  • 71. Data: 2011-05-26 12:46:56
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Ale przecież nie oszczędzasz w skarpecie, tylko na lokacie, czy gdzieś,
    > więc jak nie Ty, to ktoś te pieniądze.

    No i w co te banki zainwestują skoro akcja kredytowa zmniejszona (bo
    o skali makro mówimy) i mają nadmiar depozytów?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 72. Data: 2011-05-26 13:01:56
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 12:46:56 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >No i w co te banki zainwestują skoro akcja kredytowa zmniejszona (bo
    >o skali makro mówimy) i mają nadmiar depozytów?

    Kto wie? Może się okaże, że ich nie potrzeba wiele i parę się zwinie?
    Może staną się tylko pośrednikami między (małymi) ciałaczami i
    przedsiębiorcami - podobnie, jak teraz działają SKOKi?

    Poza oczywistą obawą, że wtedy nie będziemy mieli o czym pisać na tej
    grupie :-) - co nas to obchodzi, jaki będzie los banków?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 73. Data: 2011-05-26 13:03:40
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:
    > On Thu, 26 May 2011 12:46:56 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    > Kto wie? Może się okaże, że ich nie potrzeba wiele i parę się zwinie?

    I znowu to negatywny wpływ na gospodarkę :)

    > Poza oczywistą obawą, że wtedy nie będziemy mieli o czym pisać na tej
    > grupie :-) - co nas to obchodzi, jaki będzie los banków?

    Ja tylko poruszam wątek negatywnego wpływu oszczędzania w skali makro. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 74. Data: 2011-05-26 13:17:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 12:45:50 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:
    >
    >[...]
    >
    >Ale w nieokreślonym kiedyś. Więc efektem _teraz_ jest zmniejszenie
    >popytu (pisałem przecież o skali makro). Z tym wydawaniem to też

    no to się zmniejszy na jakiś czas. Za to pozbędziemy się inflacji i
    zadłużania się rządu. Nawet gdyby rzeczywiście towarzyszyć miał
    zmniejszony na jakiś czas popyt - IMHO warto.

    >różnie - mój dziadek oszczędzał całe życie np. :)

    jego pieniądze, jego wybór. W przypadku wydawania rządu, niestety
    tylko druga część zdania jest prawdziwa - i to prowadzi (doprowadziło)
    do złego.

    >Nie muszą wszyscy. Ale jak jak będzie to znaczący procent, który zamiast
    >konsumować (kupować TV, filmy, gry, rozrywka, jakieś wczasy itd.) zacznie
    >oszczędzać, to te dziedziny gospodarki dostaną w dupę, ludzie tam pracujący
    >też dostaną w dupę itd. Inwestycje i oszczędzanie się IMHO nie lubią.

    Po pierwsze: oszczędzanie nie musi oznaczać wstrzymania wydatków w
    ogóle.
    Po drugie: USA nie oszczędza i "wspaniale" się ma: $14300 mld długu,
    pikujące (w USD) ceny metali, zbóż, ropy, bawełny, akcji.
    To się trzyma kupy wyłącznie dlatego, że stopy procentowe (aka koszt
    pożyczania) są na bardzo niskim poziomie. Jak inne państwa przestaną
    pożyczać im na taki procent (kupować obligacje USA), to się zacznie...

    "Biednej", "nękanej deflacją" Japonii są winni prawie 0,9 biliona,
    "biednym" Chinom - ponad bilion.
    http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_public_de
    bt#Foreign_ownership

    No, ale żaden Amerykanin nie dostał w dupę, hurra.
    Nie dostał? Jeśli nawet _jeszcze_ nie, to już niedługo. Coraz mniej
    ludzi wierzy w dolara: uniwersytet teksaski, wietnam, stan Utah ,
    Chiny, Indie - kupują złoto, a nie gromadzą obligacje USA.

  • 75. Data: 2011-05-26 13:20:21
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > ludzi wierzy w dolara: uniwersytet teksaski, wietnam, stan Utah ,
    > Chiny, Indie - kupują złoto, a nie gromadzą obligacje USA.

    Rozróżniasz dwa stany:
    - oszczędzanie
    - życie na kredyt, aż do załamania

    Brakuje Ci stanów pośrednich, więc i wnioski masz trochę zbyt proste. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 76. Data: 2011-05-26 13:23:15
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 13:03:40 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

    >I znowu to negatywny wpływ na gospodarkę :)

    a jakie to dobro tworzą banki, że ich zniknięcie miałoby źle wpłynąć
    na gospodarkę opartą o "niedodrukowywany" pieniądz?
    Ja nie uważam, żeby znikanie przedsiębiorstw było czymś złym. Jedno
    drzewo usycha, 100 innych wyrasta.

    >Ja tylko poruszam wątek negatywnego wpływu oszczędzania w skali makro. :)

    ... z którym ja się nadal całkowicie nie zgadzam.

  • 77. Data: 2011-05-26 13:24:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 15:17:27 +0200, Jarek Andrzejewski

    >ludzi wierzy w dolara: uniwersytet teksaski, wietnam, stan Utah ,
    Errata: Wietnam.

  • 78. Data: 2011-05-26 13:26:18
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > a jakie to dobro tworzą banki, że ich zniknięcie miałoby źle wpłynąć
    > na gospodarkę opartą o "niedodrukowywany" pieniądz?

    Dobra to może nie.
    Ale jak będziesz zaiwaniać z mieszkiem złota do londynu, by zapłacić
    kontrahentowi, to wspomnij czasem ciepło o czasach kiedy dało się
    zrobic przelew online. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 79. Data: 2011-05-26 13:33:25
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 26 May 2011 13:20:21 +0000 (UTC), Wojciech Bancer

> [...]
    > - oszczędzanie
    > - życie na kredyt, aż do załamania
    >
    >Brakuje Ci stanów pośrednich, więc i wnioski masz trochę zbyt proste. :)

    nie brakuje. Problem polega na tym, że odejście od pryncypiów (rząd
    nie ma prawa się zadłużać na koszt obywateli) prowadzi nieuchronnie do
    drugiego stanu. USA, Grecja - już, a Polska - już za połową drogi
    (umownie :-).

    Podobnie nie można być tylko w pewnym stopniu uczciwym albo tylko w
    pewnym stopniu w ciąży :-)

    40 lat wystarczyło (tyle minęło odkąd USA przestało wymieniać USD na
    złoto), żeby najbogatsze państwo świata stało się największym
    dłużnikiem (m.in. Chin).
    I parę dziesiątek lat wystarczyło Chinom, aby stały się fabryką świata
    i wielkim wierzycielem.
    Gdyby dziś znikły USA lub Chiny: czego brak bardziej odczujemy?

    Wiem, państwo to nie człowiek czy rodzina, ale ja wolę być - w sensie
    gospodarowania swoimi zdolnościami i zasobami - Chinami niż Stanami.
    Zdaję sobie sprawę z tego, że jestem w mniejszości.

  • 80. Data: 2011-05-26 13:38:15
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    [...]

    > Wiem, państwo to nie człowiek czy rodzina, ale ja wolę być - w sensie
    > gospodarowania swoimi zdolnościami i zasobami - Chinami niż Stanami.
    > Zdaję sobie sprawę z tego, że jestem w mniejszości.

    Czemu z uporem skręcasz na zadłużające się państwa, skoro tu:
    news:9lvrt657o8vmno1ac4iabntm3pgfk2kjmm@4ax.com była mowa o oszczędzaniu
    jednostki?

    --
    Wojciech Bańcer