  • 51. Data: 2022-07-21 20:51:11
    Temat: Re: Awaria w ALIOR BANK
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > A ten rachunek, z którego przyszedł przelew, to rachunek mojej KK na
    > który spłacam

    No tak, jeśli jest normalnie numer konta IBAN do spłat, to najwygodniej
    umieszczać ten numer także w przelewach wychodzących. Kiedyś konta kart
    często nie miały numerów, które mogłyby być użyte w Eliksirze. Dało się
    je spłacać tylko w danym banku. Swoją drogą, ciekawe czy wpłata na konto
    karty przeszłaby Sybirem? Pewnie kwestia dobrego opisu, bo dlaczego nie?
    No ale to już tylko historia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 52. Data: 2022-07-21 21:11:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Akurat oszuści chcieli w błąd prowadzić ofiarę, że niby
    > płacą mu cztery firmy - mniejsza o to, o co chodziło, bo nie chcę pisać
    > - i wyszło dziwnie, ze czterech różnych płatników z jednego numeru
    > rachunku przelew robi.

    Swoją drogą, 4 firmy mogłyby teoretycznie tak zrobić.
    Tylko która firma płaci wpłatami na poczcie? Jedna, to jeszcze - ale
    cztery? Niektórzy ludzie z DG lub innymi małymi spółkami jednak tak
    robią, nie wiem dlaczego.

    > Ciekawe rozwiązanie. Natomiast uważam, ze to, ze do spłacania danej
    > karty jest indywidualny rachunek bankowy, to nie jest to samo,
    > posiadanie takiego rachunku.

    To nie tak.
    Każda karta ma swój indywidualny rachunek (konto). To jest oczywiście
    konto prowadzone przez bank, na rzecz klienta.

    Natomiast zupełnie inną sprawą jest to, czy to konto ma widoczny dla
    klienta numer, na który można wpłacić pieniądze np. Eliksirem.
    Elixir wymaga numerów kont w formacie IBAN (NRB) i niczego innego nie
    przyjmie, bo to komputer bez serca :-)

    > Za gaz, czy podatki też przecież płacimy
    > na spersonalizowane rachunki, co nei znaczy, ze należą one do Ciebie.

    Dokładnie tak samo rachunki w banku należą do banku :-)
    Potocznie mówi się co się mówi, ale formalnie...

    > Nie da się - o ile wiem - bezpośrednio z takiego przypisanego do karty
    > rachunku wykonać przelewu.

    To zależy tylko od banku.
    Np. często nie da się wykonać (a dokładnie rzecz biorąc, skutecznie
    zlecić) przelewu z konta lokaty. Albo się da. Kwestia banku.

    > Nie wiem, jak to wygląda u kogoś, jakbym mu
    > przelew z karty kredytowej zrobił i jestem ciekawy, czy bedzie miał
    > przelew przychodzący z tego rachunku, który służy do spłacania
    > zadłużenia, ale wątpię.

    Szansa jest duża, ponieważ spłacanie karty przelewami jest od dawna
    powszechne m.in. w Polsce. Przelewy z KK - mniej.

    Jakbyśmy spłacali karty czekami lub ew. klikając w systemie
    transakcyjnym w "spłatę karty", a wire transfer był zarezerwowany
    głównie dla firm, to by może inaczej było.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 53. Data: 2022-07-21 22:32:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 21 lipca 2022 o 20:05:03 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Wystawiał. Jest kilka podobnych firm nie będących bankami. U nas mniej
    > popularne, ale masę fraudów na takie "dziwne" wynalazki jest rozliczane.
    > Po za tym w polskim prawie jest rozbicie na banki i instytucje
    > finansowe, natomiast nie jestem pewien, ze w każdym kraju tak jest.

    "Instytucje kredytowe", a nie "finansowe".
    Wolno im udzielać kredytów, ale tylko z własnych środków.
    Jedynie bankom wolno udzielać kredytów ze środków wpłacanych przez deponentów.

    > Mam gdzieś i jak znajdę, to popatrzę. Ale chyba nie CINKCIARZ.PL je
    > wystawiał. To był tylko brand. Któryś bank w ich imieniu to robił. Od
    > COVID-u akurat nie używam i po utracie ważności mam ją gdzieś
    > zdeponowaną w "śmietniku".

