Usługi bankowe: jak z nich korzystamy?
2016-03-12 00:55
Przeczytaj także: eBGZ Lite: bankowość mobilna w Banku BGŻ
Raport „Lojalność klientów w bankowości detalicznej” dowodzi, że Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do bankowości mobilnej - jej udział w całości transakcji sięga już 28 proc. Połowę wszystkich operacji stanowią interakcje online, czyli te, których dokonuje się poprzez przeglądarkę internetową.W ostatnich latach wiele placówek bankowych zdecydowało się na wprowadzenie aplikacji mobilnych, które szybko zaskarbiły sobie przychylność klientów, a jednocześnie zmniejszyły udział kanału online, co jednak jest zupełnie zrozumiałe - jest on z pewnością wygodniejszy niż kanały tradycyjne, ale o wiele mniej komfortowy niż korzystanie ze smartfona.
- Preferencje klientów i presja kosztowa – a trzeba pamiętać, że utrzymanie sieci placówek stanowi około połowy kosztów – powinny dalej napędzać rozwój kanału mobilnego – podkreśla Kazimierz Stańczak, Senior Advisor w Bain & Company.
W przeciwieństwie do bankowości internetowej, interakcje realizowane poprzez tradycyjne kanały dostępu stanowią dużo mniejszy odsetek wszystkich operacji. W przypadku wizyt w placówkach jest to 5 proc., z kolei transakcje dokonywane przez infolinię to zaledwie 1 proc. Częstotliwość korzystania z bankomatów też znacząco spada.
fot. mat. prasowe
Liczba interakcji w podziale na kanały bankowe
W stosunku do 2013 roku liczba użytkowników mobilnych wzrosła ponad dwukrotnie.
Na rynku wyraźnie widoczny jest efekt szybkiej adaptacji płatności bezdotykowych. Skutkuje on zmniejszeniem potrzeby korzystania z bankomatów i zwiększa obrót bezgotówkowy, co jest kosztowo korzystne dla gospodarki – dodaje Stańczak.
fot. mat. prasowe
Sposób korzystania z kanałów bankowych
55% klientów korzysta z kanałów tradycyjnych i cyfrowych.
Raport Bain & Company dokumentuje też, że większość klientów banków tradycyjnych korzysta jednocześnie z wielu kanałów bankowych – czyli tzw. omnikanałowości. Aż 55 % osób, które odwiedziły placówkę banku, używało również bankowości mobilnej, kanałów online lub infolinii. Wzrost w porównaniu z 2013 rokiem wynosi aż 7 proc.
fot. mat. prasowe
Portfel fizyczny versus telefon
63% respondentów bardziej odczułoby brak telefonu niż portfela.
Z drugiej strony wyniki badania Bain wskazują na wyraźny podział osób, które poszukują informacji o produktach bankowych. 36 proc. konsumentów używa do tego celu wyłącznie kanałów cyfrowych, natomiast 38 proc. korzysta tylko z kanałów tradycyjnych. Ponad połowa spośród wszystkich ankietowanych ogranicza się tylko do jednego kanału.
fot. mat. prasowe
Sposób wyszukiwania informacji o produktach bankowych
Ponad połowa spośród wszystkich ankietowanych ogranicza się tylko do jednego kanału.
W najbliższych latach tradycyjne kanały bankowe będą traciły na znaczeniu odzwierciedlając zmieniające się zachowania klientów i zasadę polityki oszczędnościowej w bankach. Cały czas dominującą formą będzie omnikanałowość, gdyż klienci chcą korzystać z aplikacji mobilnej, strony internetowej, a także z usług oddziału, do którego jednak przychodzą zwykle z ważnych i rzadko powtarzających się powodów, takich jak wnioskowanie o kredyt hipoteczny czy nabycie produktów długoterminowego oszczędzania – podsumowuje Stańczak.
Informacje o badaniu
Badanie „Lojalność klientów banków detalicznych” objęło ponad 115 tys. osób w 17 krajach. W Polsce ankiety wypełniło 7 122 klientów największych polskich banków.
![Aplikacje bankowe - bankowość zawsze pod ręką [© Artur Marciniec - Fotolia.com] Aplikacje bankowe - bankowość zawsze pod ręką](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oferta-bankow/Aplikacje-bankowe-bankowosc-zawsze-pod-reka-136023-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)