  • 11. Data: 2008-11-12 08:52:34
    Temat: Re: wybó konta firmowego z dostępem do internetu
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2008 00:52:11 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):

    > Tak w ogóle to rodzi się nietrywialne pytanie - jak traktować odsetki z
    > takiego konta? Jako przychód z DG (niewątpliwie CZĘŚCIOWO na pewno)
    > opodatkowany PIT, czy jako przychód do opodatkowania belką.

    Przepisy są jednoznaczne. Z jednej strony całe odsetki są przychodem z DG,
    z drugiej nic nie zwalnia banku z potrącenia belki.

  • 12. Data: 2008-11-12 09:58:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-12, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    [...]

    > Przepisy są jednoznaczne.

    Jeszcze podaj które, bo z tak ogólnym stwierdzeniem to ja się absolutnie
    nie zgadzam ;)

    > Z jednej strony całe odsetki są przychodem z DG, z drugiej nic
    > nie zwalnia banku z potrącenia belki.

    Na kontach firmowych belka nie jest odprowadzana, za to właśnie tego
    rodzaju zysk zalicza się do zysków z DG i należy normalnie naliczyć PIT
    (czy to liniowy, czy według skali).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2008-11-12 11:39:36
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > w mbanku mam e-konto i easykonto, czy o to chodzi?
    > są to rachunki wewnątrz jednego konta użytkownika
    > czy to muszą być zupełnie wyseparowane rachunki?
    jeżeli masz konto prywatne w mBanku to "firmowe" (KO do celów firmowych)
    załóż sobie np. w BZWBK (konto24.pl), w mBanku wykonuj TYLKO prywatne a
    w WBK tylko firmowe operacje!!!

    > czy wszystkie konta bankowe trzeba gdzieś zadeklarować?
    tak, firmowe musisz zadeklarować w US; wszelkie koszty ponoszone w
    związku z tym kontem (prowadzenie, przelewy, opłaty za kartę itp...)
    zaliczają się do KUP na podstawie wyciągu bankowego (drukuj je dla celów
    dowodowych)

    > gdzie jest granica kasy prywatnej, a gdzie firmowej?
    nie ma czegoś takiego, jeżeli prowadzisz dz. gosp. to odpowiadasz całym
    swoim majątkiem

    > dziś mam na firmowym 2000zł, jutro te 2000zł przeleję sobie na prywatne
    > czy to jakaś nieprawidłowość?
    > jednego dnia kasa jest firmowa a drugiego już prywatnam, jak to rozdzielać

    możesz przelewać kasę pomiędzy kontami, ale nie mieszaj kasy prywatnej z
    firmową, w razie jakiegoś cyrku z US, ZUS itp... przedstawiasz historię
    TYLKO z rachunku "firmowego" - reszta operacji (prywatne) niech ich nie
    interesuje

    podatek dochodowy:
    na koncie firmowym bank nie pobiera podatku dochodowego od odsetek -
    musisz je sam obliczyć i dodać do dochodu, jednak jeżeli korzystasz z
    konta osobistego do rozliczeń to sprawę podatku masz załatwioną, gdyż
    płatnikiem jest bank

    najlepiej trzymać kasę firmową na KO, które ma oprocentowanie 0,00% -
    wtedy problem podatku nie istnieje

    jeżeli masz nadwyżkę kasy na koncie "firmowym" i przelejesz ją na
    prywatne lub założoną lokatę to bank sam odprowadzi podatek od niej

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 14. Data: 2008-11-12 11:58:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-12, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > musisz je sam obliczyć i dodać do dochodu, jednak jeżeli korzystasz z
    > konta osobistego do rozliczeń to sprawę podatku masz załatwioną, gdyż

    Mylisz podatki. Podatek od zysków kapitałowych to nie podatek dochodowy,
    chociaż zazwyczaj jest te same oprocentowanie.

    > najlepiej trzymać kasę firmową na KO, które ma oprocentowanie 0,00% -
    > wtedy problem podatku nie istnieje

    Otóż to.

    > jeżeli masz nadwyżkę kasy na koncie "firmowym" i przelejesz ją na
    > prywatne lub założoną lokatę to bank sam odprowadzi podatek od niej

    Ale wtedy to już nie jest "przychód z DG", dlatego bank odprowadza
    podatek. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 15. Data: 2008-11-12 12:05:39
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Mylisz podatki. Podatek od zysków kapitałowych to nie podatek dochodowy,
    > chociaż zazwyczaj jest te same oprocentowanie.

    podatek od zysków kapitałowych jak najbardziej zalicza się do podatków
    dochodowych, bowiem odsetki na rachunku są przychodem podatnika...

