eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowePłatności kartą: jesteśmy na tak, ale brakuje terminali

Płatności kartą: jesteśmy na tak, ale brakuje terminali

2016-03-18 12:04

Płatności kartą: jesteśmy na tak, ale brakuje terminali

Wzrasta zaufanie do kart © Anton Gvozdikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polacy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych – w ten sposób regulujemy codzienne zakupy, ale również płacimy za paliwo czy posiłek w restauracji. Niestety nie zawsze jest to możliwe, ponieważ w mniejszych punktach usługowych i handlowych nadal brakuje terminali.

Przeczytaj także: Płatności elektroniczne: jak wypadamy na tle innych 13 krajów?

Wzrasta zaufanie do kart


Verifone od trzech lat bada zmiany w podejściu Polaków do używania kart płatniczych i perspektywy dla rozwoju płatności elektronicznych w Polsce. Ostatnia edycja badania ”Korzystanie z kart płatniczych” pokazała rosnące zaufanie społeczeństwa do płatności kartą. 83,1% uczestników badania odpowiedziało, że taką metodę płatności uważa za bezpieczną. Oznacza to wzrost o prawie 20 p.p. w stosunku do roku 2014, kiedy podobną deklarację złożyło 64% respondentów.

Wzrost zaufania do płatności elektronicznych pozytywnie przełożył się między innymi na częstotliwość, z jaką Polacy korzystają z kart. Dla 12,5% respondentów karta jest narzędziem regulowania codziennych należności, podczas gdy rok wcześniej takiej samej odpowiedzi udzieliło 6,5% badanych. Więcej osób niż w roku 2014 zadeklarowało także, że z karty korzysta 4-6 razy w tygodniu (19,9% badanych przy 13,1% w roku 2014) oraz że sięga po karty 2-3 razy w tygodniu (29,8% ankietowanych przy 19,4% w roku 2014). Czterokrotnie mniej osób odpowiedziało, że po kartę sięga rzadziej niż raz w miesiącu.

Gdzie używamy kart?


Z badania wynika, że karty stały się obecnie przede wszystkim sposobem na płatność za codzienne zakupy: 55,3% badanych wskazało, że z elektronicznych płatności korzysta w sklepach. Na kolejnych miejscach znalazły się stacje benzynowe, wskazane przez 25% uczestników badania oraz restauracje, wybrane przez 14,8% respondentów. Kartą płacimy także za przejazdy taksówkami, w urzędach i podczas zakupów w sieci.

fot. Anton Gvozdikov - Fotolia.com

Wzrasta zaufanie do kart

Prawie połowa Polaków chce płacić wyłącznie kartą przy odpowiednim dostępie do terminali.


Za co cenimy płatności elektroniczne?


Dynamiczny wzrost liczby użytkowników kart płatniczych wskazuje zarówno na większą elastyczność przedsiębiorców, sprzyjającą regulowaniu należności za pomocą kart, jak i wzrost świadomości Polaków co do zalet płatności elektronicznych. Wśród głównych powodów korzystania z karty respondenci wskazali brak konieczności posiadania przy sobie gotówki. Taką odpowiedź wybrało 52,2% uczestników badania. 20,1% osób wybiera karty ze względu na wygodę, zaś 15,4% ceni przede wszystkim szybkość realizacji transakcji. 6,4% respondentów korzysta z kart, ponieważ umożliwiają zapłacenie dowolnej kwoty, 2,6% jako największą zaletę wskazało gwarancję bezpieczeństwa transakcji.

Przeszkody w rozwoju płatności elektronicznych


W odpowiedzi na pytanie o największe przeszkody w korzystaniu z kart płatniczych respondenci wskazali przede wszystkim problem z bieżącą kontrolą stanu konta (34,1%), zbyt małą dostępność terminali płatniczych (30%), limity płatności kartą ustalane przez sklepy (20,7%) oraz brak możliwości płacenia kartą w maszynach samoobsługowych, takich jak biletomaty i parkomaty (9,7%). Jednocześnie prawie 9,5% badanych stwierdziło, że mimo chęci zapłacenia kartą często spotykają się z brakiem terminala płatniczego, zaś 55,2% przyznało, że taka sytuacja przydarzyła im się kilkukrotnie. 43,5% respondentów stwierdziło, że liczba terminali płatniczych w kraju jest niewystarczająca.

Wyniki badania firmy Verifone potwierdzają więc, że zbyt mała dostępność terminali płatniczych jest jednym z głównych czynników spowalniających rozwój płatności elektronicznych w Polsce. 49,6% uczestników badania zadeklarowało, że w przypadku powszechnego dostępu do terminali płatniczych zdecydowałoby się regulować swoje należności tylko za pomocą karty. W roku 2014 podobnej odpowiedzi udzieliło 35% respondentów. Jednocześnie, zgodnie z opiniami uczestników badania, największy potencjał do rozwoju elektronicznych instrumentów płatniczych tkwi obecnie w małych punktach handlowych i usługowych. To właśnie w takich miejscach Polacy chcieliby regulować rachunki za pomocą karty. 56,7% badanych stwierdziło, że płatności elektroniczne powinny być dostępne w większej liczbie małych sklepów, 40,7% wskazało na małe punkty usługowe. Inne lokalizacje, w których Polacy chętnie skorzystaliby z karty płatniczej to kioski (33,4% ), urzędy (31%) i bazary (25,2%). 19,6% osób partycypujących w badaniu stwierdziło także, że płatność kartą powinna być powszechnie akceptowana w taksówkach.

fot. mat. prasowe

Jak często korzystamy z karty?

12,5% respondentów przyznaje, że korzysta z karty każdego dnia


Informacje o badaniu


Metodologia badania: Badanie omnibusowe „Badanie korzystania z kart płatniczych” zostało przeprowadzone przez PBS Sp. z o.o. na zlecenie Verifone Sp. z o.o. w dniach 31.07 – 02.08.2015 roku oraz 14.08 – 16.08.2015 roku na reprezentatywnej grupie 2000 osób, użytkowników kart płatniczych z całej Polski.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: