eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweFiskus i paragony

Fiskus i paragony

2005-07-07 12:16

Ministerstwo Finansów podsumowało I etap akcji informacyjnej "Weź paragon". Akcja ta rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku i była pierwszym przedsięwzięciem mającym na celu podniesienie świadomości społecznej na temat roli paragonu. Jej głównym założeniem było wyjaśnienie konsumentom jak ważną rolę odgrywają w kształtowaniu budżetu państwa oraz podkreślenie znaczenia paragonu w poprawnym funkcjonowaniu gospodarki rynkowej.

Przeczytaj także: Fiskus edukuje gimnazjalistów

Jednym z elementów akcji informacyjnej były ankiety, które podatnicy mogli wypełnić odwiedzając strony internetowe Ministerstwa Finansów oraz wszystkich izb skarbowych. Jak wynika z nich, 27 procent respondentów zawsze domaga się wydania paragonu. Z ankiety wynika, że 41 procent osób zawsze otrzymuje paragon od sprzedawcy, zaś 5 procent nigdy.

Osoby, które przy każdych zakupach zawsze domagają się paragonu stanowią 27 procent ankietowanych, 14 procent - nigdy nie prosi o paragon, natomiast 8 procent nie zwraca na to uwagi. Na pytanie – czym kieruje się Pan/Pani biorąc paragon? - 45 procent osób przyznało, że paragon umożliwi im późniejsze, ewentualne reklamowanie towaru lub usługi, natomiast 34 procent za pomocą paragonu kontroluje wydatki.

Jak wynika z ankiety tylko 28 procent respondentów potrafi mniej więcej określić korzyści wypływające z posiadania paragonu. 77 procent ankietowanych uważa, że upowszechnianie wiedzy na temat paragonu jest potrzebne (właśnie oni na pytanie: Czy akcja "Weź paragon" jest potrzebna? Odpowiedzieli: tak i raczej tak). Częściej wymieniane były zalety paragonu związane z możliwością dokonywania reklamacji towarów (45 proc. ankietowanych) lub kontroli domowych wydatków. Natomiast fakt, że paragon ma znaczenie dla budżetu państwa podkreślało jedynie 17 proc. respondentów.

- Po dokonaniu analizy wyników możemy stwierdzić, że jedynie część sprzedawców posiadających kasy fiskalne wywiązuje się z obowiązku wydawania paragonu swoim klientom. Poziom świadomości konsumentów na temat korzyści jakie daje żądanie paragonu jest wciąż za mały i niepełny. Przede wszystkim ogranicza się do życia codziennego - powiedział wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, Stanisław Stec.

Akcja "Weź paragon", rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku i była pierwszym przedsięwzięciem mającym na celu podniesienie świadomości społecznej na temat roli paragonu. Jej głównym założeniem było wyjaśnienie konsumentom jak ważną rolę odgrywają w kształtowaniu budżetu państwa oraz podkreślenie znaczenia paragonu w poprawnym funkcjonowaniu gospodarki rynkowej. W ramach akcji w urzędach skarbowych na terenie całego kraju rozpowszechniane były materiały informacyjne, w formie plakatów i ulotek.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Więcej na ten temat: fiskus, Ministerstwo Finansów, paragon, paragony

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: