  • 11. Data: 2009-10-24 13:51:04
    Temat: Re: skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
    Od: BK <b...@g...com>

    On 24 Paź, 15:36, "Zdenio" <z...@w...pl> wrote:

    > u nas to by to wykorzystali i podniesli cene z 1,1 na 1,5 wiec pomysl chyba
    > nie jest wcale dobry.

    chyba nie z 1,1 naq 1,5 tylko ewentualnie z 1,01 na 1,05 - mowa o 1
    gr nie o 10gr.

  • 12. Data: 2009-10-24 13:52:15
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > zapowiedzi medialne (przynajmniej niektóre)
    > mówią o wycofaniu 1gr i 2gr

    Zrob przelew.

    MK

  • 13. Data: 2009-10-24 14:06:28
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    W dniu 2009-10-24 15:30, MarekZ pisze:

    > A nie wiem, ciekawe jak.

    Wiem, jak robią w Danii, gdzie najniższym nominałem jest 0,50 DKK. 0,25
    DKK pozbyli się w październiku 2008. Wszystko jest liczone z
    dokładnością do 0,01 DKK. Na przykład w sklepach, sporo cen towarów
    kończy się na ,95. Przy płatności gotówką, zaokrąglenie jest dokonywane
    zawsze w bliższą stronę wielokrotności 0,50 DKK. Czyli: 29,80 -> klient
    płaci 30,00. 29,61 -> klient płaci 29,50. Przy płatnościach kartami
    pobierana jest kwota dokłada, bez zaokrągleń.

  • 14. Data: 2009-10-24 14:07:12
    Od: z...@o...pl

    > chyba nie z 1,1 naq 1,5 tylko ewentualnie z 1,01 na 1,05  -
    > mowa o 1gr nie o 10gr.

    kolega zapewne miał na mysli sytuacje "taką jak w Szwecji", tzn. wariant
    gdyby Skrzypek poszedł na całość i wycofał 5 nominałow zamiast 2

  • 15. Data: 2009-10-24 14:12:20
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "XYZ" <j...@m...bin> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > stronę wielokrotności 0,50 DKK. Czyli: 29,80 -> klient płaci 30,00.
    > 29,61 -> klient płaci 29,50. Przy płatnościach kartami pobierana jest

    A czy takie wycofanie odbywało się tam jak nożem uciął czy raczej
    zaprzestawano produkcji nowych monet ale starych nie wycofywano i stopniowo
    było ich w obiegu coraz mniej?

    Szczerze mówiąc nie do końca rozumiem sens wycofania z obiegu monet już
    istniejących, widzę sens zaprzestania produkcji nowych.

  • 16. Data: 2009-10-24 14:16:05
    Od: BK <b...@g...com>

    On 24 Paź, 16:12, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:

    > Szczerze mówiąc nie do końca rozumiem sens wycofania z obiegu monet już
    > istniejących, widzę sens zaprzestania produkcji nowych.

    moze chodzi o koszty transportu, liczenia i przechowania monet 1gr?

  • 17. Data: 2009-10-24 14:30:00
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    W dniu 2009-10-24 16:12, MarekZ pisze:
> [...]
    > zaprzestawano produkcji nowych monet ale starych nie wycofywano i
    > stopniowo było ich w obiegu coraz mniej?

    Być może zmniejszono ich produkcję, w każdym razie ja tego nie
    zauważyłem i w portfelu były dość popularne. Po prostu od 1 października
    w sklepach przestali je przyjmować. Można je wymienić w banku.
    Np. w Nordei stała skarbonka do której można było wrzucać 25 ?re na cele
    charytatywne i była mocno wypełniona. Wymiana kilku monet mogła być
    wtedy trochę zawstydzająca :).

  • 18. Data: 2009-10-24 14:55:19
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 24.10.2009 XYZ <j...@m...bin> napisał/a:

> [...]
    > płaci 30,00. 29,61 -> klient płaci 29,50. Przy płatnościach kartami
    > pobierana jest kwota dokłada, bez zaokrągleń.

