eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[pr] Banki są drogie, a niektóre mało przyjazne dla klienta - wynika z raportu UOKiK[pr] Banki są drogie, a niektóre mało przyjazne dla klienta - wynika z raportu UOKiK
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.
    pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mail
    From: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: [pr] Banki są drogie, a niektóre mało przyjazne dla klienta - wynika z
    raportu UOKiK
    Date: Thu, 2 Oct 2003 08:19:49 +0200
    Organization: Jarosław Łysio
    Lines: 130
    Message-ID: <blgfub$641$1@zeus.polsl.gliwice.pl>
    Reply-To: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: gwardii-gw.bmj.net.pl
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:261962
    [ ukryj nagłówki ]

    www.gazeta.pl/gospodarka

    Banki są drogie, a niektóre mało przyjazne dla klienta
    - wynika z raportu UOKiK
    Maciej Samcik 02-10-2003, ostatnia aktualizacja 01-10-2003 17:17


    Usługi świadczone przez polskie banki są droższe niż na Zachodzie, zaś w
    bankowych regulaminach aż roi się od zapisów niekorzystnych dla klientów! -
    alarmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swym najnowszym raporcie,
    do którego dotarła "Gazeta".
    Z raportu po kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i
    Konsumentów w polskich bankach wynika, że ceny niektórych operacji są u nas
    kilkakrotnie wyższe niż w bankach zachodnich!

    Ile nas to kosztuje

    Jeśli podliczyć "bankowe" wydatki polskiego i zagranicznego ciułacza,
    wyłania się bardzo ponury obraz. Okazuje się, że zostawiamy w bankach więcej
    pieniędzy w ramach prowizji niż mieszkańcy Wielkiej Brytanii czy Irlandii.
    Według UOKiK roczny koszt użytkowania konta osobistego przez polskiego
    klienta przeciętnie wynosi - w zależności od wykorzystywanego kanału
    dostępu - od 200 do 330 zł. W największych brytyjskich bankach
    detalicznych - HSBC, Lloyds, NatWest - prowadzenie konta oraz standardowe
    usługi, np. miesięczny wydruk z konta, przelewy, zlecenia stałe, wydanie
    karty debetowej, są darmowe.

    W irlandzkim AIB klient płaci kwartalny abonament w wysokości 4,5 euro
    (nieco ponad 20 zł), ale w zamian ma darmową kartę debetową i tanie przelewy
    w cenie 0,2-0,3 euro). Gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że nie wszędzie
    jest taniej niż w Polsce. Przeciętny klient niemieckiego Deutsche Banku
    rocznie płaci równowartość 276-340 zł, zaś w amerykańskim Citibanku w zamian
    za miesięczny ryczałt 4,95 dol. (niespełna 60 dol., czyli 270 zł rocznie)
    można wykonywać tyle darmowych operacji, ile dusza zapragnie.

    Przelewa się

    U nas opłaty za przelewy są aż trzykrotnie wyższe od takich samych
    transakcji w bankach krajów OECD! UOKiK wyliczył, że przeciętny klient
    polskich banków za każdy przelew realizowany w oddziale musi płacić ok. 3
    zł, zaś jeżeli skorzysta z elektronicznego dostępu do usług bankowych
    (telefon, internet), prowizja wynosi średnio od 0,9 zł (gdy korzystamy z
    telefonu) do 0,2 zł (opcja internetowa).

    Tymczasem w większości renomowanych banków zagranicznych opłata za wykonanie
    przelewu z oddziału nie przekracza 0,25 euro, czyli mniej niż 1 zł! Np.
    klient irlandzkiego banku AIB - właściciela naszego BZ WBK - pobiera za
    przelew wykonany z placówki 0,3 euro, podczas gdy w BZ WBK opłata za
    identyczną czynność została wyceniona na 2,5 zł (0,6 euro). UOKiK zastrzega,
    że opierał się na danych z końca 2002 r., ale od tego czasu prowizje w
    polskich bankach nie uległy znaczącym zmianom. Z kolei w Banku Austria
    Creditanstalt, który należy do tej samej grupy HVB, w której jest nasz
    BPH-PBK, za przelew płaci się 0,2 euro, cztery razy taniej niż w krakowskim
    banku (4 zł, ok. 0,8 euro). Na Zachodzie usługi przez telefon i internet
    obciążone są prowizją

    nieprzekraczającą 0,01 euro, czyli kilkanaście razy mniejszą niż w polskich
    bankach!

