  • 91. Data: 2008-12-27 19:03:17
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodnosci nr konta i danych wlasciciela
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > No popatrz, a list polecony listonosz odda każdej osobie, która znajdzie
    > pod danym adresem.

    Czyli tak samo, jak przelew - bank dostarcza na konkretny rachunek, a
    nie osobie. Co nie oznacza, że bank robi dobrze. I nie oznacza też, że
    listonosz robi dobrze. Przepisy poczty pozwalają na dostarczenie innej
    osobie, ale jak to jest np. wezwanie z sądu i wzywany się nie stawi "bo
    mu nie dostarczono", to się z tego niestawiennictwa wybroni. System
    doręczeń działa sprawnie "na ogół", ale zdarzają się wsypy.
    Analogicznie jak bank dostarczy przelew "na rachunek", to na ogół
    wszystko jest w porządku, ale tylko "na ogół".

    --
    MiCHA

  • 92. Data: 2008-12-27 20:41:42
    Od: BK <b...@g...com>

    On 27 Gru, 20:03, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

> [...]
    > Analogicznie jak bank dostarczy przelew "na rachunek", to na ogół
    > wszystko jest w porządku, ale tylko "na ogół".

    Z adresem to nie tylko kwestia przepisow poczty...

    .. ale wlasnie warto pamietac: adres czy np. numer rejestracyjny maja
    swoje podstawy prawne. Rachunek bankowy to tylko numer techniczny, nie
    ma podstaw prawnych, nie jest to adres, nip, pesel czy adres
    zameldowania.

    BK

  • 93. Data: 2008-12-27 21:37:42
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Istotnie jest domniemanie takiej zgody i w przypadku urzedowych pism
    > uznaje sie je za skutecznie doreczone w przypadku przekazania dowolnemu
    > mieszkancowi danego adresu.

    Na mojej poczcie pisma urzędowe (np. z sądu, z prokuratury itp.) są
    doręczane TYLKO do rąk własnych. Zresztą najczęsciej są one za
    potwierdzeniem odbioru.

  • 94. Data: 2008-12-27 21:38:08
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

> [...]

    Istotnie jest domniemanie takiej zgody i w przypadku urzedowych pism
    uznaje sie je za skutecznie doreczone w przypadku przekazania dowolnemu
    Jest jednak ale.
    Mozna zlozyc zastrzezenie, ze sie tego sobie nie zyczy.
    Wtedy doreczenie musi nastapic "do rak wlasnych" (z wylegitymowaniem
    delikwentki).

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man

  • 95. Data: 2008-12-27 21:51:23
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 22:38:08 +0100, Dannyboy napisał(a):

> [...]
    > Mozna zlozyc zastrzezenie, ze sie tego sobie nie zyczy. Wtedy doreczenie
    > musi nastapic "do rak wlasnych" (z wylegitymowaniem delikwentki).

    W kontekście regulaminu pocztowego może tak i jest. Jednak na gruncie
    przepisów postępowania karnego czy cywilnego brak doręczenia ze względu
    na odmowę przyjęcia przez osobę dorosłą przebywającą pod tym adresem
    będzie oznaczała skuteczność doręczenia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 96. Data: 2008-12-27 22:05:12
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

> [...]
    > na odmowę przyjęcia przez osobę dorosłą przebywającą pod tym adresem
    > będzie oznaczała skuteczność doręczenia.

    a mógłbyś podać podstawę prawną?

    Zwracam uwagę na Art. 132 par. 1 kpk cyt. "Pismo doręcza się adresatowi
    osobiście." oraz par. 2 "W razie chwilowej nieobecności adresata w jego
    mieszkaniu, pismo doręcza się dorosłemu domownikowi, a gdyby go nie było -
    administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi, jeżeli podejmą się oddać
    pismo adresatowi." ze szczególnym uwzględnieniem słowa JEŻELI i CHWILOWA
    NIEOBECNOŚĆ.