    Na mojej jest "wystawcą karty jest conotoxia sp. z o.o."
    Więc widać niewiele trzeba.
    To jest druga spólka tego gościa od cinkciarza, na kartę jest osobna umowa.
    I kartę też trzeba zasilać - idzie przelew na konto innej spólki.
    Już nie pamietam, która jest z Cypru ;>

    > No więc dziś to sprawdzałem, bo potrzebowałem służbowo i tak to działa.
    > Poczta Polska ma rachunek rozliczeniowy w Banku Pocztowym. Przekazy idą
    > z jednego konta. Akurat oszuści chcieli w błąd prowadzić ofiarę, że niby
    > płacą mu cztery firmy - mniejsza o to, o co chodziło, bo nie chcę pisać
    > - i wyszło dziwnie, ze czterech różnych płatników z jednego numeru
    > rachunku przelew robi.

    No to się nadziali - poczta wszystkie "wpłaty na konto" robi z jednego rachunku.
    Ale ciekaewe jest co innego - ten formularz może tez być do przelewu (wybierasz "P'
    zamiast "W") - i zamiast danych wpłacającego wpisujesz nr rachunku źródłowego.
    Tylko jaki to przelew tak można na poczcie zrobić?

> [...]
    > przelew z karty kredytowej zrobił i jestem ciekawy, czy bedzie miał
    > przelew przychodzący z tego rachunku, który służy do spłacania

    Tak to nie będzie - nie widziałem chyba nigdzie opcji "przelew z KK" na rachunek obcy
    - jedyna możliwość to wypłata na ROR w tym samym banku.
    Hmm, pytanie, czy jak nie masz ROR to nie zrobisz przelewu z KK?
    Choć w mBąku jest jeszcze "mTransfer z KK" - to może iść z numerem rachunku KK jako
    źródłowym.
    Ale też z dowolnym innym - mTransfery są tylko na inny rachunek w mBąku (i kosztują
    odbiorcę 2%).

    A przecież czasem dostaję też uznania bez numeru rachunku, np. zwroty za KK 1-2-3
    (nie zwrot za zwrócone zakupy, tylko 2% od wydanej kasy na ubrania i 3% na knajpy).
    A i są jeszcze uznania za zwroty zakupów - jaki tam jest nr rachunku źródłowego?

  • 54. Data: 2022-07-21 22:37:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 21 lipca 2022 o 21:11:26 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > Każda karta ma swój indywidualny rachunek (konto). To jest oczywiście
    > konto prowadzone przez bank, na rzecz klienta.

    No właśnie pytanie, czy rachunek KK jest prowadzony na rzecz klienta czy banku?
    Jak spłacam KK przelewem to wpisuję jako odbiorcę bank, a nie mnie.
    Bo jak "wewnętrznie" klikam przycisk "spłać" to taki właśnie opis mam w przelewie z
    ROR.

> [...]
    > klienta numer, na który można wpłacić pieniądze np. Eliksirem.
    > Elixir wymaga numerów kont w formacie IBAN (NRB) i niczego innego nie

    I to jeszcze mailami karmiony...

    > Dokładnie tak samo rachunki w banku należą do banku :-)
    > Potocznie mówi się co się mówi, ale formalnie...

    Rachunki jak rachunki, ale pieniądze wpłacone do banku
    należą do banku, choć potocznie mówi się inaczej.

  • 55. Data: 2022-07-22 14:49:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > No właśnie pytanie, czy rachunek KK jest prowadzony na rzecz klienta
    > czy banku?

    Klienta - to są rozrachunki z klientem.

    > Jak spłacam KK przelewem to wpisuję jako odbiorcę bank, a nie mnie.

    To nie ma znaczenia, ważne jest że to klient wpłaca i wypłaca z niego
    pieniądze.

    Jak np. płacisz przelewem (albo na KP) za towar, to też wpisujesz jako
    beneficjenta nazwę sklepu, a jednak zapłata jest księgowana na Twoim
    koncie.

    > Rachunki jak rachunki, ale pieniądze wpłacone do banku
    > należą do banku, choć potocznie mówi się inaczej.

    Ano.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 56. Data: 2022-07-22 15:09:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2022 o 20:38, Krzysztof Halasa pisze:
    > Dlaczego tak uważasz?
    > Teoretycznie mogłoby być użyte jakieś dodatkowe konto, i być może gdzieś
    > tak to jest robione - ale normalnie nie ma takiej potrzeby.
    > Z wymianą walut jest inaczej, ponieważ nie można prowadzić rachunków
    > (no, zapisów) w różnych walutach na jednym koncie (ale można na
    > subkontach, i nie trzeba ich pokazywać w takiej postaci klientowi):-)

    O ile się orientuję, to nikt nie rozlicza poszczególnych transakcji,
    tylko hurtem robi się rozliczenie obejmujące grupę transakcji.
    Przykładowo z dnia się sumuje to, co dany bank powinien zapłacić
    organizacji, oraz to, co organizacja powinna zapłacić bankowi i idzie
    przelew na tę różnicę. Do tego dołączany jest raport, co paczka zawiera
    i sobie obydwie strony księgują.

