Jak sprawdzić, czy partner biznesowy jest wiarygodny?
2017-11-07 00:25
Jak sprawdzić rzetelność partnera biznesowego? © kyo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wiarygodność płatnicza istotna tylko w teorii
Wiarygodny partner biznesowy to wartość dodana prowadzonej działalności. Niemniej zbudowanie sieci kontrahentów, którzy nie będą przysparzać nam kłopotów i zmuszać do borykania się z takimi problemami jak nieterminowe płatności czy nierzetelnie wykonywane zlecenia, wcale nie jest prosta. Dlatego też, jeszcze przed podjęciem współpracy, warto podjąć kroki służące weryfikacji potencjalnego partnera.Na własną rękę
Jak zatem sprawdzić, czy dany partner jest godzien zaufania? Najprostszym i ogólnodostępnym sposobem jest samodzielne zweryfikowanie informacji, które znajdują się na jego temat w internecie. W tym celu warto prześledzić stronę internetową przyszłego kontrahenta, jego profile w mediach społecznościowych oraz pojawiające się w sieci opinie. W ostatnim przypadku należy mieć jednak świadomość, że część niepochlebnych ocen może pochodzić nie od niezadowolonych klientów czy współpracowników, a od konkurencji. Zwróćmy również uwagę na publikacje na temat firmy pojawiające się w mediach oraz na to, czy i jakie certyfikaty posiada interesująca nas organizacja. Warto również zasięgnąć opinii „w branży” – zapytać o potencjalnego partnera zaprzyjaźnione firmy czy klientów. W końcu, standardową praktyką jest też prośba o zaświadczenie o nadaniu numeru NIP czy REGON, którą powinniśmy skierować do przyszłego kontrahenta.
Skorzystaj z bezpłatnych rejestrów
Kolejnym etapem powinno być sprawdzenie konkretnej firmy w rejestrach gospodarczych. Oczywiście, początkowo warto zacząć od tych bezpłatnych. Jeśli mamy do czynienia z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, możemy skorzystać z CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Sprawdzimy tam, czy dana firma faktycznie została zarejestrowana oraz czy nie została przypadkiem zawieszona czy skreślona z rejestru.
- W przypadku spółki prawa handlowego, warto zweryfikować firmę w Krajowych Rejestrze Sądowym. Odpis KRS dostarcza wielu, cennych informacji na temat przedsiębiorstwa, takich jak: dane teleadresowe firmy, wielkość kapitału, okres działalności, właściciela i sposób reprezentacji firmy, ale i wzmianki o ew. postępowaniach upadłościowych czy zaległościach względem urzędu skarbowego czy ZUS-u - mówi Wojciech Kryński, współwłaściciel firmy Ground Frost, zajmującej się usługami z zakresu modelowania finansowego, a w szczególności wycenami przedsiębiorstw, wartości niematerialnych oraz instrumentów finansowych.
W KRS składane są również sprawozdania finansowe podmiotów (spółek). Nie są one dostępne w formie elektronicznej, ale każdy zainteresowany może prosić o ich udostępnienie w formie papierowej. Na tej podstawie można dokonać analizy finansowej kontrahenta bazując na historycznych danych o jego działalności. To wydajna, choć czasochłonna metoda. W niektórych przypadkach istotne są też powiązania osób reprezentujących kontrahenta. Tu również nieocenionym źródłem wiedzy jest KRS, w którym znaleźć można informacje na temat tego, w jakich spółkach i z jakimi osobami dany kontrahent współpracował w przeszłości.
fot. kyo - Fotolia.com
Jak sprawdzić rzetelność partnera biznesowego?
Szukamy dalej
Na rynku dostępne są też płatne metody weryfikacji kontrahenta, które opłacają się zwłaszcza w przypadku, gdy w grę wchodzą kontrakty o dużej wartości. Poszukiwania warto poszerzyć o część KRS-u, czyli Rejestr Dłużników Niewypłacalnych, gdzie znajdziemy informację na właśnie na temat wypłacalności danego podmiotu. Warto też skontaktować się z jednym z Biur Informacji Gospodarczej, takich jak Krajowy Rejestr Dłużników. Dzięki temu możemy sprawdzić, czy dana firma figuruje wśród nierzetelnych dłużników czy też z jaką kwotą zalega. Kolejnym sposobem jest złożenie wniosku do ZUS oraz urzędu skarbowego, aby otrzymać informację, czy nasz kontrahent terminowo opłaca zobowiązania ubezpieczeniowe i podatkowe. W tym wypadku potrzeba jest jednak zgoda samego kontrahenta, najlepiej więc poprosić o takie zaświadczenia firmę, z którą planujemy podjęcie współpracy.
A może wywiadownia gospodarcza?
Efektywne prześwietlenie potencjalnego partnera biznesowego to czasochłonny proces, zwłaszcza jeśli decydujemy się na samodzielne poszukiwanie informacji. Dlatego też warto rozważyć współpracę z wyspecjalizowanymi w tym kierunku podmiotami (np. wywiadowniami gospodarczymi), które kompleksowo opracowują raport na temat interesującej nas firmy.
– Audytorzy śledczy mają dostęp do większej i bardziej różnorodnej liczby narzędzi niż „przeciętny Kowalski”. Poza analizą dostępnych danych gospodarczych, tego typu instytucje kontaktują się z byłymi pracownikami i współpracownikami przedsiębiorstwa czy też korzystają z bazy swoich informatorów. Pozwala to na przygotowanie skrupulatnego i pełnego sprawozdania na temat działalności danej firmy, a nawet branży, w której działa potencjalny kontrahent – mówi Wojciech Kryński z firmy Ground Frost.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)