  • 21. Data: 2011-01-07 12:28:21
    Temat: Re: Odp: co daje nam OFE?
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości
    news:8ooedtFuhbU1@mid.uni-berlin.de...

    > A hipotetycznie zakladajac, ze uda sie zwiekszyc przyrost naturalny,
    > nalezy tez zalozyc, ze zasoby ziemskie sa nieskonczone, z jednego hektara
    > beda zbiory 20 ton zboza, w klatce 20x20x20 cm uda sie upchnac 5 kur (dzis
    > tylko jedna)?
    >
    > W dlugim okresie, nalezaloby raczej dazyc do tego, aby emeryci mieli
    > swiadczenia z tego, co sami wypracuja w ciagu swojego zycia.
    >
    > --
    > Tomasz Chmielewski
    > http://wpkg.org

    Zasoby ziemi bez problemu nakarmią 20-30 miliardów ludzi już przy obecnej
    technologii.
    W przyszłości wiedza pójdzie do przodu.
    Wydajność kukurydzy z hektara w USA wzrosła KILKADZIESIĄT razy od wojny.

    Wg niektórych naukowców w skrajnym przypadku rozwiązaniem jest jedzenie
    owadów. Szybko się rozmnażają i wykarmią wiele więcej niż 30 miliardów
    ludzi. Pozostaje kwestia obrzydzenia, ale podobno głód jest bardzo
    przekonujący. :)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 22. Data: 2011-01-07 13:26:38
    Temat: Re: co daje nam OFE?
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-01-07 09:08, Liwiusz pisze:

    > Bo zbierać trzeba w "realnym" pieniądzu, a nie w jakichś biletach
    > narodowego banku poronii.

    Dodam (a liczyć mi się nie chce, niech się jakiś student ekonomii
    wykaże), że jeśliby uwzględnić inflację, to ta założona średnia składka
    zacznie lecieć w górę, a kapitał w kosmos. Należałoby te moje
    najprostsze obliczenia przeprowadzić przy założeniu, że %depo =
    (inflacja * const_factor).
    Oczywiście zgadzam się z Liwiuszem (któż by się ośmielił z nim nie
    zgodzić?), że oszczędzanie "na lokatach" to prymityw. Trzeba kupować
    nieruchomości (gołe działki) i parę innych rzeczy, które nigdy nie
    stanieją (alkohol? ;) ). A najlepiej inwestować w sporą gromadkę dobrze
    wychowanych własnych dzieci. To jest konserwatywny liberalizm, którego
    jestem orędownikiem.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 23. Data: 2011-01-07 13:39:14
    Od: Cubus <c...@n...spam.nie>

    W dniu 2011-01-05 21:09, Paweł pisze:

    > w swietle ostatniego "skoku rzadu na kase", chcialbym sie grupowych
    > ekspertow zapytac - co daje OFE?

    Pomysł OFE sam w sobie nie jest taki zły. Ma natomiast jedną
    wadę - OFE są obowiązkowe. Przez to nie ma praktycznie, żadnej
    konkurencji i stopa zwrotu jest taka sobie.

    Warto sobie zadać pytanie czym są emerytury. Otóż emerytury są
    formą odpowiedzialności młodszych pokoleń za najstarsze.
    Dawniej jak nie chciałem na starość umrzeć z głodu to musiałem
    nagromadzić kapitału albo narobić dzieci i w miarę przyzwoicie
    je wychować.
    Później "mądrzy" wymyślili że młodzi będą zrzucali się do jednego
    worka, z którego system państwowy wypłaci utrzymanie staruszkom.
    Oczywiście państwo zatrzyma sobie od tego pewną dolę.

    Wobec tego system emerytalny powinien mieć następujące cechy:

    1. jednakową dla wszystkich, minimalną emeryturę dającą szansę na
    niegłodowe przeżycie, dostępną dla wszystkich, wyłącznie po ukończeniu
    65 roku życia wypłaca bezpośrednio budżet państwa z pobieranych na
    bieżąco podatków od pracujących;

    2. Oprócz tego pracujący ma następujące warianty:

    a. Narobić dzieci, które dołożą mu do tego minimum
    b. Gromadzić kapitał na lokatach, w akcjach, nieruchomościach,
    funduszach itp. z którego to kapitału korzystamy na starość.
    c. Gromadzić środki w _nieobowiązkowych_ OFE które będą
    już w chwili zawarcia umowy gwarantowały określoną
    wysokość emerytury zależną od łącznej kwoty wpłaconych
    do funduszu środków.
    OFE mają więc charakter towarzystw ubezpieczeniowych gdyż
    z jednej strony gwarantują wypłatę bez względu na długość
    życia emeryta, a z drugiej środki niewykorzystane (śmierć
    przed emeryturą, krótkie życie emeryta) przepadają.
    Osoby nie godzące się na te warunki korzystają z opcji a lub b.

    3. Brak jakichkolwiek emerytur wcześniejszych, mundurowych itp.
    Wcześniejsze emerytury można sobie zapewnić jedynie poprzez
    zawarcie dodatkowych ubezpieczeń emerytalnych.

  • 24. Data: 2011-01-07 13:48:02
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Jan Werbinski wrote:
    > Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    >>> kapitał = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k
    >>> miesięcznie. A kapitał zostaje i może być odziedziczony bądź

    > Bez problemu zarobisz 5% na czysto + inflacja. Tak że przechowasz
    > wartość kapitału i dostaniesz w przyszłości tyle dóbr co dziś za te 4
    > tysi.

