  • 31. Data: 2023-10-02 15:06:42
    Temat: Re: mBank przegrywa 22 sprawy jednego dnia na jednej rozprawie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > po utracie CAŁEJ subwencji z powodu chęci zaoszczędzenia
    > na JEDNYM banerze

    coś przeoczyłem widocznie (nic dziwnego oczywiście)

    > Ale dobrze, dobrze, łatajcie słabe strony
    > demokracji, czyli nieunikniony debilizm 30%.

    Nie jest to nieuniknione w każdym przypadku. Nieuniknione jest tylko
    wtedy, gdy społeczeństwo jest niewykształcone. Jeśli poziom życia jest
    wyższy, automatycznie poziom wykształcenia także będzie wyższy (bo
    ludzie zamiast wcześniej pracować mogą się dłużej uczyć), i wtedy owo
    30% (np. górne 2/3 tego zakresu) to będą wciąż ludzie rozumiejący
    sytuację m.in. polityczną wystarczająco dobrze, by nie dać się wkręcić
    w niedorzeczność.

    Przy czym nie oceniam tu efektywności nauki - każdy dodatkowy np. rok
    nauki jest lepszy niż jego brak. Nawet, jeśli uważamy, że "za naszych
    czasów" i "co to tam ten licencjat oznacza".

    Istnieje tu pewien konflikt: z jednej strony bogatsze i wykształcone
    społeczeństwo jest korzystne dla "władzy", ponieważ zapewnia większe
    wpływy z podatków, państwo jest silniejsze, więc władza "władzy" jest
    większa. Z drugiej strony, takim społeczeństwem dużo trudniej
    manipulować.

    Efekt jest taki, że różne rodzaje "władców" starają się różnie
    kształtować poziom zamożności społeczeństwa, w zależności także od tego,
    jaki mają pomysł na rządzenie.
    --
    Krzysztof Hałasa