  • 11. Data: 2010-01-30 19:41:28
    Temat: Re: czym jest token lub lista haseł jednorazowych?
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 30.01.10 19:15, Jarek Andrzejewski pisze:

    > Nie ma żadnego powodu, aby hasła na liście pochodziły z jakiegokolwiek
    > generatora. Lepiej, aby były losowane.

    Ech, humaniści.
    Losowane oczywiście za pomocą sierotki? Bo te wylosowane z komputera, są
    losowane za pomocą _generatora_ liczb pseudolosowych.

    A wracając do meritum - jak w takim razie (losowe kody) druga strona
    miałaby zweryfikować poprawność takiego kodu?

    --
    Pete

  • 12. Data: 2010-01-30 22:08:54
    Temat: Re: czym jest token lub lista hase? jednorazowych?
    Od: Grzegorz Mazur <n...@n...com>

    On 2010-01-11 03:18, Marcin Gryszkalis wrote:

    > Istotne w procesie autoryzacji jest samo hasło (jednorazowe), lista haseł
    > jest po prostu nośnikiem takich haseł a token jest ich generatorem.
    >
    > Sama karta nie jest żadnym szczególnym bytem, bo hasła można przepisać na
    > kartkę w zeszycie albo zrobić karcie zdjęcie.
    >
    > Hasło natomiast nie jest instrumentem ani narzędziem tylko parametrem
    > autoryzacji (która z kolei jest funkcją).

    Gwoli ścisłości:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Uwierzytelnianie
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Autoryzacja_%28informat
    yka%29

    Więc w procesie autoryzacji hasło nie ma żadnego znaczenia :) Wcześniej
    powinno mieć miejsce uwierzytelnienie (zwane też, niepoprawnie jak
    twierdzi Wikipedia, autentykacją) i tyle :)

    G.

  • 13. Data: 2010-02-01 10:16:48
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 30 Sty, 20:41, Pete <n...@n...com> wrote:

    > Ech, humaniści.

    taaa, spec się odezwał :-)

    > Losowane oczywiście za pomocą sierotki? Bo te wylosowane z komputera, są
    > losowane za pomocą _generatora_ liczb pseudolosowych.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_
    generator

    > A wracając do meritum - jak w takim razie (losowe kody) druga strona
    > miałaby zweryfikować poprawność takiego kodu?

    Porównać z listą przechowywaną w bazie, Watsonie :-)

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 14. Data: 2010-02-02 06:49:27
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 01.02.10 11:16, Jarek Andrzejewski pisze:

    > taaa, spec się odezwał :-)

    ech, humaniści...

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_
    generator
    ^^^^^^^^^

    > Porównać z listą przechowywaną w bazie, Watsonie :-)

    Re-we-la-cyj-ne rozwiązanie!!!
    Że też jeszcze wszyscy inni nie wpadli na tak genialny pomysł :P
    Nie ma to jak 100% bezpieczeństwo takiego rozwiązania

    --
    Pete

  • 15. Data: 2010-02-02 08:08:03
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 2 Lut, 07:49, Pete <n...@n...com> wrote:

    > Re-we-la-cyj-ne rozwiązanie!!!
    > Że też jeszcze wszyscy inni nie wpadli na tak genialny pomysł :P
    > Nie ma to jak 100% bezpieczeństwo takiego rozwiązania

    Lepiej doucz się trochę z dziedziny kryptologii :-) Właśnie takie
    rozwiązanie (losowy ciąg znany obu stronom) jest najbezpieczniejszym
    rozwiązaniem.
    Polecam Ci rozdział 9.4 z książki "Applied Cryptography, Second
    Edition: Protocols, Algorthms, and Source Code in C" Bruce Schneiera
    (jest też polskie wydanie p.t. "Kryptografia dla praktyków").

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 16. Data: 2010-02-02 15:19:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > Lepiej doucz się trochę z dziedziny kryptologii :-) Właśnie takie
    > rozwiązanie (losowy ciąg znany obu stronom) jest najbezpieczniejszym
    > rozwiązaniem.

