    zacznie używać innych produktów banku itd.

    marekz

  • 3. Data: 2008-10-11 09:37:23
    Od: "R.M." <r...@g...com>

    MarekZ wrote:

    > Może to być w pewnej części tego efektem, choć nie sądzę aby było to
    > zjawisko odpowiedzialne za większą część tej różnicy, wtedy bowiem WIBOR
    > by raczej poprostu dynamicznie wzrósł na wyższy poziom równowagi.

    chyba rosnie mimo stopy ref. tej samej:

    http://www.bankier.pl/fo/kredyty/components/elw/inde
    x.html?zakladka=wibor

  • 4. Data: 2008-10-11 09:43:53
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > chyba rosnie mimo stopy ref. tej samej:
    >
    > http://www.bankier.pl/fo/kredyty/components/elw/inde
    x.html?zakladka=wibor

    Stopy referencyjne w momentach niepewności nie mają dużego znaczenia.
    Zacytowany wykres obejmuje okrres od grudnia 2007. W tym czasie stopa
    referencyjna wzrosła o 1% i od czeerwca pozostaje stabilna. Po czerwcu
    rynkowy WIBOR spadał, a od sierpnia rośnie. Ale przyznasz, że nie wydają się
    te ruchy duże.

    A moją interpretację fenomenu tych lokat napisałem poprzednio. Można tu
    jeszcze stosowac dodatkowe "myki", np. brak kapitalizacji miesięcznej, to
    także obniża efektywne oprocentowanie, bo 6,82% przy kapitalizacji
    miesięcznej to jest ponad 7% efektywnie rocznie.

    marekz

  • 5. Data: 2008-10-11 09:51:21
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "R.M." <r...@g...com> wrote in message
    > czy to oznacza, ze banki nie chca udzielac sobie nawzajem kredytow?
    > (oprocentowanie lokat jest wieksze od stawki WIBOR 3M)

    Banki nie chca pozyczac innym bankom pieniedzy, bo same nie wiedza, czy
    nagle nie beda musiamy realizowac znacznych wyplat (gdyby czesc klientow
    zaczela panikowac). W praktyce pieniadze bankom pozyczaja obecnie tylko
    banki centralne, ktorym zalezy na utrzymaniu systemu platniczego w dobrej
    kondycji.
    Uzupelnieniem tych dzialan sa lokaty wyzej orocentowane. Bankom zalezy na
    utrzymaniu tych srodkow, nie ma juz takich zastrzezen jak jeszcze niedawno,
    ze promocji podlegaja tylko "nowe" strodki. Tak wysokie oprocentowanie nie
    dotyczy tez depozytow a'vista. Chodzi raczej o zamrozenie tych srodkow na
    nieco dluzszy czas (kilka, kilkanascie miesiecy) w tym czasie klienci
    zapewne sie uspokoja. Jesli zaczeliby teraz panikowac i masowo wyplacac
    pieniadze mogloby to oznaczac utrate plynnosci wielu instytucji finansowych.

    MK

  • 6. Data: 2008-10-11 10:43:39
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > czy to oznacza, ze banki nie chca udzielac sobie nawzajem kredytow?
    > (oprocentowanie lokat jest wieksze od stawki WIBOR 3M)

    W pewnym sensie WiBOR przestaje byc jedynym lub podstawowym zrodlem dochodu
    (kiedys mbank tak dzialal na poczatku swej dzialalnosci, a dzis ma kredyty,
    KK, ubezpieczenia, nawet telefonie). Pamietaj, ze istnieje calkiem konkretny
    rynek kredytobiorcow, a tam procz samego % w gre wchodza rozne oplaty
    manipulacyjne chociazby. Zreszta niedawno gdzies wyczytalem, ze zadluzenie
    na kartach kredytowych idzie w mld zlotych przy ich oprocentowaniu >20%
    najczesciej.

  • 7. Data: 2008-10-13 06:07:12
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 11 Oct 2008 12:43:39 +0200, Szymon napisał(a):

    > KK, ubezpieczenia, nawet telefonie). Pamietaj, ze istnieje calkiem konkretny
    > rynek kredytobiorcow, a tam procz samego % w gre wchodza rozne oplaty
    > manipulacyjne chociazby.

    ... i różne "drobiazgi" których klient się w ogóle nie spodziewa, a że to
    "drobne" w stosunku do kredytu to płaci bez szemrania. Choćby przy leasingu
    auta - normalnie opłata rejestracyjna bez zmiany tablic to coś 50-70zł,
    a tu przychodzi faktura na >300zł :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944