  • 31. Data: 2005-05-07 12:05:27
    Temat: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 07 May 2005 13:47:59 +0200, Maciej Pilichowski
    <b...@S...FM> wklepał(-a):

    >Wiesz co, EOT. Moze mamy rozne wymagania, mozna sie posmiac z
    >Misiowego "jem przeciez!", ale postawa "user MUSI byc friendly, bo
    >bank innej opcji nie przewidzial" to nie dla mnie.

    To zrezygnuj z karty i płać czekami czy czymśtam. Albo załóż swój bank. :)

    P.S.
    To nie bank to wymyślił, tylko organizacje wydające karty.

  • 32. Data: 2005-05-07 12:10:25
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Maciej Pilichowski" <b...@S...FM> napisał w
    wiadomości news:lgbp71d9ppa0sgpj6gttall3ftslat51gl@4ax.com...

    > Ufff, dziekuje za ten list, bo juz zwatpilem w zdrowe reguly :-))

    no bo też czytam ten wątek i czytam i ogarnia mnie niejakie
    zdziwienie, że to wszystko jest zorganizowane w taki, co by nie
    mówić, partyzancki sposób i nikt tego nie zauważa.

    > milego dnia zycze
    również
    Pix

  • 33. Data: 2005-05-07 12:12:57
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Maciej Pilichowski napisał(a):

    > Nie, moja propozycja jest dosc prosta

    [ciach]

    Nic prostszego. Zatrudnij się w banku/organizacji płatniczej i zacznij
    to zmieniać. Na razie tak po prostu jest i wypada albo zaakceptować,
    albo nie korzystać.

    A narazie - bez urazy - ale przypomina mi to pretensje do producentów
    samochodów o to, że można nimi spowodować wypadek, albo do producenta
    siekiery, że można sobie przypadkowo uwalić łapę.

  • 34. Data: 2005-05-07 12:45:23
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "Maciej Pilichowski"
    > Nie, moja propozycja jest dosc prosta -- sklep via bank moze mi
    > sciagnac tylko tyle kasy, na jaka byla autoryzacji i tylko i w
    > przypadku jesli srodki sa zablokowane. Jesli mina np. 2 miesiace
    > /rzecz do ustalenia -- a nie tak jak w regulaminie, ze w ogole
    > cisza/
    > bank z automatu odblokowuje srodki, jesli sklep by sobie o mnie
    > przypomnial po np. 3, nastepuje odmowa dostepu do moich srodkow --
    > musialbym autoryzowac taka wyplate.

    w tym celu VISA, Mastercard itp musialyby wymyślić nowy typ transakcji
    autoryzacji powtórnej, która nie powodowalaby blokady kwoty na
    rachunku, a sprawdzała czy ta blokada jeszcze wisi.
    No i jeszcze zmienić wszystkie umowy ze sklepikami, zeby wiedzialy ze
    jest cos takiego i to by bylo wszystko :-)

    A to i tak nic nie gwarantuje, bo jak slepik dowie sie ze blokada
    wisi, to zanim zrobi transakcje to blokada moze juz zniknac i mamty to
    samo. A co ma robic gapowaty sklepikarz jak blokada znikla, bo w
    niektorych bankach jest tylko tydzień? ma cie prosic żebyś jeszcze raz
    płacił czy samowolnie robic następną blokadę z nowym kodem
    autoryzacji?

    Niech już zostanie tak jak jest - prościej zamknąc r-k w mBanku i tą
    całą eKartę :-)
    *** blad ***

  • 35. Data: 2005-05-07 14:31:57
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Pilichowski wrote:
> [...]

    Ale niestety tak nie jest i nie bedzie bo system Visa ma inne zasady i
    albo sie z tym pogodzisz albo oddaj karte do banku, bo najwyrazniej
    jeszcze nie potrafisz z niej korzystac.

> [...]
    > bank z automatu odblokowuje srodki, jesli sklep by sobie o mnie
    > przypomnial po np. 3, nastepuje odmowa dostepu do moich srodkow --

    A niby dlaczego po trzech miesiacach nagle mialbys nie placic za
    zakupiony towar lub usluge.
    Przedawnienie naleznosci zwykle nastepuje po 3 latach i o takim terminie
    mozemy mowic.
    Jak wolisz, zeby blokada ci wisiala 3 lata na koncie to prosze cie
    bardzo, ja tam wole zeby zniknela po tygodniu jak np. z jakiegos powodu
    do transakcji nie doszlo, a sklep blokady nie zdjął.

    > I to dla mnie jest zdrowe -- bo nikt nie jest w stanie dobrac sie do
    > moich pieniedzy po niewczasie, po drugie bank nie podpuszcza mnie, po
    > 3 system jest spojny, logiczny i wszystko jest nalezycie kontrolowane
    > /zgodnie z reklamowana, ale nieistniejaca, zasada, iz moga zostac
    > pobrane tylko te srodki, ktore fizycznie sa na karcie/.

    Kup sobie duza skarpete i wrzuc tam pieniadze.
    Jestes po prostu pieniaczem, ktory na dodatek nigdy chyba wczesniej
    karty na oczy nie widzial, a teraz uzurpuje sobie prawo do postawienia
    wszystkiego wg wlasnego widzimisie, bo wydaje mu sie, ze jest najmadrzejszy.
    Bezpieczenstwo kart polega na tym, ze jak cos jest nie tak, to od tego
    jest ubezpieczenie, aby mi te pieniadze oddac, bo na to palce
    miesiecznie okreslona kwote, a techniczne rozwiazania mnie nie interesuja.
    Na tym wlasnie opiera sie popularnosc kart kredytowych na zaufaniu do
    nich, a problem fraudow na kartach jest problemem bankow, ktore
    przeznaczaja no to odpowiednie sordki.
    Jakbys nei wiedzial ile to 2 mld dolarow rocznie.

