  • 11. Data: 2009-05-19 07:26:59
    Temat: Re: kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

    > Czyli de facto kreowane nie jest 27k PLN tylko... ODSETKI kredytowe od
    > kredytu 27k PLN MINUS ODSETKI LOKACYJNE od depozytu 28k PLN.

    Dlaczego minus odsetki ?

    bankier, z kazdego tysiaca, ktory potrafi rozmnozyc do 27 tys. przy
    oprocentowaniu dajmy na to 15% rocznie, kreuje ~4tys. - to jest to
    Twoje "tylko"...

    --
    in

  • 12. Data: 2009-05-19 07:34:04
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "sorden" <s...@w...pl> wrote in message

    > Dlaczego minus odsetki ?
    >
    > bankier, z kazdego tysiaca, ktory potrafi rozmnozyc do 27 tys. przy
    > oprocentowaniu dajmy na to 15% rocznie, kreuje ~4tys. - to jest to
    > Twoje "tylko"...

    bankier niczego nie wytwarza, to ludziska pracuja na te odsetki.
    george

  • 13. Data: 2009-05-19 07:40:59
    Od: sorden <s...@w...pl>

    george wrote:

    > bankier niczego nie wytwarza, to ludziska pracuja na te odsetki.

    to sie zgadza.
    Jednak to nie zmienia faktu, ze bankier zamienil 1tys. z mennicy na 27 tys.
    znajdujace sie w obiegu. Tym samym z kazdego tysiaca jest w stanie
    wykreowac 26 tys.

    --
    in

  • 14. Data: 2009-05-19 08:02:49
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 19, 9:26 am, sorden <s...@w...pl> wrote:

> [...]
    >
    > bankier, z kazdego tysiaca, ktory potrafi rozmnozyc do 27 tys. przy
    > oprocentowaniu dajmy na to 15% rocznie, kreuje ~4tys. - to jest to

    Nie tylko w sensie "malo", tylko w sensie "nie 27k PLN jak tu uparcie
    piszesz, zaciety jak stara plyta w gramofonie, a dokladnie jakis %,
    niech będzie te 4k PLN, z czego "na czysto" a Banku zostaje pewnie z
    1k, bo podatki, koszty, wynagrodzenia i inne takie" ;)

  • 15. Data: 2009-05-19 08:08:01
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

> [...]
    > niech będzie te 4k PLN, z czego "na czysto" a Banku zostaje pewnie z
    > 1k, bo podatki, koszty, wynagrodzenia i inne takie" ;)

    Tylko tu nie chodzi o zysk banku. Chodzi kreacje pieniadza, ktory dostaje
    sie do obiegu, pompując potem rozne banki jak np. nieruchomosci. Nastepnie
    ten wykreowany pieniadz (w Polskich warunkach - max 26 tys. pln z kazdego
    tysiaca) niesplacany generuje problemy, ktore pokrywa podatnik z portfela
    itp.

    Podsumowuja, moze jak zacieta plyta, ale przyznasz, ze mam racje - zalezy mi
    na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -
    tworzy/kreuje 27 tys. w obiegu. kropka.

    --
    in

  • 16. Data: 2009-05-19 08:12:22
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 19, 9:40 am, sorden <s...@w...pl> wrote:

    > to sie zgadza.
    > Jednak to nie zmienia faktu, ze bankier zamienil 1tys. z mennicy na 27 tys.
    > znajdujace sie w obiegu. Tym samym z kazdego tysiaca jest w stanie
    > wykreowac 26 tys.

    Nie z mennicy a NBP ;-)

    A tak serio: no tak jest w stanie wykreowac, co laczy sie
    nierozerwalnie z pozniejsza destrukcja tycyh pieniedzy. Pozostaja od
    nich odsetki.

    Rzecz prosta i oczywista, ciagniesz ten temat jakbys powaznie mial
    przeczucie, ze odkrywasz ameryke ;)

    Pytanie - co z tego?

    Bo, ze mechanizm jest - wszyscy wiedza [ew. moga sie w banalny sposob
    dowiedziec klikajac strone NBP i ogladajac prezentacyjke dla 7
    latkow]. Podobnie jak wiele innych mechanizmow wystepujacych w
    gospodarce, rolnictwie, ruchu drogowym itp.

    Ponownie - pytanie - co z tego, ze SYSTEM BANKOWY [blagam nie piszmy,
    ze jakis bankier bo zaraz w glowach mas rodzi sie skojarzenie, ze ktos
    gdzies w banku siedzi i dopisuje te pieniadze sobie do konta] jest w
    stanie kreowac pieniadz?

