  • 1. Data: 2005-05-19 17:12:17
    Temat: nowy harmonogram - splata przed terminem kredytu hipotecznego
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    Zdecydowalem sie stworzyc oddzielny watek.

    Chce wziac kredyt: 200 tysPLN/15lat/o ratach rownych/w PLN
    Powiedzmy ze po 2 latach bede mogl jednorazowo wplacic 80tys PLN.
    Co w takim przypadku z kolejnymi ratami?
    Raty maleja? Czy zostaja takie same a skraca sie okres splaty kredytu?
    Ktory wariant jest korzystniejszy dla mnie a ktory dla banku? Jak to jest
    liczone?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-19 18:16:44
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "tarpan"
    > Zdecydowalem sie stworzyc oddzielny watek.
    wracaj do tamtego watku bo Cie zjedza, ze mnozysz watki w tej samej sprawie
    :)))

    --
    pzdr
    Konrad K.

  • 3. Data: 2005-05-19 19:53:17
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    tarpan <t...@i...pl> wrote:
    > Raty maleja? Czy zostaja takie same a skraca sie okres splaty kredytu?
    > Ktory wariant jest korzystniejszy dla mnie a ktory dla banku? Jak to
    > jest liczone?

    A to zalezy od banku i umowy.
    Dla banku to jest totalnie niekorzystne przy takiej kwocie.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 4. Data: 2005-05-19 20:49:08
    Od: "Patyk" <p...@p...onet.pl>

    > Zdecydowalem sie stworzyc oddzielny watek.
    po co ?
    > Powiedzmy ze po 2 latach bede mogl jednorazowo wplacic 80tys PLN.
    > Co w takim przypadku z kolejnymi ratami?
    > Raty maleja? Czy zostaja takie same a skraca sie okres splaty kredytu?

    Jak zechcesz. Sam decydujesz o tym - jezeli nie ma w umowie jakiegos punktu ze
    nie mozesz splacic wczesniej itp

    > Ktory wariant jest korzystniejszy dla mnie a ktory dla banku? Jak to jest
    > liczone?
    Dla ciebie szybciej splacic dla banku odwrotnie. Popros o wydruk przykładowych
    rat podzielonych na kapital i odsetki. Wpatruj sie w to tak dlugo az zrozumiesz.
    Wplacajac wczesniej splacasz kapital. Odsetek za raty ktorych kapital splaciles
    nie placisz (krotszy okres) lub odsetki sa mniejsze poniewaz zmniejszyles
    kapital wiec i odsetki od niego sa mniejsze (mniejsza rata).

    --
    Patyk

  • 5. Data: 2005-05-19 20:55:27
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    > Jak zechcesz. Sam decydujesz o tym - jezeli nie ma w umowie jakiegos
    > punktu ze nie mozesz splacic wczesniej itp

    Tak jest taka mozliwosc - ale nie wiem czym to moga obwarowac by mnie
    zniechecic ... Nie widze oplat podanych wprost. A znajac metody bankow moze
    sie okazac ze bez zmiany harmonogramu splat nic nie zyskuje nadplacajac
    kredyt...

> [...]
    > splaciles nie placisz (krotszy okres) lub odsetki sa mniejsze poniewaz
    > zmniejszyles kapital wiec i odsetki od niego sa mniejsze (mniejsza rata).

    Dobrze ujales ;-) Bo wpatruje sie i wpatruje. Rozumiem podzial na czesc
    kapitalowa i odsetkowa, z matematyka tez sobie radze. Ale nie widze
    symulatorow (kalkulatorow online) ktore pozwalaja porownac dwa warianty.

  • 6. Data: 2005-05-19 21:19:56
    Od: "Patyk" <p...@p...onet.pl>

    > Dobrze ujales ;-) Bo wpatruje sie i wpatruje. Rozumiem podzial na czesc
    > kapitalowa i odsetkowa, z matematyka tez sobie radze. Ale nie widze
    > symulatorow (kalkulatorow online) ktore pozwalaja porownac dwa warianty.

    kartka papieru a jak ci sie nie chce to np Excel i funkcje finansowe zaczynajace
    sie na literke P
    To nie jest skomplikowane. Co do kruczkow to niektore banki pobieraly
    (przynajmniej kiedys) procent od wplacanego wczesniej kapitalu, lub od kwoty
    pozostalej - roznie. Na pewno w umowie jest to zawarte.

    --
    Patyk

  • 7. Data: 2005-05-19 21:23:12
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:d6iqtn$jfc$1@news.onet.pl...

    > A to zalezy od banku i umowy.
    > Dla banku to jest totalnie niekorzystne przy takiej kwocie.
    >
    > --

    Od kogo jak od kogo, ale od Ciebie liczylbym na czytanie ze zrozumieniem ...

