Budżet domowy Polaka, czyli oszczędzanie przez okrągły rok
2019-10-18 00:25
Polacy oszczędzają bez przerwy © ESCALA - Fotolia.com
Wprawdzie to październik obwołany został miesiącem oszczędzania, ale okazuje się, że wyzwania dla naszych budżetów domowych pojawiają się przez okrągły rok. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby dane zebrane na potrzeby opracowywanej przez Santander Consumer Bank serii raportów "Polaków portfel własny". Okazuje się również, że większość z nas robi, co może, aby nawet znaczne, sezonowe wydatki pokrywać z bieżących dochodów. Najczęściej robimy to kosztem rezygnacji z powziętych wcześniej planów konsumpcyjnych.
Przeczytaj także: Zarządzanie budżetem domowym po 60-stce
Potrzeby nie mają końca
Budżet domowy statystycznego Polaka nadwyrężany jest niemal przez cały rok. Wiosna oznacza przede wszystkim wydatki związane z organizacją świąt wielkanocnych, ale to również okres, w którym zaczynamy już myśleć o wakacjach, majówce, uroczystościach komunijnych, a często również o zmianie samochodu. Dane zgromadzone przez Santander Consumer Bank pokazują również, że co czwarty Polak planuje po zimie remont mieszkania i właśnie to staje się dla niego najpoważniejszym wyzwaniem finansowym sezonu. Niemal 42 proc. z nas oszczędzanie na każdy z powyższych celów rozpoczyna ze sporym wyprzedzeniem.
Okresem, w którym również towarzyszy nam wzmożona konsumpcja oszczędności, to także lato – ponosimy wówczas koszty wakacji i kompletujemy wyprawki szkolne. Według danych z raportów Santander Consumer Banku "Polaków portfel własny – rodzina w szkole”, 14 proc. rodziców oszczędza na ten cel z wyprzedzeniem przez kilka miesięcy. Z wyprzedzeniem o takich wydatkach muszą myśleć w szczególności rodzice o niższych dochodach lub mający na utrzymaniu większa liczbę dzieci. Co piąty Polak (21,1 proc.) deklarował też, że z dużym wyprzedzeniem przygotowuje się do wydatków wigilijnych.
fot. mat. prasowe
Uroczystości rodzinne będące wyzwaniem dla portfeli
Polak odporny na zachcianki
Z deklaracji Polaków wynika, że jako społeczeństwo nie jesteśmy podatni na czar promocji.
– Badania przeprowadzone na potrzeby serii raportów ,,Polaków portfel własny” pokazują, że jesteśmy świadomymi konsumentami, odpornymi na chwilowe pokusy i niespodziewane okazje. Prawie połowa z nas deklaruje, że korzysta z promocji wyłącznie wtedy, gdy przeceniony został produkt, którym byliśmy zainteresowani już wczesniej. Z kolei 18,5 proc. ankietowanych celowo wybiera te artykuły, na które jest aktualnie zniżka, kierując się chęcią obniżenia codziennych wydatków – mówi Anna Kula, rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku.Najczęściej oszczędności dzięki promocjom nie przekraczają 100 zł w skali miesiąca (42,4 proc. wskazań). Osób deklarujacych oszczędnosci na kwoty powyżej 300 zł było w sumie 6,6 proc.
fot. mat. prasowe
Okazje zakupowe
Popularny w wielu krajach zachodnich Black Friday interesuje co drugiego mieszkańca naszego kraju – chęć skorzystania z promocji z okazji ,,święta zakupów” deklarowało 49 proc. Polaków badanych na zlecenie Santander Consumer Banku. Konsumenci, którzy wzięli udział w listopadowym dniu wyprzedaży wykazywali daleko idący pragmatyzm. Na liście zakupów planowanych podczas Black Friday królowały odzież i obuwie. Na związane z nimi promocje czekało prawie 72 proc. ankietowanych.
“Grosz do grosza, a będzie kokosza”
Z oczywistych względów w grupie oszczędzających z wyprzedzeniem na większe wydatki dominują osoby z najmniejszymi dochodami. Jednak, jak wynika z raportów Santander Consumer Banku, oszczędzanie jest również domeną osób z dużymi zarobkami. W roku 2018 na okazje związane ze ,,świętem zakupów” czekało aż 30,7 proc. Polaków zarabiających ponad 5 000 zł netto. Najbogatsi nie planowali też rozrzutności w związku z Bożym Narodzeniem. Aż 13,1 proc. osób z największymi zarobkami zadeklarowało, że nie zamierza przeznaczyć na ten cel więcej niż 300 zł. Podobne plany mieli najmniej zarabiający – aż 17, 6 proc. z nich deklarowało, że ich wydatki wigilijne nie przekroczą więcej niż 300 zł.
fot. mat. prasowe
Ile oszczędzamy dzięki promocjom i zniżkom?
Co ciekawe, prym w oszczędzaniu wiodą kobiety. Jak dowodzą raporty “Polaków portfel własny”, częściej korzystają one z promocji na produkty (22,9 proc. wskazań w porównaniu do 13,7 proc.) i z wyprzedaży specjalnych. W 2018 roku aż 32,5 proc. kobiet planowało zakupy w Black Friday, mężczyzn było niemal dwa razy mniej (16,5 proc.). Ponadto kobiety są bardziej zaangażowane w szukanie okazji, co jest widoczne w różnych sferach życia np. przy zakupie nowego samochodu czy wyprawki szkolnej dla dziecka. Inwestując w nowe auto, panie częściej od panów biorą pod uwagę długoterminowe koszty jego utrzymania (14,5 proc. wskazań w porównaniu do 12,2 proc. mężczyzn). Natomiast w przypadku wydatków na szkołę kobiety chętniej korzystają z pomocy rządowego programu ,,Dobry Start” (77 proc. w stosunku do 57 proc. mężczyzn).
Informacje o badaniach
Badania do serii raportów ,,Polaków portfel własny” zostały przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez IBRIS w ankietach telefonicznych. Dane do raportów z roku 2018 zebrano w dniach: 2-3 lipca (,,Rodzina w szkole”), 9-11 października (,,Kochamy okazje”) i 5-6 listopada (,,Świąteczne przygotowania”). Natomiast w 2019 roku na przełomie lutego i marca przeprowadzono ankietę do raportu ,,Wiosenne wyzwania”, a w kwietniu do zestawienia ,,W drodze”. W każdym badaniu wzięły udział osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000. W przypadku badania ,,Rodzina w szkole” brano pod uwagę rodziców dzieci w wieku szkolnym. Podobnie ankieta ,,W drodze” została przeprowadzona na grupie aktywnych kierowców.
Przeczytaj także:
EY: konsumenci znowu boją się o finanse
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
budżet domowy, oszczędzanie pieniędzy, finanse domowe, zarządzanie budżetem domowym, zachowania konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)