  • 41. Data: 2022-02-10 13:02:17
    Temat: Re: skąd tyle pieniędzy w PL
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 11:56:49 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Niby starczałoby mięsa -- bo dzisiejsze normy nie są
    > wysokie względem tamtych kartkowych... Problem w tym,
    > że w tamtych czasach poza: mięsem, nabiałem, jabłkami
    > i kartoflami było niezbyt wiele innego jedzenia...

    A dzisiaj co masz jeszcze do jedzenia?
    Banany, pomarancze, pizze?

    Kasze i mąki byly tez i w PRL.

    Ba - kartofle w naszej kuchni to stosunkowo nowy wynalazek,
    a wiele warzyw niewiele starsze - gdziez za Bony sprowadzone.

    > Słodycze tuczą i psują zęby...
    > Banany to niemal czysty cukier...

    J.

  • 42. Data: 2022-02-10 13:13:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 lut 2022 o 23:13, Poldek pisze:

    > Banki udzielają w przybliżeniu do 9 razy więcej kredytów,

    Nie 'banki', lecz 'bankowy system'...
    W skrajnym uproszczeniu -- otrzymujemy odwrotność cząstkowej
    rezerwy ('rezerwa do potęgi -1' bądź '1/rezerwę') względem
    tego, co (; wynaleźli Fenicjanie... ;)

    > niż posiadają depozytów.

    > Na tym się opiera zasada działania banków komercyjnych
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Mno%C5%BCnik_kreacji_p
    ieni%C4%85dza

    Szmalna kreacja opiera się o nieco inne założenia,
    niż proste nalewanie z pustego naczynia...

    - Kowalski ma 100 platynowych, więc zakłada Bank Kowalskiego.
    - Nowakowa wpłaca do Banku Kowalskiego swoje 10 platynowych.
    - Bank Kowalskiego odsyła do NBP cząstkową rezerwę a z reszty
    platynowych może udzielić kredytu, więc dzwoni do Nowaka
    i [grilluje go?] proponuje mu kredyt na kliknięcie czy dowód...
    - Nowak bierze na krechę 100 platynowych z Banku Kowalskiego
    i kupuje hutę aluminium, czyli wpłaca otrzymany w kredycie
    szmal do czyjegoś banku (załóżmy, że to Bank Brauna) owe
    100 platynowych...

    Mamy tedy:

    - na początku:
    - 100 platynowych w kieszeni Kowalskiego
    - 10 platynowych Nowakowej

    - po drodze:
    - rezerwę (powiedzmy 10%) w NBP
    - 100 platynowych w Bank Brauna
    - zobowiązanie Nowaka do spłacenia 100 platynowych
    wraz z odsetkami do Banku Kowalskiego

    - na końcu ;) Bank Brauna odsyła rezerwę do NBP
    i udziela komuś kredytu...

    Bank nie tylko nie może pożyczyć
    więcej niż ma,
    ale nawet nie może pożyczyć
    tyle, ile ma
    z uwagi na cząstkową rezerwę, którą zasila NBP...

    Natomiast w ,,systemie bankowym'' przybywa pieniędzy
    w efekcie takiej [balowej/ślubnej?] kreacji...

    -=-

    Jeśli kredytobiorca spłaci kredyt wraz z odsetkami,
    uzyskamy jedynie dodatkowe odsetki (marże itd.) bo
    ,,cudownie skreowany'' szmal zniknie jak zniknął
    o północy pantofelek Kopciuszka... Tyle tylko, że
    bank bezzwłocznie znajdzie kolejnego kredytobiorcę...

    Ostatecznie banki dorzucają jedynie koszty kredytu: odsetki,
    marże, prowizje, ubezpieczenia, opłaty manipulacyjne czy
    operacyjne... To wartość dodana banku. Podobnie postępuje
    każdy uczciwy człowiek pozarolniczy:
    - kupuje tył samochodu za 10 irydowych
    - kupuje przód samochodu za 20 irydowych
    - składa tył z przodem
    + sprzedaje cały samochód za 40 irydowych
    - płaci: PIT, VAT, nieruchomy, koncesję...

    -=-

    Jeśli kredytobiorca nie spłaci kredytu? -- tracimy wszyscy...
    (jeśli ogłosi upadłość lub inaczej wywinie się ze swych zobowiązań)

    -=-

    Ludzie stale coś produkują -- bogacą się, pomnażają dostatki...
    Pieniądz musi równoważyć owe dobra -- więc wraz z produkcją dóbr
    musimy dać kreację pieniądza, by zachować równowagę...

    -=-

    Stale też coś niszczą: palą paliwo, wyburzają rudery,
    złomują samochody...

