KRD: firmy leasingowe czekają na 464 mln zł
2020-07-28 13:13
W epidemii rośnie liczba dłużników leasingowych © Coloures-pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża leasingowa z rekordowymi wynikami i miliardowym długiem
Firmy leasingowe czekają na pieniądze od przewoźników
Jak czytamy w komunikacie KRD, za blisko ¼ łącznego zadłużenia wobec firm leasingowych (111 mln zł) odpowiadają przedsiębiorstwa trudniące się transportem. Średni dług przypadający na jednego przewoźnika sięga prawie 60 tys. zł.
Jeżeli jednak wskazać rekordzistę, to okazuje się nim pewien producent wyrobów z tworzyw sztucznych z powiatu kartuskiego, który z tytułu leasingu ma do oddania 12 mln zł.
Drugą, najbardziej zadłużoną u firm leasingowych branżą jest handel hurtowy i detaliczny. W tym przypadku długi sięgają 73,5 mln zł. Niechlubne podium zamykają firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, które winne są 40,5 mln zł.
fot. Coloures-pic - Fotolia.com
W epidemii rośnie liczba dłużników leasingowych
Widać również, że największy problem z regulowaniem zobowiązań wynikających z umów leasingowych mają najmniejsze firmy. Jednoosobowe działalności gospodarcze stanowią największą grupę dłużników leasingowych. To ponad 64 proc. Te firmy muszą także uregulować najwyższy dług, równy prawie 270 mln zł.
– Choć jednoosobowe działalności gospodarcze mają najwyższy dług wynikający z umów leasingowych, to jednak średnia wartość zadłużenia jednej z nich wynosi 47 tys. zł. Te proporcje odwracają się w przypadku największych firm. Widać to wyraźnie w spółkach akcyjnych, których w naszej bazie danych za nieopłacony leasing wpisanych jest 126. Czyli ponad 45 razy mniej niż jednoosobowych działalności gospodarczych. Ale średni dług przypadający na jedną spółkę akcyjną sięga 141 tys. zł, czyli trzy razy więcej niż średni dług najmniejszej firmy – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu KRD Biura Informacji Gospodarczej.
Najwyższa średnia na Podlasiu
Najwyższe zadłużenie wobec leasingodawców mają firmy z Mazowsza (100 mln zł). Na drugim miejscu, choć z długiem o połowę niższym, są firmy z województwa śląskiego. Podium zamykają przedsiębiorstwa z Wielkopolski, które muszą uregulować prawie 46 mln zł długu leasingowego. Po drugiej stronie, z najniższą wartością zadłużenia leasingowego, są firmy z województwa opolskiego (7,7 mln zł), świętokrzyskiego (8,4 mln zł) oraz lubuskiego (10,2 mln zł).
Interesująco na tle wszystkich województw wygląda Podlasie, w którym 189 firm ma do oddania 12,8 mln zł. Średnie zadłużenie za raty leasingowe jednej podlaskiej firmy wynosi 68 tys. zł i jest to najwyższa wartość wśród wszystkich województw. Tamtejszy leasingowy dłużnik rekordzista ma do oddania prawie 2 mln zł.
Zadłużenie wobec firm leasingowych raz rośnie, raz spada
Zadłużenie wobec firm leasingowych charakteryzuje się dużą zmiennością. W ostatnich kilku latach wielokrotnie liczba dłużników i wartość ich długu rosła z miesiąca na miesiąc o kilka, kilkanaście procent, by w kolejnych miesiącach spaść, i to znacznie, poniżej pierwotnego zadłużenia. W marcu tego roku wartość długu zmalała o ponad 21 mln zł, by od kwietnia znowu rosnąć.
– Większy przyrost zadłużenia był w kwietniu i w maju, w czerwcu jego dynamika zaczęła maleć. To pokrywa się z zamrożeniem, a potem odblokowywaniem kolejnych obszarów gospodarki. Najwyraźniej część leasingobiorców albo nie mogła spłacać rat, albo z obawy przed niepewną przyszłością wstrzymywała płatności mimo posiadanych środków. Jednocześnie od maja znacznie wzrosła liczba raportów pobieranych przez firmy leasingowe, które weryfikują potencjalnych klientów, co by sugerowało, że rośnie zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami – mówi Adam Łącki .z KRD
To, że przedsiębiorcy mimo koronakryzysu choć ostrożnie, to jednak myślą o firmowych inwestycjach, wynika również z trzeciej edycji badania KRD „KoronaBilans MŚP”. Co siódma ankietowana firma planuje inwestycje w najbliższych trzech miesiącach. Najwięcej z nich, bo prawie 60 proc. myśli o zakupie nowego sprzętu.
– Według danych Związku Polskiego Leasingu, rośnie rola tej usługi w finansowaniu krajowych inwestycji. Leasing istotnie wspiera rozwój firm. Trzeba pamiętać, że z jego pomocą przedsiębiorcy mogą finansować nie tylko zakup samochodów, ale również maszyn i urządzeń, które obecnie stanowią 30 proc. struktury leasingowej. Oczywiście zdecydowaną część, bo 70 proc. zajmują pojazdy. Ale rosnące zainteresowanie leasingiem różnego rodzaju maszyn i urządzeń świadczy o dodatkowych możliwościach rozwoju firm z sektora MŚP – zauważa Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)