  • 21. Data: 2005-07-22 19:19:30
    Temat: Re: sprzedawca pobiera "prowizję" za płatność kartą - surcharge
    Od: luzyta <l...@n...gazeta.pl>

    sidorowski napisał(a):
    > czy sprzedawca może doliczyć do ceny towaru 2% "prowizji" za to, że
    > klient płaci kartą?

    No więc własnie... moje ostatnie odkrycie...
    Extrakt z najnowszych (wprowadzonych 15 lipca, w momencie masowego
    wprowadzania chipa) zasad wydawania i używania kart z BZWBK:
    http://dlaciebie.bzwbk.pl/_items/doc/zasady_karty_lu
    dnosc.pdf
    § 24, p. 7:
    W przypadku dokonywania transakcji przy użyciu Karty Maestro BZ WBK,
    EURO<26 Maestro BZ WBK, MasterCard walutowej BZ WBK akceptant może
    pobrać dodatkową prowizję od transakcji opłaconej kartą (tzw.
    surcharge). Warunkiem pobrania prowizji jest umieszczenie przez
    akceptanta w widocznym miejscu informacji o wysokości pobieranej prowizji.

    Luzz.

  • 22. Data: 2005-07-22 19:31:42
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...pl>

    Dnia Fri, 22 Jul 2005 21:19:30 +0200, luzyta napisal/a:

> [...]
    > surcharge). Warunkiem pobrania prowizji jest umieszczenie przez akceptanta
    > w widocznym miejscu informacji o wysokości pobieranej prowizji.

    ma to swoje zalety - jesli zjawisko pobierania opłat już istnieje to
    niech choć będzie jasno mówione tak żeby klient wiedział to przed
    dokonywaniem zakupu a najlepiej wejsciem do sklepu. Uważam, że
    informacje o warunkach płacenia karta powinny byc zamieszczane przy
    znaczkach informujących o ich akceptowaniu.

    Ciekawe, że dotyczy to tylko kart systemu MasterCard a nie ma nic o Visie
    której problem dotyczy tak samo.
    Ciekawe jaką szanse mają reklamacje gdy nie było informacji albo
    płaciło się VC czy VE i jak w ogóle je zrobic sprzedawca raczej nie
    wystawi poświadczenia, że pobrał wyższą opłatę:P

    --
    Krzysztof Lerski

  • 23. Data: 2005-07-22 19:49:49
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Lerski <k...@w...pl> wrote:

    > Ciekawe jaką szanse mają reklamacje gdy nie było informacji albo
    > płaciło się VC czy VE i jak w ogóle je zrobic sprzedawca raczej nie
    > wystawi poświadczenia, że pobrał wyższą opłatę:P

    Rachunek/faktura/paragon?

    --
    Przemysław Maciuszko
    Zurich based

  • 24. Data: 2005-07-22 20:21:53
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...pl>

    Dnia Fri, 22 Jul 2005 19:49:49 +0000, Przemysław Maciuszko napisal/a:

    > Rachunek/faktura/paragon?
    zakładam, ze taki sprzedawca po prostu podniesie cenę towaru i na
    rachunku/fakturze będzie już wyższa cena
    bo jesli mamy jednoczeście rachunek na niższą kwotę i wydruk z
    terminala płatniczego na wyższą kwotę to faktycznie przynajmniej ma sie
    jakies dokumenty potwierdzające.

    --
    Krzysztof Lerski

  • 25. Data: 2005-07-22 20:26:23
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Lerski <k...@w...pl> wrote:

    > zakładam, ze taki sprzedawca po prostu podniesie cenę towaru i na
    > rachunku/fakturze będzie już wyższa cena

    Rotfl. No to jak klient tyle zapłaci, to jest frajer.

    > bo jesli mamy jednoczeście rachunek na niższą kwotę i wydruk z
    > terminala płatniczego na wyższą kwotę to faktycznie przynajmniej ma sie
    > jakies dokumenty potwierdzające.

    Brawo.

    --
    Przemysław Maciuszko
    Zurich based

  • 26. Data: 2005-07-22 20:34:35
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...pl>

    Dnia Fri, 22 Jul 2005 20:26:23 +0000, Przemysław Maciuszko napisal/a:

    > Rotfl. No to jak klient tyle zapłaci, to jest frajer.
    ale ludzie się na to czesto zgadzają bo na przykład nie mają wyboru,
    i nie oczekują, że te pieniądze odzyskają.

    > Brawo.
    jednak właśnie z tego powodu taka sytuacja jest raczej mało
    prawdopodobna.

    --
    Krzysztof Lerski

  • 27. Data: 2005-07-22 20:57:14
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Fri, 22 Jul 2005 22:34:35 +0200, w <p...@w...pl>,
    Krzysztof Lerski <k...@w...pl> napisał(-a):

    > ale ludzie się na to czesto zgadzają bo na przykład nie mają wyboru,
    > i nie oczekują, że te pieniądze odzyskają.

    http://serwisy.gazeta.pl/df/1,34467,2823461.html

    Polecam końcówkę o badaniach klientów, którzy w ten sposób zostają oszukani.

  • 28. Data: 2005-07-22 21:21:57
    Temat: Re: sprzedawca pobiera "prowizję" za płatność kartą
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > Może jakiś argument?

    5% marze to byly. Pare ladnych lat temu. + abonament miesieczny.

    A teraz marze zaczynaja sie podobno nawet od 2%, a bez problemu od 3%
    i mam wrazenie, ze 5% (wylaczajac zelazka i inne nietypowe uklady)
    zaden z acquirerow w Polsce nawet sklepowi nie proponuje.

    To ze sprzedawcy czesto opowiadaja o tych 5% to stary numer, ale
    myslalem ze czytelnicy pbb na takie rzeczy sie nie nabieraja.

    Zreszta zelazka tez sa tansze - musialbym spytac o aktualne szczegoly
    (nie zeby akurat nie byly "poufne", ale to sa tajemnice poliszynela)
    - juz dawno transakcje zelazkowe bez autoryzacji kosztowaly ok 4.5%.
    Tylko kiedy ostatnio uzywaliscie zelazka, zwlaszcza w Polsce?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2005-07-22 21:23:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Kasperski <M...@s...com.pl> writes:

    > Dlaczego? Ja też kojarzę tego rzędu prowizję przy POSach o małym
    > ruchu...

    Tylko ile lat temu?

    Jesli umowa z acquirerem w ogole nie zalezy od "ruchu", to jaki on mialby
    miec wplyw?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 30. Data: 2005-07-22 21:24:32
    Temat: Re: sprzedawca pobiera
    Od: "tomaszek.w " <t...@g...pl>

    > Poza obowiązującym prawem.
    > To pytaj o rabat z tytułu niepłacenia kartą.

    Niektorzy sprzedawcy najzwyczajniej zapominaja, ze o zakupie w ich sklepie
    moze decydowac impuls. Jesli nie masz przy sobie wystarczajacej ilosci gotowki
    ale masz karte, kupisz.
    Wystraszony wyzsza cena klient po prostu nie kupi. Sprzedawca nie zarobi.

    Tak wiec w zwyklym interesie kupca powinno byc jak najczestsze doprowadzanie
    do transakcji. Duzy obrot daje wieksze szanse na stabline zyski.

    Karty kredytowe sprzyjaja takiej sytuacji. Banki dobrze o tym wiedza o dlatego
    teraz gwaltownie szukaja sposobow, by ludzie jak najczesciej korzystali z kart.
    1/ mozliwosc korzysci z odsetek od zadluzenia
    2/ prowizje od obrotow
    3/ prowizje od ceny ich produktow.