eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBanki nieprzygotowane do podpisu elektronicznegoBanki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "minik" <m...@m...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego
    Date: Sat, 1 Jun 2002 22:26:25 +0200
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 114
    Sender: [minikdo mail.onet.pl]@pa131.nowy-sacz.sdi.tpnet.pl
    Message-ID: <adbamr$ieg$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pa131.nowy-sacz.sdi.tpnet.pl
    X-Trace: news.onet.pl 1022963227 18896 213.76.244.131 (1 Jun 2002 20:27:07 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 1 Jun 2002 20:27:07 GMT
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:185440
    [ ukryj nagłówki ]

    "Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego

    Ani Pekao SA, ani PKO BP nie zamierzają od sierpnia tego roku przyjmować
    dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym - wynika z informacji
    zabranych przez PAP. Nie są do tego przygotowane również warszawskie urzędy
    skarbowe.

    Ustawa o podpisie elektronicznym wchodzi w życie w połowie sierpnia tego
    roku. "Nie zakładamy, że w kontaktach z klientami nasz bank zacznie taki
    podpis wykorzystywać od razu w momencie wejścia w życie ustawy" - powiedział
    rzecznik prasowy Pekao SA, Sebastian Łuczak.

    Zdaniem Łuczaka, bank chce poczekać, aż stosowanie takiego podpisu
    upowszechni się.

    "Nie chcemy eksperymentować na sobie i naszych klientach" - powiedział.

    Dodał jednak, że podpis elektroniczny na pewno ułatwia kontakty banku z
    klientem. Ocenił przy tym, że dużo czasu upłynie, zanim podpis elektroniczny
    stanie się w Polsce powszechny.

    Wyjaśnił przy tym, że wprowadzenie możliwości przyjmowania podpisu
    elektronicznego przez bank wiąże się z dużymi kosztami.

    "Żeby wprowadzić takie usługi, banku musi dysponować dużą liczbą
    potencjalnych chętnych. A my nie oceniamy, aby potencjał na korzystanie z
    podpisu elektronicznego był wysoki" - zaznaczył Łuczak.

    Dodał, że z podpisu elektronicznego mogłyby skorzystać osoby, które nie są
    stałymi klientami banku i dokonują pojedynczych transakcji lub też nowi
    klienci banku.

    Zdaniem Łuczaka, w kontaktach ze stałymi klientami bank już wcześniej
    wprowadził rozwiązanie, które zastępuje wprowadzany od połowy sierpnia
    podpis elektroniczny.

    Osoby, które obsługiwane są przez bank za pośrednictwem komputera, otrzymują
    specjalne urządzenia, tzw. tokeny, i za ich pomocą kontaktują się z bankiem.

    "Nie widzimy sensu, aby nasze rozwiązanie, które dobrze funkcjonuje,
    natychmiast zastępować podpisem elektronicznym tylko dlatego, że zostanie on
    wprowadzony" - podkreślił Łuczak.

    Również klienci PKO BP nie od razu będą mogli posługiwać się takim podpisem.
    Praktyczne stosowanie takiego podpisu bank chce wprowadzić jednak do końca
    tego roku.

    "Od dnia wejścia w życie tej ustawy żadna instytucja nie będzie mogła
    prawdopodobnie stosować takiego podpisu, gdyż na razie brak przepisów
    wykonawczych" - powiedział Andrzej Nowak z biura prasowego PKO BP.

    Rzecznik prasowy BPH-PBK SA, Marek Kłuciński zapewnił, że bank przygotowuje
    się do możliwości przyjmowania dokumentów opatrzonych podpisem
    elektronicznych już od wejścia w życie ustawy.

    "Chcemy wprowadzić w naszych regulaminach takie zapisy, aby to obowiązywało
    od sierpnia tego roku" - powiedział Kłuciński.

    Przedstawiciele banków podkreślają, że taki podpis będzie bezpieczny, biorąc
    pod uwagę wszystkie do tej pory opracowane zabezpieczenia. Zwracają jednak
    uwagę, że w praktyce okaże się najlepiej, czy obecny poziom zabezpieczeń, w
    tym autoryzacji takiego podpisu, będzie wystarczający.

    Na razie warszawskie urzędy skarbowe nie są również przygotowane do
    przyjmowania dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym. Jednak
    pracownicy urzędów zapewniają, że w razie potrzeby zostaną szybko
    przeszkoleni i zaopatrzeni w niezbędne urządzenia.

    Od 17 sierpnia wszyscy, którzy będą chcieli posługiwać się podpisem
    elektronicznym, będą mogli odebrać taki podpis, zapisany na odpowiednim
    nośniku. Weryfikacją danych osobowych i wydawaniem certyfikatów z podpisem
    zajmie się prawdopodobnie biuro obsługi klientów Telekomunikacji Polskiej
    SA.

    Zanim podpis zostanie wydany, konieczna będzie najpierw weryfikacja danych
    osobowych.

    Do 28 czerwca Ministerstwo Gospodarki przekaże do akceptacji Rady Ministrów
    projekt rozporządzenia do ustawy o podpisie elektronicznym. Rozporządzenie
    wskaże firmy, które zajmą się weryfikacją takiego podpisu.

    Podpis można zapisać na dyskietce, za pośrednictwem poczty elektronicznej na
    twardym dysku, albo na specjalnej karcie z mikroprocesorem. Na razie nie
    wiadomo jednak, na jakich nośnikach będzie można zapisać taki podpis.
    Projekt rozporządzenia w tej sprawie przygotowuje obecnie Narodowy Bank
    Polski.

    Najtańszy certyfikat z podpisem elektronicznym zapisanym na twardym dysku
    może kosztować kilkanaście zł. Najdroższa wersja (ok. 180 zł) to ważny przez
    rok zapis podpisu na karcie z mikroprocesorem. Oprócz karty potrzebne jest
    jednak także specjalne urządzenie, które odczyta podpis elektroniczny na
    niej zawarty a przede wszystkim komputer z dostępem do internetu.

    Zgodnie z ustawą podpisaną przez prezydenta w październiku ubiegłego roku,
    podpis elektroniczny pod dokumentem wysyłanym przez internet będzie tak samo
    ważny jak podpis odręczny.

    Każdy podpis elektroniczny, czyli program komputerowy, który generuje kod do
    każdej wysyłanej informacji, składać się będzie z dwóch części: publicznej i
    prywatnej. Dopiero zestawienie tych dwóch części podpisu stanowić będzie o
    jego ważności.

    Eksperci z branży telekomunikacyjnej pod koniec ubiegłego roku oceniali, że
    podpis elektroniczny, zwany niekiedy e-podpisem, upowszechni się, zwłaszcza
    wśród osób prywatnych, za ok. trzy lata, kiedy potanieją urządzenia
    odczytujące kod i zwiększy się liczba posiadaczy komputerów.

    E-podpis będzie mógł być użyty do robienia zakupów w internecie, w
    kontaktach z urzędami (np. urzędem skarbowym), firmami (banki) i osobami
    prywatnymi."

    http://info.onet.pl/502917,10,item.html


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1