    Trzeba byc wyjatkowo przewrotnym (mam wrazenie ze wiekszosc sprzedawcow
    kredytow po prostu udaje idiotow) by zinterpretowac moj problem:
    czy_warto_wczesniej_splacic_kredyt.
    Oczywiste ze TAK, i banki chronia sie przed tym prowizjami i innymi
    utrudnieniami (koniecznosc wyslania faksu z dyspozycja ile potracic kasy z
    dedykowanego do splaty kredytu rachunku - bo ich system bierze tylko tyle
    ile wynosi harmonogram - jakby "system" nie mogl czyscic nieoprocentowanego
    konta do 0 zera)
    JA PYTAM O COS INNEGO:
    Czy w przypadku splaty wczesniej(np po 2 latach) 80tys PLN (kredyt
    200tys PLN na 20 lat, raty rowne) korzystniejsze jest zmniejszenie wysokosci
    rat (powiedzmy z 1500/miesiac do 900/miesiac i pozostanie przy 20 letnim
    okresie) CZY
    skrocenie czasu splacania i utrzymanie rat w wysokosci 1500/miesiac przez 10
    lat (zamiast przez 18lat).

    Czy tego problemu nikt z Panstwa nie analizowal???????
    Troche to smutne bo rozwazania na temat 0.50PLN w mB, a ostanio 5PLN w VW
    byly emocjonujace i poparte bogatym materialem analitycznym.

    Liczac na zrozumienie
    pozdrawiam

    PS
    Chyba ze moj problem jest wydumany i nie ma znaczenia jak
    "przeharmonogramowac" raty w przypadku wczesniejszej splaty.

  • 8. Data: 2005-05-19 21:35:56
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "tarpan"
    > wracaj do tamtego watku bo Cie zjedza, ze mnozysz watki w tej samej
    > sprawie :)))
    >
    > --
    tak, wrocilem tam - WARTO bylo - dzieki za wyjasnienia

  • 9. Data: 2005-05-19 22:00:52
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    tarpan <t...@i...pl> wrote:
    > Od kogo jak od kogo, ale od Ciebie liczylbym na czytanie ze
    > zrozumieniem ...

    A czy ja wrozka?
    Pytasz sie czy raty maleja - ty o innym, ja o innym...

    > Trzeba byc wyjatkowo przewrotnym (mam wrazenie ze wiekszosc
    > sprzedawcow kredytow po prostu udaje idiotow) by zinterpretowac moj
    > problem: czy_warto_wczesniej_splacic_kredyt.

    Dlaczego? Wiele bankow wlasnie nie pozwala na wczesniejsza splate...

> [...]
    > kasy z dedykowanego do splaty kredytu rachunku - bo ich system bierze
    > tylko tyle ile wynosi harmonogram - jakby "system" nie mogl czyscic

    No dokladnie

    > JA PYTAM O COS INNEGO:

    No to pytaj po ludzku :)

> [...]
    > przez 10 lat (zamiast przez 18lat).
    >
    > Czy tego problemu nikt z Panstwa nie analizowal???????

    Analizowal, analizowal.
    Tylko jak zwykle - to zalezy ;)
    Jak splacisz wczesniej kapital - to bedzie mniej wiecej jak przy ratach
    malejacych - odsetki naliczane sa od mniejszej kwoty - zyskasz, bo zmniejszy
    sie suma odsetek, jakie zaplacisz bankowi.
    Jesli bedziesz splacal dluzej - zaplacisz oczywiscie troche wiecej, ale
    dzieki temu taka nadwyzke mozesz zainwestowac no i wartosc pieniadza w
    czasie sie zmienia

    No a tego przeciez nie przewidzisz - co tam przez kolejne 8 lat sie bedzie
    dzialo, zeby ktos ci wyliczyl - wez zrob tak czy tak to wyjdziesz do przodu
    tyle i tyle...
    Jak cie stac - to splac szybciej generalnie - zawsze pozniej mozesz wziac
    kolejny kredyt pod juz splacone mieszkanie ;) wyjdzie taniej.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 10. Data: 2005-05-19 22:18:58
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    tarpan wrote:

    > JA PYTAM O COS INNEGO:

    a co tu analizować?
    w momencie który opisujesz (po 2 latach) nie jest istotne dla naszej sprawy,
    ze splacales kredyt przez ostatnie 2 lata, jestes jakby w punkcie wyjscia.
    Czyli nie mieszaj do tego wcześniejszej spłaty twoja sytuacja decyzyjna
    polega tylko na tym:

> [...]
    > okresie) CZY
    > skrocenie czasu splacania i utrzymanie rat w wysokosci 1500/miesiac przez

    Weź teoretyczne skrajne 2 przypadki:
    A. jeżeli spłacisz to szybko np. tego samego dnia kiedy bierzesz kredyt -
    nie zapłacisz wcale odsetek
    B. jeżeli będziesz spłacał to długo (w czasie dążącym do nieskonczonosci
    czyli rata kapitałowa=0) to będziesz płacił odsetki wg stopy obowiązującej
    dla tego kredytu (nie wiem - 3%? 8%?)
    Odpowiedź na pytanie "co wybrać?" zależy od ciebie - jeżeli masz lepsze
    zastosowanie dla pieniędzy niż natychmiastowa spłata (czyli uważasz stopę za
    niską) będziesz dążył do wariantu B, jeżeli nic lepszego niż stopa kredytu
    nie jesteś w stanie zarobić na kapitale, korzystne będzie dla ciebie
    przesuwanie się w stronę A.

    trainer