Kalendarzowe strategie giełdowe warte uwagi?
2009-12-10 12:20
Obecna wartość 10 amerykańskich dolarów zainwestowanych w 1927 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rajd Świętego Mikołaja i efekt stycznia
Wraz ze zbliżającymi się Świętami oraz przełomem roku inwestorzy giełdowi coraz częściej stykają się z określeniami takimi jak Rajd Świętego Mikołaja czy też Efekt stycznia. Są to, tak zwane, efekty kalendarzowe występujące na giełdach akcji. Należą one do grupy tzw. anomalii rynku efektywnego. Teoria rynku efektywnego zakłada, że trudne lub nawet niemożliwe jest osiągnięcie ponadprzeciętnych stóp zwrotu przy zastosowaniu aktywnego zarządzania portfelem akcji. Inwestorzy wierzący w efektywność rynku giełdowego zakładają, że najlepszą strategią jest inwestowanie pasywne, czyli długoterminowe utrzymywanie portfela odzwierciedlającego skład indeksu szerokiego rynku akcji. Z drugiej strony stoją zwolennicy aktywnego inwestowania, którzy nie wierzą, że rynki są efektywne i starają się to udowodnić poprzez wykazywanie różnych anomalii. Anomalie rynku efektywnego to strategie aktywne, których zastosowanie zapewniać ma osiągnięcie rezultatów lepszych niż strategia „kup i trzymaj” zastosowana w przypadku dobrze zdywersyfikowanego portfela. Do powszechnie uważanych za anomalie rynku efektywnego należą m.in. tak proste strategia jak właśnie efekty kalendarzowe.Efekty kalendarzowe, ze względu na łatwość zastosowania i dużą medialność, są szczególnie popularnymi anomaliami. Zakładają one, że w pewnych okresach inwestowanie w akcje jest bardziej opłacalne niż w innych. Wraz ze zbliżaniem się okresu, którego dotyczą stają się sztandarowym tematem medialnych komentarzy giełdowych. Do najbardziej znanych efektów kalendarzowych należą:
- Efekt przełomu miesiąca, zakładający, że ceny akcji wzrastają najbardziej w ostatnim dniu miesiąca i trzech pierwszych dniach następnego miesiąca.
- Efekt grudnia, czyli rajd Świętego Mikołaja.
- Efekt stycznia.
- „Sell in May and Go Away”, zalecający sprzedaż akcji w maju i ponowne ich odkupienie w dopiero listopadzie.
- Efekt Marka Twaina, zakładający, że październik jest szczególnie złym miesiącem do inwestowania w akcje.
- Letni rajd („Summer rally”), zakładający, że większe wzrosty cen akcji mają miejsce w miesiącach wakacyjnych.
- Strategia efektu przełomu miesiąca, czyli akcje utrzymujemy tyko 4 dni w miesiącu – przez pierwsze trzy dni miesiąca i w ostatnim dniu miesiąca.
- Strategia efektu stycznia: akcje trzymamy w portfelu tylko w styczniu.
- „Sell In May and Go Away”: akcje trzymamy od listopada do końca kwietnia.
- Strategia Marka Twaina 1: akcje utrzymujemy przez większość roku, z wyjątkiem października.
- Strategia Marka Twaina 2: akcje utrzymujemy przez większość roku, z wyjątkiem października, kiedy to gramy na zniżkę akcji (krótka pozycja).
- Strategia Summer Rally: akcje utrzymujemy w okresie wakacji.
- Strategia oparta na Efekcie grudnia: akcje utrzymujemy tylko w grudniu.
- Połączone strategie Summer rally, Efekt grudnia i Efekt stycznia: akcje utrzymujemy tylko w lipcu, sierpniu, grudniu i styczniu.
- Połączone strategie Summer rally, Efekt grudnia, Efekt stycznia i Efekt Marka Twaina: akcje utrzymujemy tylko w lipcu, sierpniu, grudniu i styczniu, natomiast w październiku gramy na zniżkę akcji.
oprac. : Rafał Lerski / expander