  • 91. Data: 2022-02-03 22:29:37
    Temat: Re: czyszczenie BIK - możesz to zrobić sam, bezpłatnie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale rozwiazuje dwa inne:
    > -do podejrzanego nie przychodzi komornik, tylko pismo z sadu, o ile
    > oczywiscie meldunki sie zgadzaja,
    >
    > -mozna z bankiem podyskutowac, a nie "musi pan zaplacic, bo tak z
    > naszego systemu wynika".

    Jasne, całe to BTE nie było przecież niczym dobrym. Tzn. było dobre -
    ale tylko dla banków.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 92. Data: 2022-02-03 22:36:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Ależ oczywiście, że nie był0o tak, że banki te roszczenia z sufitu
    > brały. Jedna z grubszych spraw wygadała tak, że była firma
    > pośrednicząca w udzielaniu kredytów za zakup AGD i RTV. Firma miała
    > umowy z bankami./ Banki klientów nei widziały na oczy, tylko firma
    > gwarantowała rzetelność. Ale firma zamiast obsługiwać tych klientów u
    > siebie, to z kolei miała umowy-zlecenie z pracownikami sklepów. To oni
    > mieli te umowy obsługiwać. No i kilku wpadło na pomysł, że można
    > kredyty udzielać na fałszywe dokumenty.

    A tak, to się zdarzało.
    Aczkolwiek trudno czegoś takiego uniknąć "przed faktem". Można jedynie,
    po fakcie, ścigać pracowników (pewnie dość łatwo, bo przecież w ciągu
    nawet miesiąca pracownik nie zarobi w ten sposób tyle, by uciec na
    antypody).

    > Firma-pośrednik gwarantowała te kredyty, wiec bank się specjalnie tu
    > rzetelnością nie przejmował. Z tym, że jak w kilku sklepach zaczęto
    > robić hurtowo fraudy, to pośrednik splajtował i bank został z
    > kredytami.

    Tego nie słyszałem.

    > Powystawiali BTE i dostali klauzulę nie widząc na oczy
    > dłużników. Potem się dopiero okazywało, że rzekomi dłużnicy pogubili
    > dowody, albo po prostu ktoś się ich kserówkami dowodów posługiwał.

    Normalnie to było chyba tak, że to były małe sumy, bank tylko sprawdzał
    w BIKu, ale tam oczywiście nie było niczego ciekawego. Dziwne że to nie
    sklep gwarantował, ale w sumie w małych sklepach też te raty działały
    (i chyba działają).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 93. Data: 2022-02-04 08:31:40
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 03.02.2022 o 22:36, Krzysztof Halasa pisze:

    > Tego nie słyszałem.

    bo trochę ciężko w to uwierzyć, jakaś firma gwarantowała bankowe kredyty?

    w drugą stronę tak, ale o takiej konstrukcji jeszcze nie słyszałem

    finalnie klient i tak podpisywał umowę z bankiem więc to bank za
    transakcję odpowiada,

    nawet teraz jak pójdziesz do sklepu coś kupić na raty to pracownik
    przeprowadza proces w systemie bankowym

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 94. Data: 2022-02-04 11:49:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Feb 2022 08:31:40 +0100, Robert_DF wrote:

> [...]
    >
    > w drugą stronę tak, ale o takiej konstrukcji jeszcze nie słyszałem
    >
    > finalnie klient i tak podpisywał umowę z bankiem więc to bank za

    Ale umowa posrednika z bankiem rozna moze byc.

    > nawet teraz jak pójdziesz do sklepu coś kupić na raty to pracownik
    > przeprowadza proces w systemie bankowym

    A kiedys internetu nie bylo, czy nie byl powszechny, i tak sie nie
    dalo.

    J.

  • 95. Data: 2022-02-04 13:59:38
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 04.02.2022 o 11:49, J.F pisze:

    > Ale umowa posrednika z bankiem rozna moze byc.

    tak, jej zapisów nie poznamy, ale cokolwiek by tam nie było to na banku
    ciąży obowiązek weryfikacji możliwości kredytowych klienta

    > A kiedys internetu nie bylo, czy nie byl powszechny, i tak sie nie
    > dalo.
    >
    > J.

    i też kredyty ratalne były mało popularne, pamiętam (jeszcze w latach
    90.), że jak chciałem kupić komputer na raty to zakup w sklepie, ale po
    raty (do Rabobanku) musiałem iść osobiście, sam rodzic nie wystarczył,
    konieczny był jeszcze poręczyciel

    zdolność kredytowa, bik? nikt taki rzeczy nie badał

  • 96. Data: 2022-02-04 14:38:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Feb 2022 13:59:38 +0100, Robert_DF wrote:

    > tak, jej zapisów nie poznamy, ale cokolwiek by tam nie było to na banku
    > ciąży obowiązek weryfikacji możliwości kredytowych klienta

    A bank ma dwoch posrednikow, ktorzy moga to zrobic za niego/w jego
    imieniu :-)

    Poza tym obowiazek nie wyklucza zapisu "wynagrodzenie posrednika
    bedzie pomniejszone o niesplacone kredyty".

> [...]
    > 90.), że jak chciałem kupić komputer na raty to zakup w sklepie, ale po
    > raty (do Rabobanku) musiałem iść osobiście, sam rodzic nie wystarczył,

    IMO byly bardzo popularne.
    Kojarze co najmnie dwie firmy, ktore sie tym zajmowaly.
    Jedna mi wyleciala, druga to CLA.

