  • 1. Data: 2006-07-27 13:33:57
    Temat: umowa przedwstepna z developerem
    Od: "Andrzej" <a...@p...fm>

    Czy lepiej podpisac ja jako akt notarialny czy umowe
    cywilno-prawna?
    Wiem, ze za akt notarialny sie placi, ale byc moze lepiej go
    podpisac?
    Powiedziano mi, ze jak sie ma akt notarialny to wtedy ma sie
    wieksze
    szanse w razie jakis pozniejszych problemow z developerem w
    sadzie.
    Czy rzeczywiscie tak jest i jakie ewentualnie inne korzysci
    moga byc
    z aktu notarialnego? Orientuje sie ktos jak to wyglada w
    praktyce?

    --
    Andrzej

  • 2. Data: 2006-07-27 13:40:32
    Temat: Re: umowa przedwstepna z developerem
    Od: "Jacek P." <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > moga byc
    > z aktu notarialnego? Orientuje sie ktos jak to wyglada w

    Nie jestem prawnikiem, ale mówiono mi, że umowa w formie aktu z wyraźnie
    określonymi obowiązkami i karami dla dewelopera (oraz zapewne dla
    kupującego) umożliwia dochodzenie roszczeń bez zakładania sprawy sądowej -
    jakieś klauzule wykonalności czy coś takiego są potrzebne. A czasem
    notariusze godzą się na jedną stawkę dla dwóch aktów (dla umowy predwstępnej
    i końcowej) co nie zwiększa kosztów takiej operacji. Osoba kupująca ode mnie
    mieszkanie tak wynegocjowała z notariuszem.

    Pozdrawiam
    Jacek P.

  • 3. Data: 2006-07-27 14:07:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Jacek P." <p...@p...onet.pl> writes:

    > Nie jestem prawnikiem, ale mówiono mi, że umowa w formie aktu z wyraźnie
    > określonymi obowiązkami i karami dla dewelopera (oraz zapewne dla
    > kupującego) umożliwia dochodzenie roszczeń bez zakładania sprawy sądowej -

    Nie widze takiej mozliwosci - skomplikowana sprawa, dosc duza wartosc
    przedmiotu sporu, czesto niezgodnosc z umowa po obu stronach.

    Natomiast nie wiem czy (cos) nie ma wymagania na umowe w formie aktu
    notarialnego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2006-07-27 17:33:17
    Od: "Robert.I" <T...@i...pl>

    Krzysztof Halasa (news:m3vepjqgzd.fsf@defiant.localdomain)
    Napisał(a):
> [...]
    > przedmiotu sporu, czesto niezgodnosc z umowa po obu stronach.
    > Natomiast nie wiem czy (cos) nie ma wymagania na umowe w formie aktu

    Przydatna rzecz - umowa przedwstępna vel. przyrzeczenie sprzedaży w formie
    notarialnej. Jeśli ci w umowie przedwstępnej napiszą że będziesz miał na
    osiedlu korty, lub miejsce parkingowe, a nagle się okaże że zmieni się
    lokalizacja Twojego miejsca, a korty to mzonka, to można im naskoczyć. Jeśli
    masz w formie notarialnej, to mają kłopot... - pilnuj wszystkich
    załączników.

    Case sprawdzany na moim osiedlu...

    R.

  • 5. Data: 2006-07-27 17:34:08
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    > Natomiast nie wiem czy (cos) nie ma wymagania na umowe w formie aktu
    > notarialnego.

    Ma - np. wykorzystanie książeczki mieszkaniowej.
    Jeżeli umowa przedwstępna nie ma formy aktu notarialnego to nie masz szans na
    jej likwidację (premia gwarancyjna) przed podpisaniem umowy ostatecznej. Jak
    umowa przedwstępna w formie aktu to możesz po przekroczniu bodaj 50%
    zaawansowania budowy dokonac likwidacji.

    TomekD

  • 6. Data: 2006-07-27 18:27:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert.I" <T...@i...pl> writes:

> [...]
    > lokalizacja Twojego miejsca, a korty to mzonka, to można im naskoczyć. Jeśli
    > masz w formie notarialnej, to mają kłopot...

    A czym dokladnie roznia sie owe przypadki w praktyce?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2006-07-27 18:36:22
    Od: "Robert.I" <T...@i...pl>

    Krzysztof Halasa (news:m31ws6ykb6.fsf@defiant.localdomain)
    Napisał(a):
    > A czym dokladnie roznia sie owe przypadki w praktyce?

    Z prawnego punktu widzenia? Mocą zobowiązania, skoro przyrzekli...welll,
    mogą zaistnieć różne okoliczności. W Formie notarialnej - znamiona umowy?
    Jedna czy dwie osoby miały w formie notarialnej - Developer musiał
    zlikwidować kilka miejsc parkingowych i negocjował tylko z osobami mającymi
    przedwstępną w formie notarialnej. Resztę olał, bo nic tak naprawdę nie
    mogli zrobić....

    R.

  • 8. Data: 2006-07-27 18:54:16
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    Jeśli

    > A czym dokladnie roznia sie owe przypadki w praktyce?
    > --

    Umowa przedwstepna w fomie aktu notarialnego daje gwarancje, ze zostanie
    zawarta umowa wlasciwa. Developer nie moze sie z niej wycofac bez zgody
    drugiej strony. W przypadku gdyby developer nie chcial podpisac umowy
    wlasciwej kierujesz wniosek do sadu, wyrok sadu zastepuje umowe.
    Jesli umowa nie zostapa podpisana w fomir aktu notarialnego developer moze
    sie wycofac placac kare za odstapienie zawarta w umowie.

    Polecam
    http://dom.gazeta.pl/prawo/1,65546,2662652.html

    MK

  • 9. Data: 2006-07-27 19:18:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > Jesli umowa nie zostapa podpisana w fomir aktu notarialnego developer moze
    > sie wycofac placac kare za odstapienie zawarta w umowie.

    Bardzo to tam jest niejasno sformulowane. Jesli umowa (zawarta bez
    notariusza) przewiduje odstapienie od niej, to czy umowa w formie
    aktu notarialnego nie bedzie tego przewidywac dokladnie tak samo?

    Jesli zas umowa zawarta "tylko na papierze" nie przewiduje
    mozliwosci odstapienia developera od umowy (bez wypunktowanych
    powodow), to czy nie mozna żądać pokrycia strat na ogolnych
    zasadach?

    Widze tu zasadnicza roznice jedynie przy przyrzeczeniu sprzedazy
    czegos, co (w jakims momencie) istnieje.

    Nie za bardzo wyobrazam sobie w jaki sposob sąd moze zmusic
    developera np. do wybudowania czegokolwiek - odszkodowanie,
    przeniesienie wlasnosci - tak.
    --
    Krzysztof Halasa