    -=-

    [jak żyje człowiek wewnątrzrolniczy?
    + otrzymuje ciągnik i inne maszynerie
    + otrzymuje dopłaty do uprawy tytoniu
    + otrzymuje dopłaty do ziemi
    - wydobywa z ziemi kartofle
    + sprzedaje te kartofle na szybkim rynku
    + nie płaci podatku od sprzedaży, bo i po co
    - sypie ziarno/kartofle pod koła, blokując to i owo
    + zasiada w sejmie i rządzie, by zawisnąć...
    + buduje dom na taniej ziemi odrolnionej
    + użycza dom chętnym na agroturystykę
    + nie płaci podatku od agroturystyki, bo i po co
    + otrzymuje dopłaty do OZE
    + sprzedaje elektryczność uzyskaną z OZE
    + tańszy ON (rzekomo do ciągnika) leje do samochodu
    + otrzymuje rentę w zamian za przekazanie ziemi dzieciakom
    Nie tak żyje?... Tylko snuję sobie przypuszczenia...
    Nie wolno mi?... Wiedziałbym, jak żyje -- gdybym był
    chłopem, ale nie jestem chłopem... Jestem mieszczaninem!
    Wygodnym/leniwym mieszczuchem... Rozmyślającym o starych
    samochodach -- opalanych/napędzanych rzepakowym olejem
    pozbawionym akcyzy i VAT...]

    -=-

    Można podnieść stopy -- by dać bankom możliwość podwyższenia
    kosztu kredytowania, czyli dać bankom zarobić...

    Można zwiększyć cząstkową rezerwę -- by nakłonić banki
    do podwyższenia oprocentowania depozytów, czyli zachęcić
    ludzi do oszczędzania w bankach...

    W obu wypadkach ludzie mniej kupują -- czyli gaszą inflację,
    choć przyokazyjnie tłumią też przyrost PKB... Czasami jedynie
    mądrzej wydają szmal -- bez tłumienia PKB...

    Co wolimy/preferujemy? -- wspieranie banków czy oszczędzających?
    [dobrze tym qłakom -- niech płacą, skoro mieli zdolność
    kredytową... ale głośno tego nie wypowiem...]

    -=-

    Na moje oko [prawe czy lewe?] państwo/rząd dofinansowuje
    banki, by miały szmal na zaspokojenie żądań frankowiczów...
    Nie twierdzę, że nie było pandemii -- była i zabijała, lecz
    została wykorzystana do finansowej roszady...

    Tak czy inaczej -- trzeba jakoś inflacYje tłumić odbiórką
    ludzkiego szmalu, hojnie dokreowanego dzięki niskim stopom
    i niskiej rezerwie cząstkowej...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 43. Data: 2022-02-10 14:14:50
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 09.02.2022 o 10:49, Poldek pisze:

    > Marnie płacą, ale fury przed centrami handlowymi stoją na wypasie
    > (takie, że Zachód powinien się wstydzić),
    miarodajne to byłoby stanięcie przy drogach gminnych w przypadkowych miejscach i
    liczenie
    każdego auta jeden raz, natomiast ocena samochodów zaparkowanych w miejscu do
    wydawania
    pieniędzy naturalnie nie uwzględnia tych którzy nie mają co wydawać oraz nie mają
    auta

    > hawiry się budują aż ziemia się trzęsie.

    przy tej inflacji, niepewności co do podatku katastralnego na kolejne mieszkania i
    newsach
    o podatku od pustostanów na coś trzeba wydać żeby nie stracić

    > Polacy tak mają - lubią niskie płace, dobre samochody i
    > chałupska z rozmachem.

    a inne nacje kochają zarabiać kokosy, żyją we własnoręcznie wykopanych ziemiankach i
    wypożyczają stare rowery...

  • 44. Data: 2022-02-10 14:40:22
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > Ludzie stale coś produkują -- bogacą się, pomnażają dostatki...
    > Pieniądz musi równoważyć owe dobra -- więc wraz z produkcją dóbr
    > musimy dać kreację pieniądza, by zachować równowagę...

    Bogactwo rośnie.

    > -=-
    >
    > Stale też coś niszczą: palą paliwo, wyburzają rudery,
    > złomują samochody...

    I tu też rośnie bogactwo.

    Jeżeli mamy wypadek samochodowy, 5 osób rannych.
    Operacja każdej rannej osoby kosztuje 50 tysięcy złotych.
    Przybyło dostatku na kwotę 250 tys. zł.
    Zgadza się?

    Jeżeli tak, to należałoby dążyć do jak największej liczby wypadków z
    rannymi?

  • 45. Data: 2022-02-10 14:47:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 10 Feb 2022 11:28:25 +0100, J.F napisał(a):

    > Tych kilku ... byc moze.
    > Ale ktorzy to?

