Mamy coraz wyższy standard życia?
2015-06-15 12:33
Polscy klienci Providenta optymistycznie o domowych finansach © Syda Productions - Fotolia.com
Czy faktycznie standard życia Polaków polepsza się? Wygląda na to, że tak w istocie jest. Na to wskazują rezultaty badania przeprowadzonego przez Gfk wśród klientów firmy Provident, z których wynika, że na rychłą poprawę sytuacji finansowej liczy obecnie aż 39% polskich respondentów. Grupa pesymistów liczy sobie zaledwie 14%.
Przeczytaj także: Polacy deklarują zadowolenie z życia
Badanie Gfk objęło swoim zasięgiem siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Meksyku. Przebadano m.in. Czechów, wśród których pesymiści stanowią 12 proc., a optymiści aż 47 proc. Na Węgrzech odpowiednio: 24 proc. i 29 proc. Polscy optymiści to najczęściej osoby, które spodziewają się wyższych wynagrodzeń za pracę - w taki obrót spraw wierzy ponad połowa respondentów z naszego kraju, czyli największy odsetek w całym regionie.Jednocześnie okazuje się, że cechuje nas spora nieufność wobec sektora finansowego - brak zaufania deklaruje 38 proc. ankietowanych, a pozytywne opinie o branży formułuje 30 proc. osób. Dla porównania, na Litwie w dobre intencje finansistów wierzy niemal 3/4 respondentów, z odmiennego założenia wychodzi tylko 6 proc. pytanych.
Wynik tego badania pokazuje jak ważna i potrzebna jest w Polsce ustawa regulująca rynek pożyczek pozabankowych. Przygotowane przez rząd przepisy, które właśnie trafiły do parlamentu, powinny podwyższyć zaufanie do tego sektora. Proponowana ustawa na pewno zwiększy transparentność rynku pożyczkowego. Pomoże także oczyścić go z firm, które teraz działają w sposób sprzeczny z etyką, a po wejściu ustawy w życie działałyby sprzecznie z prawem – mówi Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska. Nowa regulacja z pewnością poprawi też pozycję konsumentów. To wszystko powinno przełożyć się na zwiększenie wskaźnika zaufania, na czym powinno zależeć wszystkim firmom pożyczkowym – dodaje.
Pożyczamy z rozmysłem
Polscy klienci Providenta bardzo odpowiedzialnie podchodzą do swoich zobowiązań finansowych. Przed zaciągnięciem pożyczki 60 proc. pytanych przede wszystkim rozważa czy będą w stanie płacić raty. Dla 54 proc. ważna jest całkowita suma do oddania, dla 40 proc. długość spłaty i tylko dla 34 proc. szybkość obsługi i dostarczenia pieniędzy, 36 proc. zastanawia się czy rzeczywiście potrzebuje tych pieniędzy.
Widać tu jak bardzo istotny dla klienta jest czas na zastanowienie i przeanalizowanie oferty pożyczkowej. Dodatkowe fachowe wsparcie doradcy może pomóc konsumentowi w wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości i dokładnym oszacowaniu czekających go rat i kosztów pożyczki – mówi Roman Jamiołkowski.
Wzrasta poziom życia, ale wydatki pod kontrolą
Klienci Providenta w Polsce najlepiej spośród krajów regionu oceniają swoje domowe standardy życia. 55 proc. stwierdziło, że jest z nich zadowolona lub bardzo zadowolona, przeciwnego zdania było tylko 14 proc badanych. 10 proc. polskich respondentów wydaje też pieniądze z większą łatwością niż jeszcze 12 miesięcy wcześniej, natomiast prawie połowa – 48 proc. z większą ostrożnością. Ci, którzy nie stronią od większych wydatków głównie przeznaczą je na: na dobra trwałego użytku – 47 proc., jedzenie – 39 proc. oraz na spotkania rodzinne i towarzyskie – 27 proc.
fot. mat. prasowe
Finansowa przyszłość klientów Providenta
Z kolei wydający ostrożniej, tną wydatki głównie na przyjemności takie jak: wakacje – 56 proc., dobra trwałego użytku – 53 proc. oraz życie towarzyskie – 50 proc.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu wśród 1737 klientów Providenta w Polsce oraz na odpowiedniej grupie klientów Providenta w Czechach, Rumunii, Bułgarii, Meksyku, na Litwie, Słowacji i Węgrzech.
Przeczytaj także:
Jakość życia: Zurych na szczycie, Warszawa poza TOP 50
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)