  • 11. Data: 2005-11-27 12:25:52
    Temat: Re: [prasa] RPO: Banki łamią konstytucj
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 17 Nov 2005 08:55:42 +0100, Catbert <c...@w...pl> wrote:

    >Ależ Andrzeju! Ja napisałem, że kryterium wieku samo dla siebie,
    >wyizolowane z pozostałych warunków - jest nonsensowne - znam emerytów,
    >którzy mają lokaty po kilkaset tysięcy złotych - niewydanie karty z
    >limitem, powiedzmy 5 tys. zł w takiej sytuacji to nie ostrożność, a głupota.

    a czy Twoi znajmomi na pewno nie mają kart?
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 12. Data: 2005-11-27 19:25:59
    Temat: Re: [prasa] RPO: Banki łamią konstytucję
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    > "Odmawiając emerytom kredytów, banki łamią
    > konstytucyjne zasady równości i niedyskryminacji -
    > uważa rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej
    > Zoll. Powołując się m.in. na artykuł w "Gazecie",
    > wystąpił w tej sprawie do prezesa Związku Banków
    > Polskich"

    Zdaje się, że sprawa idzie o interpretację:

    Konstytucja:
    Art. 32.
    1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania
    przez władze publiczne.
    2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub
    gospodarczym
    z jakiejkolwiek przyczyny.

    Prawo bankowe:
    Art. 70.
    1. Bank uzależnia przyznanie kredytu od zdolności kredytowej kredytobiorcy.
    Przez zdolność kredytową rozumie się zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu
    wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. Kredytobiorca jest obowiązany
    przedłożyć na żądanie banku dokumenty i informacje niezbędne do dokonania
    oceny tej zdolności.

    Jakaś to sprzeczność chyba jest, a że konstytucja jest aktem wyższego rzędu...

    Chociaż gdyby ktoś się uparł, to mógłby zakaz dyskryminacji wykorzystywać jak
    niektórzy alterglobaliści za Odrą i Nysą Łużycką: nocują sobie w Hiltonach,
    jedzą homary z truflami, a jak przyjdzie do płacenia to: "spadaj kapitalisto,
    jestem biedny, a ty chcesz mnie dyskryminować".
    Zdaje się, że to nawet dość popularna zabawa ;-)

    Raczej, co do zasady, może nie formy, jestem tu po stronie banków.

    --
    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 13. Data: 2005-11-27 20:29:43
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On 27 Nov 2005 20:25:59 +0100, "Jacek" <j...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]

    >Jakaś to sprzeczność chyba jest, a że konstytucja jest aktem wyższego rzędu...

    jak RPO się powiedzie, to chyba banki ustalą prowizję od kredytu na
    100% :-)
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 14. Data: 2005-11-27 21:14:17
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Jacek napisał(a):
    > Jakaś to sprzeczność chyba jest, a że konstytucja jest aktem wyższego rzędu...

    nie ma, traktowany jest inaczej, bo ma inną zdolność kredytową - nie ma
    naruszenia zasady równości

    KG

  • 15. Data: 2005-11-27 22:36:46
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    > nie ma, traktowany jest inaczej, bo ma inną zdolność kredytową - nie ma
    > naruszenia zasady równości

    Jasne.

    Tu masz kontakt do RPO:
    http://www.brpo.gov.pl/index.php?poz=490 (ładna grafika na stronie)

    Myślę, że byłby wdzięczny za wyjaśnienia.

    --
    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 16. Data: 2005-11-28 08:22:26
    Temat: Re: [prasa] RPO: Banki lamia konstytucje
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    On 11/27/2005 1:25 PM, Jarek Andrzejewski wrote:

    > a czy Twoi znajmomi na pewno nie mają kart?

    Jedni mają inni nie.
    Mój ojciec dostał kartę (KK) w wieku bodajże 63 - i do konta, na którym
    było może ze 2 tys "osadu" - i wpływała pensja.

    Systemy scoringowe to wielka zagadka.
    Jeden z moich pracowników, przy wynagrodzeniu o. 1000 zł netto otrzymał
    propozycje karty z limitem 7000 tys. zł.
    Mnie w tym samym banku zaproponowano 6000 tys. + linia 60 tys + jeszcze
    jakiś kredyt nie wiem na co.
    Rzecz w tym , że na moje konto nie wpływa wynagrodzenie, jakiś czas temu
    wpłacałem dosyć regularnie kwoty 5-10 tys - a od ponad 2 miesięcy saldo
    jest na poziomie 30 zł.
    Nie żądano jakichkoliwek papierów. 3 lata temu zastrzeżono mi w tym
    samym banku kk z powodu nieterminowych spłat (oczywiście zastrzeżono po
    spłaceniu, nie przed).
    Jak więc widzisz trudno bankowi dogodzić, a czasem wcale dogadzań nie
    trzeba :-)

    Pzdr: Witek

  • 17. Data: 2005-11-28 09:24:40
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 28 Nov 2005 09:22:26 +0100, Catbert <c...@w...pl> wrote:

    >Jeden z moich pracowników, przy wynagrodzeniu o. 1000 zł netto otrzymał
    >propozycje karty z limitem 7000 tys. zł.

    Siedem milionów...

    >Mnie w tym samym banku zaproponowano 6000 tys.

    Sześć milionów...

    Co to za bank?

    PG

    BPNMSP ;)

    PS. Kiepsko płacisz :P

  • 18. Data: 2005-11-28 11:02:26
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    On 11/28/2005 10:24 AM, Piotr Gralak wrote:

    > Siedem milionów...

    > Sześć milionów...
    >
    > Co to za bank?

    Millenium, 6 tys. - dodatkowe zera dostały się chyba z podświadomości :-)

    > PS. Kiepsko płacisz :P

    1000 zł dostaje u mnie osoba, która przychodzi raz w tygodniu wykonać
    parę telefonów i przełożyć kilka papierów - normalnie 4 - 6 tys. (netto)
    + autko, fonik i inne gadgety. Każdemu wg zasług :-)
    Ale np. za sprzątanie raz w tygodniu też więcej niż 1000 netto/miesiąc
    bym nie dał.

    Pzdr: Witek

  • 19. Data: 2005-11-28 11:48:32
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 28 Nov 2005 12:02:26 +0100, Catbert <c...@w...pl> wrote:

> [...]
    >+ autko, fonik i inne gadgety. Każdemu wg zasług :-)
    >Ale np. za sprzątanie raz w tygodniu też więcej niż 1000 netto/miesiąc

    OK, zwracam honor.
    Myślałem, że to stawka za cały etat :)

    PG