    Pewnie miałeś na myśli Art. 136 par. 1 "W razie odmowy przyjęcia pisma lub
    odmowy albo niemożności pokwitowania odbioru przez adresata, doręczający
    sporządza na zwrotnym pokwitowaniu odpowiednią wzmiankę; wówczas doręczenie
    uważa się za dokonane."
    Zauważ, że dotyczy to ADRESATA, a nie osoby, która MA PRAWO odmówić oddania
    pisma (np. osoba zameldowana pod adresem).

  • 97. Data: 2008-12-27 22:08:26
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > na odmowę przyjęcia przez osobę dorosłą przebywającą pod tym adresem
    > będzie oznaczała skuteczność doręczenia.

    a odebranie np przez brata zamieszkujecego ten sam adres i pozniejsze
    tlumaczenie sie, ze nic nie dostalem ?

  • 98. Data: 2008-12-27 22:24:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

> [...]

    > Mozna zlozyc zastrzezenie, ze sie tego sobie nie zyczy.
    > Wtedy doreczenie musi nastapic "do rak wlasnych" (z wylegitymowaniem

    Nie ma takiego ale. Owszem, zwyczajowo dopisek na kopercie 'do rąk
    własnych' tym skutkuje, jednak nie ma to żadnego umocowania prawnego.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 99. Data: 2008-12-27 23:12:34
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 23:08:26 +0100, Dannyboy napisał(a):

    > a odebranie np przez brata zamieszkujecego ten sam adres i pozniejsze
    > tlumaczenie sie, ze nic nie dostalem ?

    Doręczenie będzie skuteczne, jak najbardziej.

  • 100. Data: 2008-12-27 23:21:05
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 23:05:12 +0100, Szymon napisał(a):

    > a mógłbyś podać podstawę prawną?

    W postępowaniu cywilnym art. 138 w zw. z art. 139 par. 2 kpc.

    W postępowaniu karnym art. 132 par. 2, 133, 134, 136 par. 1, 139 par. 1
    kpk.

> [...]
    > - administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi, jeżeli podejmą się
    > oddać pismo adresatowi." ze szczególnym uwzględnieniem słowa JEŻELI i

    Po pierwsze decyzję podejmuje odbierający pismo, nie adresat. Po drugie w
    ostateczności listonosz pismo takie zaawizuje z obowiązkiem odbioru.

> [...]
    > wówczas doręczenie uważa się za dokonane." Zauważ, że dotyczy to
    > ADRESATA, a nie osoby, która MA PRAWO odmówić oddania pisma (np. osoba

    "Analiza przepisów rozdziału 15 k.p.k. pozwala wyróżnić cztery rodzaje
    doręczeń, a to: 1) doręczenie właściwe, 2) doręczenie zastępcze, 3)
    konkludentne, 4) uproszczone. Doręczenie właściwe polega na doręczeniu
    pisma adresatowi osobiście lub osobom wskazanym w art. 132 § 2 k.p.k., w
    razie chwilowej nieobecności adresata w mieszkaniu, gdy te osoby podejmą
    się go doręczyć adresatowi. Gdy nie da się doręczyć pisma w sposób
    wskazany wyżej ma zastosowanie doręczenie zastępcze określone w art. 133
    k.p.k. Doręczenie konkludentne zachodzi, gdy adresat odmówił odbioru
    pisma (art. 136 k.p.k.), przebywa za granicą i nie wskazał adresata dla
    doręczeń w kraju (art. 138 k.p.k.), zmienił miejsce zamieszkania w kraju
    bez podania nowego adresu lub nie przebywa pod wskazanym przez siebie
    adresem (art. 139 k.p.k.). Wówczas to, chociaż faktycznie adresat pisma
    nie otrzymał, to domniemywa się, że zostało mu ono doręczone (przyjęcie
    fikcji prawnej). Doręczenie uproszczone przewiduje art. 137 k.p.k."

    To są bardzo podstawowe sprawy, acz rozważania znów offtopiczne ;-)