    > Ale wtedy to już nie jest "przychód z DG", dlatego bank odprowadza
    > podatek. :)
    dokładnie tak jak piszesz ;-)
    tak czy inaczej podatek "od odsetek" zapłacić trzeba tylko płatnik jest inny

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 16. Data: 2008-11-12 12:30:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-12, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    > podatek od zysków kapitałowych jak najbardziej zalicza się do podatków
    > dochodowych, bowiem odsetki na rachunku są przychodem podatnika...

    No dobra. Źle się wyraziłem.
    Rozpatrz przypadek, kiedy konto z przeznaczeniem osobistym jest używane
    do celów DG. Ewemtualne odsetki wg Ciebie są przychodem z DG,
    czy przychodem osobistym, opodatkowanym belkowym ryczałtem? :)
    A jak ktoś ma kartę podatkową lub ryczałt na tym DG, to już
    w ogóle się robi ciekawie ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2008-11-12 13:34:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    >
    > [...]
    [...]
    > Jeszcze podaj które, bo z tak ogólnym stwierdzeniem to ja się absolutnie

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 14
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    [...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    [...]
    5) odsetki od œrodków na rachunkach bankowych utrzymywanych
    w zwišzku z wykonywanš działalnoœciš,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Zapis jest jednoznaczny - liczy się *faktyczny* związek a nie
    deklaracja (ustawodawca zapisałby "utrzymywanych z zamiarem")
    i do przychodów zalicza się *całe* odsetki z takiego
    konta (a nie "częsciowo") jak padło w sugestii).

    > Na kontach firmowych belka nie jest odprowadzana, za to właśnie tego
    > rodzaju zysk zalicza się do zysków z DG i należy normalnie naliczyć PIT
    > (czy to liniowy, czy według skali).

    Zgadza się, ale jedyną metodą odzyskania "belkowego" byłoby żądanie
    zwrotu nadpłaty podatku :D

    Już widzę jak bank odpisuje klientowi: "w związku z naruszeniem
    par xx umowy bank proponuje klientowi samodzielne udanie się
    do US z powyższym żądaniem" ;)
    (a komuś nie dalej jak dziś cytowałem regulamin jego własnego
    banku na .podatki :))

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2008-11-12 14:23:33
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > do celów DG. Ewemtualne odsetki wg Ciebie są przychodem z DG,
    > czy przychodem osobistym, opodatkowanym belkowym ryczałtem? :)
    przychód osobisty i bank jest płatnikiem podatku - nie ma żadnego
    związku z DG

    podatek został już pobrany i dlatego nie ma sensu go wykazywać
    (przychodu i podatku)

    aby nie było wątpliwości wybieramy rachunek oprocentowany 0,00% i
    problem nie istnieje ;-)
    trzeba podejść do tematu praktycznie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 19. Data: 2008-11-12 15:03:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-12, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    [...]

    > przychód osobisty i bank jest płatnikiem podatku - nie ma żadnego
    > związku z DG
    >
    > podatek został już pobrany i dlatego nie ma sensu go wykazywać
    > (przychodu i podatku)

    Ale przeczytałeś to co Godfryd podrzucił? :)

    > aby nie było wątpliwości wybieramy rachunek oprocentowany 0,00% i
    > problem nie istnieje ;-)
    > trzeba podejść do tematu praktycznie

    To jest inna sprawa. :) Jak ktoś zadaje pytanie "czy można" to nie
    należy zakładać, że ma pełną świadomość czym to grozi. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 20. Data: 2008-11-12 19:00:09
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Ale przeczytałeś to co Godfryd podrzucił? :)
    tak i się z tym zgadzam - na rachunku firmowym odsetki nie są
    opodatkowane i należy je doliczyć do przychodu oraz wykazać na zeznaniu
    podatkowym

    jeżeli ktoś korzysta z KO to te odsetki tak samo są przychodem, ale
    podatek od nich płaci (w imieniu podatnika) bank

    bez sensu byłoby wykazywanie czegoś co zostało już obłożone podatkiem

    --
    pozdrawiam
    RobertS