    Widać że nie masz pojęcia o *rzeczywistej* inflacji - *wzroście*
    *kosztów* *utrzymania*.

    Pytanie pomocnicze: Co dziś kupisz za 1 grosz = przed denominacją 100
    zł?

    --
    Pozdrowienia!
    M.

  • 25. Data: 2011-01-07 13:51:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.01.2011 13:14), Tomasz Chmielewski wrote:

> [...]
    > nalezy tez zalozyc, ze zasoby ziemskie sa nieskonczone, z jednego
    > hektara beda zbiory 20 ton zboza, w klatce 20x20x20 cm uda sie upchnac 5

    Wiesz, biorąc pod uwagę że dzisiaj się dopłaca rolnikom za
    nieuprawianie, zaś tu i ówdzie się niszczy płody rolne żeby nie psuły
    rynku, to raczej nam niedobór żywności (na razie) nie grozi.

    > W dlugim okresie, nalezaloby raczej dazyc do tego, aby emeryci mieli
    > swiadczenia z tego, co sami wypracuja w ciagu swojego zycia.

    Ale co tym emerytom da świadczenie za które nie będą mogli nic kupić, bo
    nie będzie producentów dóbr.

    Wyobraź sobie sytuację że od dzisiaj ludzie przestają się rozmnażać. Co
    kupi i za ile ostatni pracujący który przeszedł na emeryturę?

    p. m.

  • 26. Data: 2011-01-07 13:56:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-07 14:26, Maruda pisze:

    > stanieją (alkohol? ;) ). A najlepiej inwestować w sporą gromadkę dobrze

    Alkohol raczej nie, jego cena jest obecnie znacznie znacznie zawyżona,
    jako że lekko pisząc, 80% ceny to podatki.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2011-01-07 14:11:33
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 07.01.2011 14:51, mvoicem wrote:

    > Ale co tym emerytom da świadczenie za które nie będą mogli nic kupić, bo
    > nie będzie producentów dóbr.

    Czemu ma nie byc producentow dobr? Jakas wojna sie szykuje?

    > Wyobraź sobie sytuację że od dzisiaj ludzie przestają się rozmnażać. Co
    > kupi i za ile ostatni pracujący który przeszedł na emeryturę?

    Ale to kolejne skrajne zalozenie. Dlaczego ludzie mieliby sie przestac
    rozmnazac, i to "od dzisiaj"?

    Fizycznie jest niemozliwe, ze zaludnienie bedzie stale rosnac. Kiedys,
    za 50, 100, czy 200 lat nastapi bariera, ktorej nie da sie przeskoczyc.
    Pewne kraje sa juz tam dzis (Haiti, spora czesc Afryki nie sa w stanie
    samodzielnie sie wyzywic), pewne kraje zrozumialy to juz jakis czas
    temu, i prowadza polityke urodzen (Chiny, Wietnam).

    Czym szybciej zmierzymy sie z tym problemem, i bedziemy potrafic
    utrzymac sie (dlugoterminowo), przy mniej wiecej stalej liczbie
    ludnosci, tym lepiej.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 28. Data: 2011-01-07 14:23:41
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.01.2011 15:11), Tomasz Chmielewski wrote:

    > Czemu ma nie byc producentow dobr? Jakas wojna sie szykuje?

    To inaczej - stosunek producentów do konsumentów będzie mniejszy.

    > Ale to kolejne skrajne zalozenie. Dlaczego ludzie mieliby sie przestac
    > rozmnazac, i to "od dzisiaj"?

    Skrajne, dla zobrazowania że kapitał to nie wszystko, musi być jeszcze
    rynek na którym ten kapitał będzie można wydać.

    Jeżeli w skutek zmian demograficznych rynek się zmieni, to i kapitał
    będzie miał zupełnie inną wartość.

    > Fizycznie jest niemozliwe, ze zaludnienie bedzie stale rosnac. Kiedys,
    > za 50, 100, czy 200 lat nastapi bariera, ktorej nie da sie przeskoczyc.

    Myślę że jeszcze mamy całkiem spore rezerwy. Spójrz choćby na taką
    Australię - powierzchni ma więcej niż Europa (bez Rosji) zaś ludności
    połowę tego co Polska.

    > Pewne kraje sa juz tam dzis (Haiti, spora czesc Afryki nie sa w stanie
    > samodzielnie sie wyzywic),

    Wydaje mi się że bardziej ze względów politycznych niż .. nazwijmy to -
    rolniczych.

    [...]

    > Czym szybciej zmierzymy sie z tym problemem, i bedziemy potrafic
    > utrzymac sie (dlugoterminowo), przy mniej wiecej stalej liczbie
    > ludnosci, tym lepiej.

    Problem w tym że z której strony nie ciągnąć - to kołdra krótka. Mamy do
    wyboru wielkie migracje albo zastój gospodarczy. Czyli prędzej czy
    później albo wielki kryzys albo wojny :).

    p. m.

  • 29. Data: 2011-01-07 14:50:18
    Od: MK <m...@i...pl>

    On 7 Sty, 14:48, "sTav" <m...@b...o2.pl> wrote:

    > Pytanie pomocnicze: Co dziś kupisz za 1 grosz = przed denominacją 100
    > zł?

    A co dalo sie kupic za 100zl przed sa denominacja? ;)

    MK

  • 30. Data: 2011-01-07 14:51:32
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 07.01.2011 15:23, mvoicem wrote:

    > To inaczej - stosunek producentów do konsumentów będzie mniejszy.

    To tez nie takie proste.
    Jeden Amerykanin konsumuje pewnie tyle, co stu Haitanczykow ;)

    (...)