    I teraz glupia sprawa - w banku kredytu bys nie dostal, czy tez bank
    mnozylby trudnosci i papiery, a w sklepie dostales.
    Mimo, ze w sklepie podpisywales umowe z bankiem.

    Nie wiem czemu tak.

    > zdolność kredytowa, bik? nikt taki rzeczy nie badał

    BIKu jeszcze nie bylo.
    Ale "zdolnosc kredytowa" juz byla, udzielano tych rat w zaleznosci od
    dochodow.

    No i to drobne towary, a byly przeciez tez kredyty na samochody.

    J.

  • 97. Data: 2022-02-04 14:48:50
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 04.02.2022 o 14:38, J.F pisze:

    > A bank ma dwoch posrednikow, ktorzy moga to zrobic za niego/w jego
    > imieniu :-)

    również jestem pośrednikiem kredytowym (z wpisem do rejestru KNF),
    pomagam klientom uzyskać finansowanie, ale to NIE JA podejmuję decyzję,
    za to odpowiada już bank czy osobie X kredyt da a Y już nie

    tak samo jest jak pójdziesz sobie do marketu tv na raty kupić, spotkasz
    się z pośrednikiem w sklepie, on pomoże z wnioskiem, ale decyzji nie wyda

> [...]
    > mnozylby trudnosci i papiery, a w sklepie dostales.
    > Mimo, ze w sklepie podpisywales umowe z bankiem.

    bo łatwiej dostać kredyt celowy i gotówkę do ręki, tak było i nadal jest

    > BIKu jeszcze nie bylo.
    > Ale "zdolnosc kredytowa" juz byla, udzielano tych rat w zaleznosci od
    > dochodow.

    tylko, że zdolnosć to pochodna dochodów i zobowiązań

    zarabiasz 1000, masz raty już na 1200 i wnioskujesz o kredyt z ratą 200,
    wg tego schematu powinienes go dostać

    teraz mamy DTI więc jest to niemożliwe

    > No i to drobne towary, a byly przeciez tez kredyty na samochody.
    >
    > J.
    tak, ale bankowe i jeszcze te...systemy argentynskie ;-)

  • 98. Data: 2022-02-04 15:29:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Feb 2022 14:48:50 +0100, Robert_DF wrote:

> [...]
    >
    > tak samo jest jak pójdziesz sobie do marketu tv na raty kupić, spotkasz
    > się z pośrednikiem w sklepie, on pomoże z wnioskiem, ale decyzji nie wyda

    O ile pamietam tamten system, to sklepowy wypelnial dane i przesylal
    do firmy ratalnej. I zwrotnie przychodzila akceptacja. Lub nie.

    Przesylanie ... skleroza niestety ... modemem, czy dyskietke sie
    zawozilo ... czy obie mozliwosci ...

    > bo łatwiej dostać kredyt celowy i gotówkę do ręki, tak było i nadal jest

    Albo po prostu banki zauwazyly, na czym sie zarabia.

    > tylko, że zdolnosć to pochodna dochodów i zobowiązań
    > zarabiasz 1000, masz raty już na 1200 i wnioskujesz o kredyt z ratą 200,
    > wg tego schematu powinienes go dostać

    To przeciez jest rubryka "srednie miesieczne wydatki".
    "Pan tam wpisze 500zl, to pan kredyt dostanie.

    > teraz mamy DTI więc jest to niemożliwe

    A coz to?

    > tak, ale bankowe i jeszcze te...systemy argentynskie ;-)

    argentynskie zostawmy, ale pojawily sie bankowe.
    Zalatwiane chyba jednak w salonie samochodowym.

    Ale koncowa akceptacja chyba w banku.

    J.

  • 99. Data: 2022-02-04 16:03:32
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 04.02.2022 o 15:29, J.F pisze:

> [...]
    > do firmy ratalnej. I zwrotnie przychodzila akceptacja. Lub nie.
    >
    > Przesylanie ... skleroza niestety ... modemem, czy dyskietke sie

    no to ja z papierami musiałem iść sam, chociaż dyskietki już były, nawet
    3,5"

    żagiel? powiązany z Lukasem lub CA

    > Albo po prostu banki zauwazyly, na czym sie zarabia.

    to one wiedzą od zawsze

    > To przeciez jest rubryka "srednie miesieczne wydatki".
    > "Pan tam wpisze 500zl, to pan kredyt dostanie.

    tak, a koszty życia na 4 osobową rodzinę 200 zl, tego już nie ma, KNF
    zrobił z tym porządek

    > A coz to?

    debet to income

    > argentynskie zostawmy, ale pojawily sie bankowe.
    > Zalatwiane chyba jednak w salonie samochodowym.
    >
    > Ale koncowa akceptacja chyba w banku.

    tak jak teraz, idziesz do salonu i wyjeżdżasz autem na kredyt, ale w
    salonie siedzi gość, który ogarnia w systemie wniosek a akcept daje bank

  • 100. Data: 2022-02-05 09:55:08
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Robert_DF.
    On 04.02.2022 16:03 you wrote:

    > żagiel? powiązany z Lukasem lub CA

    Żagiel to Kredyt Bank a na koniec kupiony przez Santander Consumer.

    --
    Pete