    Zdaniem UOKiK polskie banki biją na głowę większość swoich zachodnich
    konkurentów, jeżeli chodzi o opłaty za prowadzenie rachunków osobistych. Z
    cytowanych w raporcie statystyk Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową
    wynika, że miesięczny abonament stanowi od 16 do 27 proc. łącznych kosztów
    ponoszonych na rzecz banku. Średnio jest to aż 53 zł rocznie. Niemało, a
    przecież w odróżnieniu od wielu banków zachodnich, gdzie zapłata abonamentu
    z reguły oznacza darmowe operacje na rachunku, u nas za każdy przelew czy
    wypłatę trzeba płacić dodatkową prowizję.

    Niezbyt korzystnie wypadamy także, jeśli chodzi o porównanie kosztów wypłaty
    pieniędzy z obcych bankomatów. Za wypłatę równowartości 150 euro z obcego
    bankomatu zapłacimy średnio 12 zł prowizji (ok. 3 euro). W Belgii, Holandii,
    Austrii i Portugalii nie zapłacimy za taką transakcję ani grosza, w bankach
    niemieckich opłaty oscylują w obszarze 2-5 euro, zaś w Hiszpanii wynoszą od
    1 do 6 euro.

    Co bank może

    UOKiK zbadał też bankowe regulaminy, szukając w nich zapisów naruszających
    prawa konsumenta. Okazało się, że można przebierać w nich jak w ulęgałkach.
    Nie we wszystkich wymienionych w raporcie przypadkach urzędnicy ujawnili,
    których banków dotyczą konkretne zarzuty, jednak klienci tych instytucji
    zapewne łatwo zidentyfikują "winowajców".

    UOKiK stwierdził na przykład, że część banków obciąża klientów za
    nieuzasadnione reklamacje. Takie przypadki stwierdzono m.in. w oddziałach
    największego detalisty - PKO BP. Równie często banki zapisują w regulaminie,
    że będą rozpatrywały tylko te reklamacje, których wartość przekracza pewną
    kwotę, np. 25 dol. UOKiK zakwestionował też pobierane przez większość banków
    opłaty za zastrzeżenie karty płatniczej. Prawo bankowe zobowiązuje
    instytucję finansową do zagwarantowania bezpieczeństwa pieniędzy klienta,
    co - zdaniem urzędników antymonopolowych - oznacza, że bank nie powinien
    odmówić jej zastrzeżenia, nawet za darmo.

    Według UOKiK niedopuszczalne jest pobieranie przez banki opłat za zamknięcie
    rachunku, a także obciążanie klientów określoną, zryczałtowaną opłatą za
    wszystkie czynności, które nie są wymienione w tabeli opłat i prowizji.
    Zastrzeżenie kontrolerów wzbudził też sposób, w jaki banki informują
    klientów o zmianach prowizji. Nagminną praktyką jest wywieszanie nowych
    stawek w oddziale, podczas gdy każdy klient powinien być o tym poinformowany
    listownie. Tak postępowali m.in. pracownicy Banku Millennium i PKO BP. Urząd
    zakwestionował też politykę Millennium, który korespondencję z klientami
    automatycznie uważał za doręczoną po trzech dniach od wysłania na podany
    adres.

    Urzędnicy UOKiK podkreślają, że często najważniejsze elementy umowy z
    bankiem są przenoszone do regulaminów, do których klient ma utrudniony
    dostęp. W tych ostatnich aż roi się od mało precyzyjnych sformułowań typu
    "bank może" lub "bank zastrzega sobie prawo". Według UOKiK większość umów z
    bankami zakłada nierówność stron, np. nieterminowe wywiązanie się klienta z
    określonych obowiązków oznacza konieczność zapłacenia kary umownej, ale w
    przypadku np. nieterminowego wykonania przelewu przez bank klient nie ma
    prawa do żadnego odszkodowania.

    Z raportu wynika, że prezes UOKiK skierował cztery sprawy do Sądu
    Antymonopolowego. Sąd podzielił większość zastrzeżeń wobec regulaminów PKO
    BP (m.in. opłaty za rozpatrzenie nieuzasadnionej reklamacji i niezgodny z
    prawem tryb informowania klientów o zmianach opłat) oraz dwóch z sześciu
    zakwestionowanych punktów z regulaminu Banku Millennium (m.in. wysokie
    opłaty za zastrzeżenie karty płatniczej). W sądzie wciąż jest sprawa
    przeciwko Lukas Bankowi (m.in. o pobieranie opłat za wpłaty gotówkowe). Jej
    rozstrzygnięcia należy się spodziewać w ciągu kilku tygodni.

    http://www1.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,1700545.htm
    l?nltxx=856703&nltdt=200
    3-10-02-04-04

    Zagrożenia dla konsumentów na rynku bankowości detalicznej w Polsce - raport
    Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
    http://bi.gazeta.pl/im/1700/m1700640.pdf


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1