Kredyt gotówkowy: banki życzliwsze?
2009-03-05 14:21
Przeczytaj także: Zasady kredytowania: restrykcje KNF
Tryumfalny powrót kredytuW obliczu nieuchronnego końca depozytowej wojny bankowcy wieszczą tryumfalny powrót kredytu gotówkowego. - Banki powrócą do promowania produktów kredytowych. Można już zauważyć pierwsze efekty w działaniach reklamowych - banki „przestawiają” akcję reklamową z produktów oszczędnościowych na produkty kredytowe - uważa Tomasz Byczyński, Dyrektor Departamentu Zarządzania Relacjami i Rynkiem Kredytów Detalicznych oraz Małych Przedsiębiorstw ING Banku Śląskiego. Podobnego zdania jest Karol Wąsowski z Departamentu Marketingu Kredytów Konsumpcyjnych Banku Millenium. - Pierwsze oznaki rozpoczęcia akcji kredytowej widoczne są już w internecie, gdzie coraz częściej spotykamy się z ofertami pożyczek czy kart kredytowych. Dodatkowo, słyszymy również o przygotowanych już kampaniach produktów kredytowych, które w najbliższym czasie pojawią się w prasie oraz telewizji - mówi Wąsowski.
Idealny sposób na wzrost zysków
Dlaczego kredyty gotówkowe wracają do łask? Ekonomiści twierdzą, że to efekt poprawiającej się sytuacji finansowej banków oraz niewątpliwej atrakcyjności tego typu produktów. - W ostatnich miesiącach kwestią priorytetową dla banków było zachowanie płynności na odpowiednim poziomie. Obecnie już wiele instytucji zażegnało ryzyko utraty płynności, dlatego wracają do sprzedaży kredytów - tłumaczy Tomasz Partyka, Członek Zarządu AIG Banku Polska. Paweł Cymcyk, analityk A-Z Finanse uważa z kolei, że banki stawiają na kredyty gotówkowe ze względu na ich opłacalność. - To produkty posiadające bardzo wysokie oprocentowanie, nierzadko dochodzące do granicy dopuszczalnej przez prawo - przekonuje Cymcyk. Analityk podkreśla także, że kredyty gotówkowe są produktami wysokomarżowymi, przez co pozwalają bankom zarabiać nawet w dzisiejszym niesprzyjającym otoczeniu gospodarczym.
Mniej widowiskowe kampanie
Ponowna ekspansja banków w obszarze kredytów gotówkowych będzie jednak ograniczona ze względu na kłopoty instytucji wynikające z kryzysu finansowego. - W obecnej sytuacji gospodarczej firmy szczególnie zadbają o efektywność wydawanych pieniędzy. Ograniczenie wydatków będzie dotyczyć także aktywności reklamowej. Banki nadal będą promować kredyty gotówkowe, jednakże z mniejszą intensywnością niż w latach ubiegłych - uważa Jarosław Przybysz, Market Manager Kredyt Banku. Z tą opinią zgadza się Łukasz Molenda, dyrektor ds. Kredytów dla Ludności z BZ WBK. - Kampanie produktów kredytowych nie będą zapewne tak widowiskowe jak w latach ubiegłych. Zostaną skierowane do precyzyjnie określonych segmentów – przekonuje Molenda.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl