eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweUOKiK zakwestionował praktyki 7 banków

UOKiK zakwestionował praktyki 7 banków

2010-08-25 13:23

Reklama lokaty, która wprowadzała w błąd, stosowanie sprzecznych z prawem postanowień - to praktyki, które zakwestionowała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rynku usług bankowych. O tym, że są niedozwolone przekonało się niedawno siedem banków.

Przeczytaj także: Niedozwolone klauzule Millennium Bank

Urząd regularnie monitoruje rynek usług finansowych, sprawdzając m.in. czy umowy i regulaminy nie zawierają sprzecznych z prawem postanowień, a reklamy rzetelnie informują o oferowanych produktach i usługach. Niestety, przedsiębiorcy często o tym zapominają. Efektem działań Urzędu na rynku finansowym w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy jest osiem decyzji wobec siedmiu banków. Wydane przez UOKiK decyzje dotyczą:
  • Alior Bank - decyzja nr RŁO-17/2010; kara 530 316 zł
  • BGŻ - decyzja nr RŁO-42/2009, kara 2 978 087 zł
  • BOŚ - decyzja nr RBG-8/2010; kara 129 058 zł
  • BPH - decyzja nr DDK-3/2010; zobowiązanie do zmiany praktyki
  • Getin Noble Bank - decyzja nr RWR-16/2010; kara 755 631 zł
  • GE Money Bank - decyzja nr RKR–9/2010; zobowiązanie do zmiany praktyki
  • Sygma Bank - decyzja nr DDK-2/2010; zaniechanie praktyki
  • Sygma Bank - decyzja nr RŁO-1/2010; zobowiązanie do zmiany praktyki

Ponadto Urząd skierował do sądu pozew o uznanie stosowanych przez Bank Ochrony Środowiska postanowień za niedozwolone.

Do praktyk, które zakwestionował UOKiK należą m.in.:

Reklama wprowadzająca w błąd

Bezpłatne e-konto w prezencie, Dostaniesz więcej, 8 proc. – takimi hasłami Getin Noble Bank zachęcał klientów do założenia lokaty. Nie informował jednak o wszystkich warunkach. Prezes UOKiK w październiku 2009 roku wszczęła postępowanie w związku z podejrzeniem stosowania reklamy wprowadzającej w błąd. Zarzuty UOKiK dotyczyły kampanii produktów pakietowych, prowadzonej od stycznia do lutego ubiegłego roku, zachęcającej do założenia lokaty i internetowego rachunku. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamie, oprocentowanie lokaty wynosiło 8 proc. w skali roku, a e-konto było bezpłatnym prezentem.

Informacje zebrane przez Urząd w trakcie postępowania pokazały, że w rzeczywistości konto nie było dodatkowym prezentem do lokaty. W przypadku nieutrzymywania na nim minimum tysiąca złotych, bank potrącał jednoprocentową prowizję od kwoty lokaty. Za wprowadzenie konsumentów w błąd Prezes UOKiK nałożyła na Getin Noble Bank karę w wysokości 755 631 zł. Decyzja jest ostateczna. Bank zapłacił karę.

Sprzeczne z prawem postanowienia

Stosowanie postanowień wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim – to zakwestionowane przez Urząd praktyki Banku Gospodarki Żywnościowej. Przedsiębiorca zastrzegł sobie prawo do zmiany regulaminu, nie wskazując sytuacji, w jakich mogło do tego dojść. Ponadto, zgodnie z postanowieniem we wzorcach umów kredytu hipotecznego do 80 tys. zł (czyli podlegającego przepisom ustawy o kredycie konsumenckim), konsument musiał powiadomić o wcześniejszej spłacie pożyczki 3 dni robocze przed jej dokonaniem. Zgodnie z prawem, musimy to zrobić 3 dni kalendarzowe wcześniej. Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę kary w łącznej wysokości 2 978 087 zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka odwołała się do sądu.

O tym, że stosowanie klauzul niedozwolonych jest zabronione przekonały się także banki: BPH, BOŚ, Alior. BPH zobowiązał się do zmiany postanowienia, które przyznawało prawo do pobierania opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca mógł tym samym podwójnie karać konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia, pobierając dodatkową opłatę oprócz przewidzianych przez prawo odsetek.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: