Siedem grzechów głównych biznesu
2006-08-21 10:04
Przeczytaj także: Źródła finansowania firmy: dywersyfikacja
Aby pomóc przedsiębiorcom przetrwać pierwszy, najtrudniejszy etap rozkręcania biznesu, Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Factors Polska – niezależnej firmy sektora finansowego zajmującej się faktoringiem – przygotował listę siedmiu grzechów głównych biznesu. To właśnie takie grzechy najczęściej prowadzą małe i średnie przedsiębiorstwa do upadku.1. Nieumiarkowanie w przywiązaniu do jednej oferty
Jeżeli sprzedajesz produkt nie do końca dopasowany do potrzeb klientów, być może warto posłuchać ich opinii. Warto słuchać, co klient chciałby w danym produkcie ulepszyć, a co mu się nie podoba. Samo przeanalizowanie wyników sprzedaży nic nie da, jeśli nie będzie bazować na oczekiwaniach grupy docelowej. A kto chce spełniać oczekiwania, ten dostosowuje swoją ofertę.
2. Chowanie głowy w piasek
Pomysł na dobry biznes jest podstawą wszelkich działań, jeśli jednak nie idzie za nim żelazna konsekwencja, to i tak nic z tego nie będzie. Dyrektor każdej, najmniejszej i największej firmy, dzień w dzień musi się zajmować swymi menedżerskimi obowiązkami – także tymi przykrymi i najbardziej niewdzięcznymi. Diabeł tkwi w szczegółach i to od szczegółów najczęściej zależą sukces i porażka.
3. Bagatelizowanie sytuacji finansowej
Jeśli Twoja firma ma funkcjonować bez zarzutu, będziesz musiał zabezpieczyć jej płynność finansową. Utrata płynności to jedna z najgroźniejszych chorób małych firm. W obecnych realiach jest dość częsta, ale na szczęście uleczalna.Codziennością współpracy z odbiorcami są dziś wydłużone terminy płatności – przygotuj się odpowiednio na to, że zapłatę zobaczysz po 30, 60, a nawet po 90 dniach. Rozważ dodatkowe źródła finansowania, jak faktoring czy kredytowanie.
4. Pomijanie wsparcia doradczego z zewnątrz
Sokratesa pamiętamy za słynne "wiem, że nic nie wiem". Ty zapewne wiesz sporo o własnym biznesie, ale bądź pewny, że nie znasz się na wszystkim. Dzisiejsze czasy zdominowała specjalizacja. Rozejrzyj się - otaczają cię ludzie, którzy doskonale doradzą twojej firmie na tym czy innym polu. Najczęściej za przyzwoite pieniądze. W ramach swoich możliwości finansowych spraw, by Twoje przedsiębiorstwo korzystało na know-how innych. Współpraca z ludźmi z zewnątrz to także szansa na podniesienie własnych kwalifikacji.
oprac. : Bibby Factors Polska