    Pamiętam, że Sekuła się sprawdzał na polu kapitalizmu i jeszcze paru takich
    było, choćby Gawronik (sieć kantorów). Na początku mieli przewagę, bo znali
    tego i owego, gdzie trzeba.
    Rynek szybko zweryfikował ich zdolności menedżerskie i w II połowie lat 90.
    już ich w zasadzie nie było w biznesie.
    To nie było masowe zjawisko i tezy o spisku w Magdalence można spokojnie
    włożyć między opowieści małpoludach i wilkołakach.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 46. Data: 2022-02-10 14:54:41
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    >    i kupuje hutę aluminium, czyli wpłaca otrzymany w kredycie
    >    szmal do czyjegoś banku (załóżmy, że to Bank Brauna) owe

    Bank Brauna pożycza 90 Baumowi, który kupuje tkalnię.
    Pieniądze zapłacone za tkalnię zostają wpłacone na konto w Banku
    Kowalskiego. Bank Kowalskiego pożycza 81 Morycowi...
    I tak to się kręci.

  • 47. Data: 2022-02-10 15:28:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 14:47:56 +0100, Olin wrote:

> [...]
    > tego i owego, gdzie trzeba.
    > Rynek szybko zweryfikował ich zdolności menedżerskie i w II połowie lat 90.

    O Sekule google znajduje, ze cos tam mocno namieszal w Polnippon
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Polnippon_Cargo

    Ale jak rozumiem, to byly samoloty z NRD a nie z LOT.

    A Gawronik kantory uruchomil chyba z wlasnych walut, a nie np NBP.
    Zreszta byl to marzec 1989.

    "Kantorowcow" bylo zreszta wiecej, ale wywodzili sie raczej z
    "cinkciarzy" a nie z PZPR :-)

    > To nie było masowe zjawisko i tezy o spisku w Magdalence można spokojnie
    > włożyć między opowieści małpoludach i wilkołakach.

    Ciekawe, jak sobie Jaruzelski, Kiszczak i inni uczestnicy Magdalenki
    wyobrazali kraj po 1989. Bo reszty partyjniakow to raczej nikt nie
    pytal o zdanie.
    Trzeba przyznac Jaruzelskiemu i Rakowskiemu, ze szybko partie
    rozwiazali.

    A "spisek", jesli byl, to tyczyl sie raczej tego, zeby partyjniakow
    nie tykac - gruba kreska.

    J.

  • 48. Data: 2022-02-10 15:34:53
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 14:14, m4rkiz pisze:

    > miarodajne to byłoby stanięcie przy drogach gminnych
    > w przypadkowych miejscach i liczenie każdego auta jeden raz,

    Nie wiem, jak jest teraz, ale już Volvem odwiedzałem w Polsce miejsca,
    w których szybciej latem spotkałem ludzi chodzących boso niż samochody
    inne niż ten, którym przyjechałem... Tuż obok okazałe rządowe budowle,
    choćby przejścia graniczne na Białoruś...

    Widziałem miejsca w Polsce, w których moje nowe Nowe Volvo S40 budziło
    zdumienie, gdyż wszystkie :) inne samochody w okolicy były co najwyżej
    Nowe -- w nazwie... Te dobre samochody nierzadko mają kilkanaście lat,
    jak obecnie moje Nowe... Nie wiem, ile są warte, ale Panna Mercedes
    znalazła nowego właściciela za 2kpln. Po latach jakiś urząd oficjalnie
    poinformował mnie o zwiedzaniu Niderlandów przez ową Pannę (ponoć takie
    poinformowanie było obowiązkiem owego urzędu) więc chyba nadawała się
    do jeżdżenia mimo swych lat i swej burzliwej przeszłości... Nowe Volvo
    S40 z 2009 roku obecnie wygląda przyzwoicie -- uszkodziłem lusterko
    ~5 lat temu, gdy nie zmieściłem się w garażowej bramie... Kto niezbyt
    dobrze zna się na samochodach, nie zgadnie, że ma do czynienia z aż
    takim starociem... Poza lusterkiem miałem tylko problem z alternatorem
    i sterownikiem poduszek, ale poduszkowy problem ponoć był spowodowany
    zużytym akumulatorem...

  • 49. Data: 2022-02-10 15:40:28
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 15:28, J.F pisze:

    > Trzeba przyznac Jaruzelskiemu i Rakowskiemu,
    > ze szybko partie rozwiazali.

    Zabrakło wsparcia krasnej armii -- więc rozwiązali...
    Michaił Gorbaczow wprowadzał pierestrojkę -- nie było mowy
    o interwencji poza ZSRR, a nawet wewnątrz było krucho...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 50. Data: 2022-02-10 15:45:40
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2022 o 13:02, J.F pisze:

    > A dzisiaj co masz jeszcze do jedzenia?
    > Banany, pomarancze, pizze?

    Jestem zbyt biedny na egzotykę -- ale różnorakiego jadła nie brakuje.
    W PRLi nawet mleka nie było po południu w zwykłych sklepach. Inna
    sprawa, że było niemal bezpłatne, choć rolnikom płacono ponoć krocie.

    > Kasze i mąki byly tez i w PRL.

    Kaszy chyba nie jadam. [by nikt w nią nie dmuchał?]

    > Ba - kartofle w naszej kuchni to stosunkowo nowy wynalazek,
    > a wiele warzyw niewiele starsze - gdziez za Bony sprowadzone.

    Nie żyję w Polsce tak długo. ;)

    --