> [...]
    > koncie loro innego banku (bank nie prowadzi oddzielnych kont
    > beneficjentów przelewów w innych bankach).
    >
    > To, jaki numer konta będzie w komunikacie np. KIR to inna sprawa -
    > przypuszczalnie bank nie musi identyfikować kont kart kredytowych
    > oddzielnymi numerami IBAN. Natomiast pewnie dobrze by było, gdyby te
    > numery były sensowne, żeby np. dało się przelać "z powrotem", i żeby
    > nie trzeba było tego szukać nie wiadomo gdzie (np. może to być numer
    > "głównego" konta danego klienta). Więc raczej wspólnego numeru dla
    > wszystkich przelewów ze wszystkich KK w danym banku bym się nie

    No faktycznie zanadto uprościłem. Zestawienie tego, co jest rozliczone
    musi być, bo by się pogubili.

    --
    Robert Tomasik

  • 57. Data: 2022-07-22 15:12:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2022 o 21:11, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    > Tylko która firma płaci wpłatami na poczcie? Jedna, to jeszcze - ale
    > cztery? Niektórzy ludzie z DG lub innymi małymi spółkami jednak tak

    Tu chodziło akurat op oszustwo. Sprawca chciał wywołać u odbiorcy
    przekonanie, ze dostaje pieniądze od czterech różnych podmiotów. nie
    ogarnął jedynie, że one przyjdą z jednego numeru rachunku.

> [...]
    > klienta numer, na który można wpłacić pieniądze np. Eliksirem.
    > Elixir wymaga numerów kont w formacie IBAN (NRB) i niczego innego nie

    No i o to mi chodziło. Bo, ze musi być jakieś konto księgowe, to oczywiste.

    --
    Robert Tomasik

  • 58. Data: 2022-07-22 15:48:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 22 lipca 2022 o 14:49:19 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Klienta - to są rozrachunki z klientem.

    Pewnie, że rozrachunki z klientem, ale konto może być banku.
    Tak jak np. takie konto do spłaty pożyczki.
    KK to jeszcze bardziej zakręcone, bo tam też kredyt, ale jeszcze niewypłacony.
    I nie mam pełnej swobody dysponowania, nawet nadpłatą.

> [...]
    >
    > Jak np. płacisz przelewem (albo na KP) za towar, to też wpisujesz jako
    > beneficjenta nazwę sklepu, a jednak zapłata jest księgowana na Twoim

    Ale chyba jako obciążenie?
    Jak jest przelew to zawsze jest księgowany na dwóch kontach.
    Tak samo mógłbyś napisać, że np. "osobny" rachunek wspólnoty mieszkaniowej,
    na który tylko ja wpłacam czynsz, jest prowadzony na moją rzecz - w skarbonce, z
    którą nie mam żadnej umowy.

  • 59. Data: 2022-07-22 16:03:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Jul 2022 20:04:48 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > płacą mu cztery firmy - mniejsza o to, o co chodziło, bo nie chcę pisać
    > - i wyszło dziwnie, ze czterech różnych płatników z jednego numeru

    PP przepisuje dane płatnika do przelewu? No tak - musi.
    Bo w zwyklym przelewie ze zwyklego konta ...
    zmienich dane wysyłającago ... sie chyba nie da.

    Ale akuat znam przypadek z Niemiec, gdzie jakies sklepy powolaly sobie
    wspolną organizacje płatniczą. A moze tylko kupily usługe i takiej
    organizacji.
    Sklep zamawial towar, otrzymywal fakturę, a placiła ta organizacja.
    W imieniu sklepu.
    J.

  • 60. Data: 2022-07-22 16:11:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Tak to nie będzie - nie widziałem chyba nigdzie opcji "przelew z KK"
    > na rachunek obcy - jedyna możliwość to wypłata na ROR w tym samym
    > banku.

    W ogóle to takie rzeczy są - przelewy z KK za różne czynsze itp. Bank
    m.in. nie nalicza(ł) wtedy odsetek w GP (w szczególności Citi tak
    miał/ma), siłą rzeczy nie mogło to być własne konto.

    Poza tym spłaty zadłużenia w innym banku też tak mogą działać
    (aczkolwiek niekoniecznie bez odsetek itp).

    > A i są jeszcze uznania za zwroty zakupów - jaki tam jest nr rachunku źródłowego?

    Może nie być żadnego. Nie wszystkie zdarzenia mają "rachunek źródłowy".
    --
    Krzysztof Hałasa