> [...]
    > mlinie, zamawiam karte, srodki sa blokowane /oplata za wydanie karty/,
    > a jesli srodkow brak, nastepuje odmowa wydania, a nie tak jak jest
    > teraz, ze zlecenie zostaje przyjete, a w momencie wysylania karty /po
    > paru dniach/ nastepuje blokada, co moze /i prowadzilo w moim
    > przypadku/ prowadzic do debetu.
    >
    > Czyli krotko rzecz biorac chodzi o zabezpieczenie pieniedzy klienta,
    > jesli pieniedzy brak -- nie dochodzi do danej operacji. Tymczasem
    > obecnie mBank przeprowadza operacje nawet jesli daje to debet, a
    > sadze, ze dzieje sie to dlatego, ze debet jest dla bankow wygodny!

    bajki malych dzieci.

  • 36. Data: 2005-05-07 14:32:20
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Wojciech Nawara wrote:

> [...]
    > samochodów o to, że można nimi spowodować wypadek, albo do producenta
    > siekiery, że można sobie przypadkowo uwalić łapę.

    dokładnie

  • 37. Data: 2005-05-07 14:35:08
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    r...@a...net.pl wrote:

    > A jeżeli zlikwiduje subkonto w Inteligo i kartę do tego subkonta, to jak mu
    > obciążą? ;)

    Jezeli transakcja miala miejsce to sciagna mu z konta glownego, albo z
    lokaty, albo zrobia debet.

  • 38. Data: 2005-05-07 14:37:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Pilichowski wrote:

    > Tak, i znam kilka innych osob, ktore nie widza tu pozytywow kredytu,
    > tylko negatywy potencjalnej kradziezy.
    >

    > Ok, to moze dla ustalenia uwagi, nie klekam z wrazenia przed tym co
    > sie dzieje i w tym i w innych bankach i nadal jest dla mnie pozadana
    > usluga, ktora polega na tym, ze bank broni mnie przed tego typu
    > obciazeniami. Czyli tak jak bylo w reklamowce -- zaplata tak, ale do
    > maks. wysokosci srodkow NA KARCIE, a nie na RACHUNKU!
    >
    > Bo to drugie to swietny sposob na wyczyszczenie komus konta, i dzieki
    > bardzo za kredyt, ktory ja bede splacal, a wzial jakis Don Pedro
> [...]

    no coz z takim mysleniem to pozostao ci tylko oddac karte i zamknac
    konto, bo mozliwosci skoszenia ci peniedzy z konta bezposrednio jest
    znacznie wiecej niz z samej karty.

  • 39. Data: 2005-05-07 14:38:40
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Pilichowski wrote:

    > Wiesz co, EOT. Moze mamy rozne wymagania, mozna sie posmiac z
    > Misiowego "jem przeciez!", ale postawa "user MUSI byc friendly, bo
    > bank innej opcji nie przewidzial" to nie dla mnie.

    no to zamknij konto, bo narazie nie ma takiego banku, ktory by dorósł do
    twoich wymagań.

  • 40. Data: 2005-05-07 14:50:49
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    pix wrote:
    > 1. nie ma autoryzacji = nie ma obciążenia,

    a dlaczego, skoro otrzymales towar to dlaczego nagle chcialbys za niego
    nie placic.
    nie otrzymales towaru, skladasz reklamacje co do obciazenia.
    to tak jakbys w sklepie powiedzial.
    Pani nie powiedziala dzien dobry to nie place.
    brak dzien dobry - brak zaplaty.

    > 2. termin ważności autoryzacji = czas blokady środków na karcie -
    > powiedzmy dwa tygodnie i po tym terminie żadne obciążenie nie jest
    > możliwe.
    przedawnienie obowiazku zaplaty to zwykle 3 lata, jak zamienisz dwa
    tygodnie na trzy lata to sie z toba zgodze.

    > 3. koniec kropka.
    > Czy potrafisz wyjaśnić jakie przyczyny spowodowały, że nie zastosowano
    > takich klarownych reguł?

    reguły sa bardzo klarowne, byla usulga jest obowiązek zapłaty
    nie było usługi nie ma obowiązku zapłaty

    od załatwiania spraw typu to nie moja transakcja jest ubezpieczenie
    karty. Jezeli bank przerzuca odpowiedzialnosc na klienta, to nalezy
    zmienic bank.

    > Druga wątpliwość jest z kolei czysto praktyczna, bo chyba jakieś
    > zabezpieczenia muszą być jednak w to wszystko wbudowane. Inaczej zupełnie
    > niepotrzebne byłyby te wszystkie zabawy z fałszywymi bankomatami,
    > podglądaniem PINów przez kamerki albo nakładki klawiaturowe.
    > Po co bawić się w taką drobnicę skoro wystarczy bez autoryzacji obciążyć
    > kilka kart na pokaźne sumki i zwinąć się z kasą?

    ale to nie takie proste zwinać się z tą kasą i na tym to polega.
    Bo terminali kartowych nie dostaja osoby z ulicy.
    Nawet w przypadku udanego fraudu na karcie to jest problem banku, ktory
    musi to w kalkulowac w swoje koszty.
    Tak samo jak sprzedawca w zwyklym sklepie musi wklakulowac to, ze od
    czasu do czasu cos mu z tego sklepu ukradną.