  • 21. Data: 2009-05-26 08:11:53
    Temat: Re: A propos lichwiarstwa...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    news:gvda7b$cqq$1@news.wp.pl...
    > Naciągacze sprytnie obchodzą ustawę antylichwiarską. Biorą
    > dodatkowe opłaty wstępne, za ubezpieczenie i podpisanie umowy.
    > Rzeczywiste oprocentowanie w firmie, która udziela szybkich
    > pożyczek, o nazwie SMS Kredyt wynosi... 612 procent - przestrzega
    > "Dziennik".
    > http://biznes.onet.pl/0,1976816,wiadomosci.html
    >
    > Az z ciekawosci zerknalem na
    > https://www.smskredyt.pl/oferta.html... Poczytajcie i teraz sobie
    > dalej zle piszcie o bankach ;)

    A jakbym pobiegl do banku i poprosil o 300zl kredytu na 15 dni, to
    ile by mnie to kosztowalo ?
    Nie przedzierajac sie przez rozne opcje, nie szukajac najtanszego
    sposobu - chcialby pieniadze gora za trzy dni ..

    > Co ciekawe za takich ludzi nikt sie nie bierze...

    Oni przynajmniej jasno napisali ile to kosztuje - mozna nie
    korzystac.
    Choc kto wie, moze w umowie cos dopisano.

    J.

  • 22. Data: 2009-05-26 08:23:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > Nie przedzierajac sie przez rozne opcje, nie szukajac najtanszego
    > sposobu - chcialby pieniadze gora za trzy dni ..

    Ja też nie rozumiem tego podniecenia się grupą zapisem
    "antylichwiarskim" w kc. Wynika z niego, że jeśli ktoś chciałby pożyczyć
    300zł na 15 dni, to całość kosztów i odsetek nie powinna przekroczyć
    2,60zł. Kto podejmie takie ryzyko w tym przypadku za 2,60zł? Zatem to
    nie "lichwiarze" są be, tylko prawo jest do d*py.

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2009-05-26 08:24:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > Nie przedzierajac sie przez rozne opcje, nie szukajac najtanszego
    > sposobu - chcialby pieniadze gora za trzy dni ..

    Ja też nie rozumiem tego podniecenia się grupy zapisem

  • 24. Data: 2009-05-26 10:47:13
    Od: "majcher" <m...@t...net>

> [...]
    > całość kosztów i odsetek nie powinna przekroczyć 2,60zł. Kto podejmie
    > takie ryzyko w tym przypadku za 2,60zł? Zatem to nie "lichwiarze" są be,
    A no właśnie, w skali roku to wychodzą kosmiczne odsestki, ale jeśli ktoś
    chce pożyczyć kasę na kilka dni, to zgodnie z ustawą antylichwiarską więcej
    by kosztowało wydrukowanie umowy niż zarobiło by się na odsetkach. Np.
    pożyczka 300 zł na 7 dni to tylko 1,15zł odsetek. Dla mnie pożyczka to
    produkt jak każdy inny. Jeśli ktoś chce go sprzedawać na 600% rocznie to
    jego wybór i klienta. Tak samo jak mogę sobie wypić piwo kupione w markecie
    za 2 zł albo w restauracji to samo piwo za 10 zł.

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusów 4102
    (20090525) __________

  • 25. Data: 2009-05-26 10:48:36
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Liwiusz pisze:
> [...]
    > 2,60zł. Kto podejmie takie ryzyko w tym przypadku za 2,60zł? Zatem to
    > nie "lichwiarze" są be, tylko prawo jest do d*py.

    Oczywiście, że tak. Paradoksalnie lichwa jest potrzebna. Bo potrzebny na
    rynku jest spory zakres oprocentowania uzależniony od warunków
    rynkowych, warunków umowy czy ryzyka związanego z
    kredytobiorcą/pożyczkobiorcą. Oczywiście nie warto dopuścić do sytuacji,
    gdy na rynku dominuje lichwa, ale to odrębna sprawa.