    Ma to swoje wady - ma to i swoje zalety. Sto lat temu kiedy ten
    mechanizm byl ograniczony, ba tysiac lat temu kiedy w ogole nie
    istnial - zycie wygladalo zupelnie inaczej. Inflacja byla ograniczona
    i nie wystepowaly - charakterystyczne dla obecnej gospodarki - okresy
    kryzysow i wzrostow.

    Z drugiej strony w tamtych czasach 99,99% spoleczenstwa nie posiadala
    nic, 00,01% posiadal wszystko. Teraz jest tak, ze jakies 90% nie
    posiada nic :) Teraz zasadniczo kazdy pracujacy moze sobie pozwolic na
    auto, telewizor czy dom - fakt, ze na kredyt - ale jeszcze 100 lat
    temu nie mial nawet prawa marzyc o posiadaniu czegokolwiek bo kredyt
    nie byl dostepny, a pracujac cale zycie mogli sobie pozwolic jedynie
    na jedzenie, ubranie i wynajacie lokum.

    Wystarczy poczytac troche literatury XIX wiecznej zeby zobaczyc jak
    rozowe bylo zycie mas, przed obecnym systemem ekonomicznym :)

    Obecny system ma wiele wad - moze nawet zbyt wiele. Ale kreacja sama w
    sobie nie jest taka zla, poki korzysta sie z niej w racjonalny i
    konserwatywny sposob.

  • 17. Data: 2009-05-19 08:40:41
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

> [...]
    > ze jakis bankier bo zaraz w glowach mas rodzi sie skojarzenie, ze ktos
    > gdzies w banku siedzi i dopisuje te pieniadze sobie do konta] jest w

    Jesli zeszloroczny kryzys, w ktorym okazalo sie ze "system bankowy" jest
    silniejszy od jakiegokolwiek panstwa - wymusza na jego podatnikach splate
    dlugow Cie nie przekonal - to ja tez nie dam rady.
    Powiem tylko, ze tez chcialbym prowadzic biznes polegajacy na sprzedazy
    luksusowych mercedesow na kredyt biedakom spod mostu, zas splaceniu tych
    kredytow wymuszac na panstwie ;)
    Taka nadmierna podaz pieniadza generuje inflacje. Inflacja to okradanie Cie
    z Twoich oszczednosci - to tak najprosciej.

> [...]
    > temu nie mial nawet prawa marzyc o posiadaniu czegokolwiek bo kredyt
    > nie byl dostepny, a pracujac cale zycie mogli sobie pozwolic jedynie

    Jasne, wszyscy zyjmy na kredyt. Mowisz jak typowy Amerykanin, opierajacy
    swoje bogactwo na kredycie splacanym karta kredytowa.. ;]

    PS: Zaloze sie, ze 90% - jak nie lepiej - spoleczenstwa nigdy tej animacji
    nie widzialo i nie ma pojecia jak system dziala.

    --
    in

  • 18. Data: 2009-05-19 08:50:09
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    >

    > PS: Zaloze sie, ze 90% - jak nie lepiej - spoleczenstwa nigdy tej animacji
    > nie widzialo i nie ma pojecia jak system dziala.

    zgadza sie, ja tylko dodam ze bankierzy zaczeli polegac na systemie rezerw
    czastkowych jak na worku bez dna i dzialaja tak zeby zalewarowac sie na
    maksa (czyli do tych 27k) wykorzystujac wszelkie mozliwe obejscia nalozone
    na bank depozytowy, a ryzyko przetransferowac na podatnika, którego depozyty
    sa wziete jako zakladnik.
    Do tej pory jedynym bezpiecznikiem bylo stare pokolenie bankierów, którzy
    pamietali lata 30, niestety odeszlo w latach 70-80 a nowe pokolenie tlustych
    kotów zintensyfikowalo wykorzystanie tej luki. Juz nie obowiazywaly moralne
    kagance a wrecz przeciwnie, postawa "dymac frajera depozytariusza byle
    szybko zanim sie zorientuje" widzielismy na pelna skale. Na domiar zlego ten
    masywny lewar zostal powiekszony przez derywaty (CDS - AIG np). Balon
    zbudowany na tym poczatkowym 1000pln nadmuchany zostal do niewyobrazalnych
    rozmiarów.
    Benky doszedl widac do wniosku ze tylko inflacja na skale hiper moze nas
    uratowac. Drukuja tego tyle jakby nie bylo jutra....

    george

  • 19. Data: 2009-05-19 08:55:11
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "sorden" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > mi
    > na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -

    A z bankonotow nie da rady?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 20. Data: 2009-05-19 08:57:19