Płatności kartą: jesteśmy na tak, ale brakuje terminali
2016-03-18 12:04
Wzrasta zaufanie do kart © Anton Gvozdikov - Fotolia.com
Polacy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych – w ten sposób regulujemy codzienne zakupy, ale również płacimy za paliwo czy posiłek w restauracji. Niestety nie zawsze jest to możliwe, ponieważ w mniejszych punktach usługowych i handlowych nadal brakuje terminali.
Przeczytaj także: Płatności elektroniczne: jak wypadamy na tle innych 13 krajów?
Wzrasta zaufanie do kart
Verifone od trzech lat bada zmiany w podejściu Polaków do używania kart płatniczych i perspektywy dla rozwoju płatności elektronicznych w Polsce. Ostatnia edycja badania ”Korzystanie z kart płatniczych” pokazała rosnące zaufanie społeczeństwa do płatności kartą. 83,1% uczestników badania odpowiedziało, że taką metodę płatności uważa za bezpieczną. Oznacza to wzrost o prawie 20 p.p. w stosunku do roku 2014, kiedy podobną deklarację złożyło 64% respondentów.
Wzrost zaufania do płatności elektronicznych pozytywnie przełożył się między innymi na częstotliwość, z jaką Polacy korzystają z kart. Dla 12,5% respondentów karta jest narzędziem regulowania codziennych należności, podczas gdy rok wcześniej takiej samej odpowiedzi udzieliło 6,5% badanych. Więcej osób niż w roku 2014 zadeklarowało także, że z karty korzysta 4-6 razy w tygodniu (19,9% badanych przy 13,1% w roku 2014) oraz że sięga po karty 2-3 razy w tygodniu (29,8% ankietowanych przy 19,4% w roku 2014). Czterokrotnie mniej osób odpowiedziało, że po kartę sięga rzadziej niż raz w miesiącu.
Gdzie używamy kart?
Z badania wynika, że karty stały się obecnie przede wszystkim sposobem na płatność za codzienne zakupy: 55,3% badanych wskazało, że z elektronicznych płatności korzysta w sklepach. Na kolejnych miejscach znalazły się stacje benzynowe, wskazane przez 25% uczestników badania oraz restauracje, wybrane przez 14,8% respondentów. Kartą płacimy także za przejazdy taksówkami, w urzędach i podczas zakupów w sieci.
fot. Anton Gvozdikov - Fotolia.com
Wzrasta zaufanie do kart
Za co cenimy płatności elektroniczne?
Dynamiczny wzrost liczby użytkowników kart płatniczych wskazuje zarówno na większą elastyczność przedsiębiorców, sprzyjającą regulowaniu należności za pomocą kart, jak i wzrost świadomości Polaków co do zalet płatności elektronicznych. Wśród głównych powodów korzystania z karty respondenci wskazali brak konieczności posiadania przy sobie gotówki. Taką odpowiedź wybrało 52,2% uczestników badania. 20,1% osób wybiera karty ze względu na wygodę, zaś 15,4% ceni przede wszystkim szybkość realizacji transakcji. 6,4% respondentów korzysta z kart, ponieważ umożliwiają zapłacenie dowolnej kwoty, 2,6% jako największą zaletę wskazało gwarancję bezpieczeństwa transakcji.
Przeszkody w rozwoju płatności elektronicznych
W odpowiedzi na pytanie o największe przeszkody w korzystaniu z kart płatniczych respondenci wskazali przede wszystkim problem z bieżącą kontrolą stanu konta (34,1%), zbyt małą dostępność terminali płatniczych (30%), limity płatności kartą ustalane przez sklepy (20,7%) oraz brak możliwości płacenia kartą w maszynach samoobsługowych, takich jak biletomaty i parkomaty (9,7%). Jednocześnie prawie 9,5% badanych stwierdziło, że mimo chęci zapłacenia kartą często spotykają się z brakiem terminala płatniczego, zaś 55,2% przyznało, że taka sytuacja przydarzyła im się kilkukrotnie. 43,5% respondentów stwierdziło, że liczba terminali płatniczych w kraju jest niewystarczająca.
Wyniki badania firmy Verifone potwierdzają więc, że zbyt mała dostępność terminali płatniczych jest jednym z głównych czynników spowalniających rozwój płatności elektronicznych w Polsce. 49,6% uczestników badania zadeklarowało, że w przypadku powszechnego dostępu do terminali płatniczych zdecydowałoby się regulować swoje należności tylko za pomocą karty. W roku 2014 podobnej odpowiedzi udzieliło 35% respondentów. Jednocześnie, zgodnie z opiniami uczestników badania, największy potencjał do rozwoju elektronicznych instrumentów płatniczych tkwi obecnie w małych punktach handlowych i usługowych. To właśnie w takich miejscach Polacy chcieliby regulować rachunki za pomocą karty. 56,7% badanych stwierdziło, że płatności elektroniczne powinny być dostępne w większej liczbie małych sklepów, 40,7% wskazało na małe punkty usługowe. Inne lokalizacje, w których Polacy chętnie skorzystaliby z karty płatniczej to kioski (33,4% ), urzędy (31%) i bazary (25,2%). 19,6% osób partycypujących w badaniu stwierdziło także, że płatność kartą powinna być powszechnie akceptowana w taksówkach.
fot. mat. prasowe
Jak często korzystamy z karty?
Informacje o badaniu
Metodologia badania: Badanie omnibusowe „Badanie korzystania z kart płatniczych” zostało przeprowadzone przez PBS Sp. z o.o. na zlecenie Verifone Sp. z o.o. w dniach 31.07 – 02.08.2015 roku oraz 14.08 – 16.08.2015 roku na reprezentatywnej grupie 2000 osób, użytkowników kart płatniczych z całej Polski.
Przeczytaj także:
Jak wybrać bramkę płatniczą do sklepu internetowego?
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
płatności elektroniczne, płatności kartą, bankowość elektroniczna, płatności bezgotówkowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)