    Nic z tych rzeczy, oczywiscie ze nie jest, i nie bede sprawdzal co tam
    akurat Schneier w tym miejscu napisal, ale na pewno nie pisal o tym jako
    o bezwzglednie najbezpieczniejszym, czy w ogole bezpiecznym rozwiazaniu.

    Generalnie wszelkie metody z "shared secret" (haslem, kodami, tokenami
    itp. znanym obu stronom) sa na tyle bezpieczne, na ile obie strony maja
    do siebie zaufanie. Innymi slowy - sa przypadku relacji bank-klient sa
    niespecjalnie bezpieczne.

    Obecnie najbezpieczne jest podpisywanie zlecen w odpowiednim formacie
    przy uzyciu podpisu cyfrowego. Klucz publiczny (lub np. certyfikat)
    sluzacy do weryfikacji podpisu powinien byc czescia umowy miedzy
    stronami. Druga strona powinna potwierdzac otrzymanie zlecenia swoim
    podpisem, a jej certyfikat (klucz publiczny) powinien takze byc czescia
    umowy, i powinien byc ogolnie dostepny.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2010-02-02 16:21:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 2 Lut, 16:19, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > itp. znanym obu stronom) sa na tyle bezpieczne, na ile obie strony maja
    > do siebie zaufanie. Innymi slowy - sa przypadku relacji bank-klient sa

    Bezpieczeństwo metody szyfrowania z losowym ciągiem (kluczem) polega
    na tym, że kryptoanaliza przechwyconej transmisji nie jest niemożliwa.
    Po prostu wynikiem jest tez losowy ciąg.
    Ja miałem na myśli, że lepsze losowo generowane liczby na liście +
    kopia w bazie niż generowane przy pomocy deterministycznego algorytmu,
    którego złamanie jest przecież możliwe.

    słuszna uwaga.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 18. Data: 2010-02-02 19:07:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > Bezpieczeństwo metody szyfrowania z losowym ciągiem (kluczem) polega
    > na tym, że kryptoanaliza przechwyconej transmisji nie jest niemożliwa.

    No, tak :-)
    Ale token i haslo jednorazowe nie sluzy do szyfrowania, a tylko do
    potwierdzenia, ze druga strona jest ta, za ktora sie podaje.

    To zreszta bardzo stary wynalazek, i znane skuteczne ataki na niego
    takze sa bardzo stare.

    > Ja miałem na myśli, że lepsze losowo generowane liczby na liście +
    > kopia w bazie niż generowane przy pomocy deterministycznego algorytmu,
    > którego złamanie jest przecież możliwe.

    Nikt w praktyce nie generuje takich rzeczy deterministycznym algorytmem,
    to bylaby przesada. Tzn. oczywiscie sa rozne OTP, ktore moga miec taka
    wlasciwosc, ze z nastepnego hasla mozna wyprowadzic poprzednie. Ale
    w druga strone to nie dziala.

    Wlasciwie teraz chyba nawet najslabsze algorytmy pseudolosowe sa
    w praktyce nie do zlamania, pomijajac specjalnie ustawione warunki
    nierealne w praktyce (np. odpowiednio dlugie dane wyjsciowe sa dodatkowo
    hashowane np. SHA-X itp).

    Sa takze sprzetowe generatory danych losowych, np. oparte na odczycie
    szumow cieplnych - trzeba tylko im sie dokladnie przyjrzec przed
    zastosowaniem, jak w kazdym tego typu zastosowaniu zreszta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 19. Data: 2010-02-03 06:20:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 02.02.10 09:08, Jarek Andrzejewski pisze:

    > Lepiej doucz się trochę z dziedziny kryptologii :-)

    Nie mówimy zdaje się o szyfrowaniu a o autentykacji

    > Właśnie takie
    > rozwiązanie (losowy ciąg znany obu stronom) jest najbezpieczniejszym
    > rozwiązaniem.

    Chyba dla Jamesa 007 Bonda.
    Coby mógł sobie bezpiecznie pokorespondować z M.

    > Polecam Ci rozdział 9.4 z książki "Applied Cryptography, Second
    > Edition: Protocols, Algorthms, and Source Code in C" Bruce Schneiera
    > (jest też polskie wydanie p.t. "Kryptografia dla praktyków").

    I jak się to ma do autentykacji???

    --
    Pete