Klienci banków w Polsce samowystarczalni
2014-05-07 12:44
Klienci banków w Polsce samowystarczalni © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zaufanie do banków 2014
Firma EY już po raz trzeci przeprowadziła badanie potrzeb i nastrojów klientów banków na całym świecie. Trwało ono od lipca do października 2013 roku. Wzięło w nim udział ponad 32 tys. klientów z 43 krajów, w tym reprezentatywna grupa osób z Polski. Klienci byli pytani o zaufanie do sektora bankowego, skłonność do rekomendacji banku oraz powody, dla których kupują nowe produkty lub rezygnują z posiadanych. Na podstawie wyników badania, eksperci ds. rynków finansowych z firmy doradczej EY stworzyli też unikalną segmentację klientów, którą można zastosować na każdym z badanych rynków.Trwa kryzys zaufania w Europie Zachodniej
W Europie Zachodniej klienci wciąż są bardzo nieufni wobec banków. 41% badanych w 16 krajach tej części starego kontynentu powiedziało, że ufa bankom mniej niż rok wcześniej. Tylko 9% ankietowanych stwierdziło, że poziom ich zaufania wzrósł. Najwięcej coraz bardziej rozczarowanych klientów instytucji finansowych jest w Irlandii (62%), Hiszpanii (60%) i Włoszech (52%).
Polacy na tle obywateli krajów Europy Zachodniej to optymiści. 14% ankietowanych rodaków powiedziało, że ufa bankom bardziej niż 12 miesięcy wcześniej, a 26% że mniej. - Dane dla Polski są bardzo podobne do wskaźników notowanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie klienci powoli zapominają o kryzysie finansowym. Widać również poprawę w porównaniu do poprzedniej edycji badania, która odbyła się w roku 2012. Wtedy aż 39% polskich klientów darzyło banki zaufaniem mniejszym niż 12 miesięcy wcześniej, co było echem kryzysu w strefie euro – komentuje Piotr Popowski, Dyrektor w Grupie Rynków Finansowych w EY.
fot. mat. prasowe
Odsetek klientów wyrażających różny poziom zaufania do głównego banku
Co trzeci klient poleci swój bank
34% ankietowanych Polaków twierdzi, że z chęcią poleci swojego głównego dostawcę usług finansowych (GDUF) znajomym. To o 5 pp. więcej niż wynosi średnia dla klientów banków z Europy Zachodniej i o 5 pp. mniej niż w Europie Wschodniej. Ponieważ skłonność do rekomendacji jest pochodną poziomu zaufania, w Europie Zachodniej banki mają zdecydowanie mniej „ambasadorów”. Tylko 29% klientów z „Zachodu” poleciłoby bank znajomym. Najchętniej swój bank poleciliby Szwajcarzy – 42%, najmniej skłonni do mówienia w superlatywach o swojej instytucji finansowej są mieszkańcy Irlandii – zaledwie 17% ankietowanych opowie znajomym o swoim banku. U naszych południowych sąsiadów – Czechów – 31% klientów banków poleciłoby swego dostawcę. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie banki mają zdecydowanie więcej „adwokatów”. W obu tych krajach ponad 45% respondentów poleciłoby swój bank.
fot. mat. prasowe
Jaki odsetek klientów chętnie zarekomendowałby swój główny bank
Cena przede wszystkim
Z raportu EY wynika, że Polacy wskazują ceny, prowizje i opłaty jako czynniki mające największy wpływ na decyzję o otwieraniu kont i kupowaniu nowych produktów finansowych. Tak stwierdziło 44% badanych. Drugim powodem było nawiązanie kontaktu z inną instytucją finansową – 40% wskazań. Kwestie finansowe były również najczęstszym powodem zamykania kont i rezygnacji z produktów finansowych. 27% badanych właśnie ze względu na stawki i opłaty zrezygnowało z prowadzenia konta w danym banku. Drugim najczęstszym wskazaniem była wygoda posiadania wszystkich usług w jednym banku (17%), a trzecim – nawiązanie kontaktu z innymi instytucjami finansowymi (15%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)