    Przez zapisy antylichwiarskie, które uważam za szkodliwe, dochodzi tylko
    do jeszcze większych paradoksów. I zamiast otwartej lichwy mamy
    manipulacje warunkami umowy przez co rzeczywisty koszt jest mniej widoczny.

    Czy Provident zakończył działalność po wejściu w życie ustawy o kredycie
    konsumenckim? Nie. Wszyscy, którzy muszą, stosują się do ograniczenia
    dot. oprocentowania nominalnego, ale manipulują np. terminami,
    prowizjami, ubezpieczeniami.

    Widać to po RRSO, gdzie np. kredyt nominalnie oprocentowany na 15% daje
    RRSO na poziomie 50%.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 26. Data: 2009-05-26 10:52:36
    Od: Michał <r...@x...cy>

    majcher pisze:
> [...]
    > by kosztowało wydrukowanie umowy niż zarobiło by się na odsetkach. Np.
    > pożyczka 300 zł na 7 dni to tylko 1,15zł odsetek.

    Ustawa o kredycie konsumenckim:
    - ogranicza jedynie oprocentowanie _nominalne_, co przy różniących się
    zasadach spłaty daje spore zróżnicowanie w łącznych kosztach i RRSO
    - pozwala na pobieranie dodatkowych prowizji, np. za rozpatrzenie wniosku
    - dodatkowe prowizje jedynie nakazuje uwzględnić w RRSO

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 27. Data: 2009-05-26 11:08:30
    Od: Marx <M...@n...com>

    Michał pisze:
    > Widać to po RRSO, gdzie np. kredyt nominalnie oprocentowany na 15% daje
    > RRSO na poziomie 50%.

    ale dobre jest to ze to widac. Pusty smiech mnie ogarnia, gdy slysze
    reklame kredytu w ktorej jednym tchem wymienia sie dwa diametralnie
    rozne oprocentowania...
    Marx

  • 28. Data: 2009-06-01 06:40:11
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "majcher" <m...@t...net> wrote in message

> [...]
    > jego wybór i klienta. Tak samo jak mogę sobie wypić piwo kupione w
    > markecie za 2 zł albo w restauracji to samo piwo za 10 zł.

    Skoro sa przepisy prawne to trzeba ich przestrzegac... i dotyczy to
    wszystkich...

    MK

    Pożyczkodawcy spoza sektora bankowego naruszają ustawę antylichwiarską
    (IAR, dd/01.06.2009, godz. 06:21)

    Firmy spoza sektora bankowego zajmujące się udzielaniem kredytów i pożyczek
    nagminnie naruszają ustawę antylichwiarską - pisze "Gazeta Prawna". Ich
    oferty pożyczkowe wielokrotnie przekraczają maksymalne odsetki dopuszczone
    przez prawo.

    Instytucje finansowe przenoszą bowiem ciężar finansowy z odsetek na inne
    koszty związane z udzieleniem kredytu lub w inny sposób próbują obchodzić
    ustawowo wyznaczone limity - powiedziała "Gazecie Prawnej" rzecznik Urzędu
    Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Cieloch. Gorące tematy!

    Odsetki od pożyczki i kredytu nie mogą przekraczać 21 proc. w skali roku.
    Tymczasem nawet 100 proc. wynosi realne oprocentowanie pożyczki udzielanej
    przez firmę parabankową.

    Biorąc pożyczkę wysokości 600 zł na 15 dni w firmie smskredyt,
    pożyczkobiorca za ubezpieczenie musi zapłacić 125 zł.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie postępowania
    przeciwko czterem firmom pożyczkowo-kredytowym. Za pobieranie zbyt wysokich
    odsetek od pożyczki grozi kara nawet do dwóch lat więzienia.

    Więcej na ten temat w "Gazecie Prawnej".
    http://biznes.onet.pl/0,1981313,wiadomosci.html