    A to ciekawe, bo to źródło do nadużyć. Jeśli kupię dziewięć produktów po
    1,95 to będę winny 17,55, czyli dam 18. Można spokojnie założyć,
    że większość zakupów będzie zaokrąglanych w stronę niekorzystną dla
    klienta, bo jeśli wszystkie kończą się na ,95, to trzeba kupić jedenaście
    produktów, żeby zaokrągliło w dół. A potem od 11 do 20. zaokrągla w dół, po
    czym znowu, od 21 do 30 zaokrągla w górę. Statystycznie to mnie się widzi,
    że to jednak będzie głównie w górę. Ja często wychodzę z mniejszych sklepów
    z kilkoma produktami - masło, mleko, chleb.

    Można iść na całość i pewne towary często kupowane samodzielnie (np.
    paczka papierosów) sprzedawać np. po X,51...

    Czesi to rozwiązali lepiej. Tam kasy fiskalne zaokrąglają raz w jedną
    stronę, raz w drugą, naprzemiennie. Nie wiem, co jeśli przedsiębiorca nie
    ma kasy fiskalnej... ;)
    --
    Samotnik

  • 19. Data: 2009-10-24 15:21:21
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    W dniu 2009-10-24 16:55, Samotnik pisze:

    > A to ciekawe, bo to źródło do nadużyć. Jeśli kupię dziewięć produktów po
    > 1,95 to będę winny 17,55, czyli dam 18. Można spokojnie założyć,
    Nie, zapłacisz 17,50. Napisałem, że do najbliższej wielokrotności 0,50.
    Nie zaokrąglają ceny każdego towaru osobno, tylko kwotę do zapłaty.

    > że większość zakupów będzie zaokrąglanych w stronę niekorzystną dla
    > klienta, bo jeśli wszystkie kończą się na ,95, to trzeba kupić jedenaście
    Nie wszystki. Jest ich sporo, ale najczęściej spotykane końcówki to
    0,50, 0,95 i 0,00.

> [...]
    > że to jednak będzie głównie w górę. Ja często wychodzę z mniejszych sklepów
    > z kilkoma produktami - masło, mleko, chleb.
    Masło 16 kr, mleko 3,95, chleb 20 kr = 39,95, czyli 40,00. Sprawdzałem
    to w ubiegłym roku i zawsze zapisywałem wszystkie końcówki. Po pół roku
    wyszło, że byłem stratny 0,75 DKK.

    > Można iść na całość i pewne towary często kupowane samodzielnie (np.
    > paczka papierosów) sprzedawać np. po X,51...
    Chyba po 0,75 (wartości graniczne są zaokrąglane w górę). Tylko jaki to
    ma sens? 1) 60% ludzi płaci kartami, więc zapłacą dokładną wartość; 2)
    przy końcówce 0,95 i tak będzie trzeba zapłacić gotówką tyle samo, a
    sklep zyska na tych płacących kartą.

  • 20. Data: 2009-10-24 17:51:28
    Temat: Re: skrzypienie o wycofaniu grosik?w w 2011
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    z...@o...pl wrote:

    > zapowiedzi medialne (przynajmniej niektóre)
    > mówią o wycofaniu 1gr i 2gr

    z naszymi monetami to i tak jest luzik,
    bo sa male i relatywnie lekkie :)

    kiedys mieszkalem kilka tygodni w monachium i noszenie
    tego ojro-zelastwa doprowadzalo mnie do szalu.
    na dluzsza mete, to straty w odziezy i portfelach
    spowodowane masa tych monet musza isc w grube kwoty.
    niektorzy ludzie, to nosili nawet ze soba w placakach
    takie skorzane sakiewki jak w sredniowieczu :)

    final, finalem rozwalil mnie automat w szpitalu,
    ktory z doladowanej karty na telefon/wifi wydal mi
    reszte (ponad 40 ojro) w monetach - szedlem chodnikiem
    jak menel-skarbonka po calodziennej zbiorce :/