Przeczytaj także:
Zyski spółek z S&P 500: wyraźna obniżka
Kto zarobi na Świętach
Na potencjalnych beneficjentów świątecznej gorączki wytypowaliśmy następujące spółki:
-
Kosmetyki: NFI Empik Media & Fashion (EMF) – kontroluje m.in. następujące marki: Empik, Smyk, Hugo Boss, Esprit, Mango, Mexx, Chanel, Dior, Kenzo.
-
Książki: Wydawnictwo Muza, EMF.
-
Ubrania: LPP (Reserved, Cropp, House), Redan (marki młodzieżowe: TOP Secret, Troll), Vistula (w tym biżuteria Kruk).
-
Komputery, laptopy: Karen Notebook, Komputronik.
-
Słodycze: Mieszko, Jutrzenka.
Wszystkie powyższe spółki, chociaż działają w różnych branżach, mają ze sobą coś wspólnego – co roku czwarty kwartał jest dla nich kluczowym okresem – w tym czasie generują największą część rocznych przychodów ze sprzedaży oraz zysków netto. Przykładowo spółka Empik Media & Fashion w latach 2005-2008 systematycznie wypracowywała ok. 80 proc. rocznego zysku netto tylko w IV kw., podobnie jak Komputronik czy Wydawnictwo Muza. W przypadku spółek odzieżowych wiele zależy od powodzenia kolekcji jesienno-zimowej i wyczucia rynku, ale na przykładzie LPP widać, że ponad 40 proc. zysku netto pochodzi ze sprzedaży między wrześniem a grudniem.
Fundamenty? Niekoniecznie
Zmiana procentowa indeksu WIG i spółek NFIEMF, Muza, LPP, Komputronik, Karen oraz Vistula w IV kw. 2
Zmiana procentowa indeksu WIG i spółek NFIEMF, Muza, LPP, Komputronik, Karen oraz Vistula w IV kw. 2008 roku
Kliknij, aby przejść do galerii (5)
Zyski spółek niekoniecznie przekładają się na zachowanie kursów spółek notowanych na GPW, o czym najlepiej mogliśmy się przekonać w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pomimo pogarszających się warunków biznesowych niemal w każdej branży, na warszawskim parkiecie wyceny papierów wartościowych podążały za nastrojami z innych rynków. Inwestorzy przestali zwracać uwagę na fundamenty poszczególnych spółek i skoncentrowali się na odzwierciedlaniu posunięć zagranicznych banków i funduszy inwestycyjnych. Tak jednak działają rynki finansowe – rola psychologii i czynnika ludzkiego jest ogromna. Podobnie z resztą było pod koniec 2007 i 2008 roku, kiedy w czwartym kwartale przestały liczyć się – wówczas całkiem niezłe – wyniki spółek, a na główną scenę wkroczyły problemy amerykańskich kredytobiorców i międzynarodowych banków.
Nie można powiedzieć, by spółki korzystające ze świątecznego boomu zakupów, poradziły sobie z najmocniejszym uderzeniem kryzysu lepiej od szerokiego rynku (obrazują to wykresy powyżej i poniżej). Wniosek, który można wyciągnąć na tej podstawie, stawia pod znakiem zapytania sensowność powyższych dywagacji i mógłby pretendować do tytuły „banału roku”: w krótkim terminie fundamenty się nie liczą. Zakupy zakupami, wyniki wynikami – notowania spółek w większej mierze zależą od ogólnej kondycji rynku.
Zmiana procentowa indeksu WIG i spółek NFIEMF, Muza, LPP, Komputronik, Karen, Vistula w IV kw. 2007
Zmiana procentowa indeksu WIG i spółek NFIEMF, Muza, LPP, Komputronik, Karen, Vistula w IV kw. 2007 roku
Kliknij, aby przejść do galerii (5)