  • 11. Data: 2004-10-19 14:07:01
    Temat: Re: Bezsensowny system przelewów
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 15:24:50 +0200, Grzegorz napisał(a):

    > To nie jest problem - wystarczy wyodrębnic pole imie i nazwisko i wpisywać na
    > przykład bez polskich znaków a w przypadku błędnego wypełnienie system nie
    > przyjmowałby przelewu.

    To jest _bardzo_ duży problem bo wymagałby przebudowy całego systemu
    Elixir. Nie wspomnę już o wszelkich aplikacjach bankowych (i nie tylko),
    które muszą współpracować z Elixirem.
    Dodatkowo wcale nie jestem pewien czy rzeczywiście rozwiązałoby to
    problemy. Oto przykład: na przelewie wpisujemy imię Magda i nazwisko
    Iksińska. Przelew jest odrzucony bo ta Iksińska naprawdę na imię Magdalena.
    No i przelew idzie pięć razy dłużej niż powinien. I na pbb pojawia się post
    zatytułowany "Bezsensowny system przelewów", w którym ktoś płacze, że to do
    d..., że jak wpisze skrót imienia to przelew się ślimaczy (a się ślimaczy
    no bo przecież trza go ręcznie zweryfikować). Ta osoba wysyłając więc kiedy
    indziej przelew do Magdy Zetowskiej wpisuje Magdalena. I co? Znowu źle bo
    ta Zetowska ma na imię po prostu Magda (tak, tak - to są dwa różne imiona
    choć mało kto o tym wie!).
    Zupełne jaja zaczęłyby się dopiero z firmami. Ktoś nie dopisze 'z o.o.' w
    nazwie i już przelew do kolejki. Ktoś napisze 'T.P. S.A.' zamiast 'TP S.A.'
    i już idą odsetki karne bo przelew nie doszedł na czas bo musiał być
    ręcznie zweryfikowany.
    Takich przykładów możnaby mnożyć.

    Pomysł z wpisywaniem bez polskich znaków to już kompletna pomyłka.
    Dopieroby się zrobiła masakra jakby przelew dla imć Bąka poszedł dla imć
    Baka. Już widzę te bluzgi: "A przecież system miał zabazpieczać przed
    wysłaniem komuś innym nazwisku!". No właśnie - nie zapominajmy o tym, że
    imię i nazwisko to też nie jest coś unikalnego. Aby całkowicie pewnie
    zweryfikować osobe trzebaby znać jej pesel. I tu już z powrotem widzę
    pretensje "ja się tylko w numerze pesel pomyliłem" i tak koło się zamyka.
    :)

    > weryfikacja numeru konta z danymi personalnymi nie byłaby większym problemem a
    tylko
    > ułatwiłaby wszystkim życie.

    Wręcz przeciwnie.
    A co do pomyłek... taki to już jest koszt postępu. Chyba nikt nawet z ludzi
    wytykających bezsens ignorowania nazwy adresata przelewu nie chciałby
    wrócić do Sybiru.

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 12. Data: 2004-10-19 14:17:35
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Tue, 19 Oct 2004 15:24:50 +0200, Grzegorz <n...@y...com> wrote:

> [...]
    >weryfikacja numeru konta z danymi personalnymi nie byłaby większym problemem a tylko

    Utrudniłaby życie wszystkim, którzy nie mylą się w numerze konta.
    Czyli jakimś 98% "użytkownikom" przelewów.

    Ja dane adresowe traktuję jak tytuł przelewu - informacyjnie.

    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 13. Data: 2004-10-19 14:58:58
    Od: "Paweł" <t...@o...pl>

    > A jak sobie wyobrażasz to inaczej w przypadku operacji automatycznych?

    wyobrażam sobie bardzo prosto - gdyby banki sprawdzały poprawność wszystkich
    danych umieszczonych w przelewie a nie tylko numer rachunku (jak to ma
    miejsce w rzeczywistości obecnie) to poprostu należałoby wprowadzić jakiś
    sensowny standard - np podział na pola IMIE, NAZWISKO, ULICA, MIEJSCOWOŚC
    i uzgodnić jeden standard - np wszystkie nazwy wpisywane dużymi literami bez
    polskich znaków
    i tego standardu się trzymać

    jeśli jednak przyjęto inny standard - taki jak obecnie to też jest ok, tylko
    w takim razie nie należy zmuszać ludzi do pisania nikomu niepotrzebnych nazw
    i adresów - w ten sposób tylko niepotrzebnie wprowadza się przekonanie że te
    nazwy i adresy są istotne - a jak wiemy tak wcale nie jest

    gdyby klient wysyłając przelew wiedział że tylko numer rachunku się liczy to
    może przykładałby dużo większą staranność do poprawnego wpisania numeru

  • 14. Data: 2004-10-19 15:16:20
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 16:58:58 +0200, Paweł napisał(a):

> [...]
    > i uzgodnić jeden standard - np wszystkie nazwy wpisywane dużymi literami bez

    Bardzo uważnie przeczytaj mój post z 16:07 (w szczególności przytoczone tam
    przeze mnie przykłady problemów jakie stwarzałby taki system), a później
    przemyśl jeszcze raz to co napisałeś.
    Poza tym to widać, że masz blade pojęcie o informatyce i bazach danych bo
    gdyby było inaczej to wiedziałbyś, że akurat wielkie (a nie duże tak jak
    napisałeś) czy małe litery to jest bardzo prosty problem do przeskoczenia.
    A jeśli chodzi o brak polskich znaków diakrytycznych - to powtórzę raz
    jeszcze - rezygnacja z nich praktycznie przekreślałaby sens całej operacji
    weryfikacji bo i tak pod jednym 'wzorcem' mieściłoby się wiele nazwisk
    (literka z odpowiadałaby 'z', 'ż' i 'ź' na ten przykład).

> [...]
    > i adresów - w ten sposób tylko niepotrzebnie wprowadza się przekonanie że te
    > nazwy i adresy są istotne - a jak wiemy tak wcale nie jest

    Po pierwsze nikt nikogo nie zmusza - już nie raz przytaczano tu, że
    wpisanie 'xxx' i tak nie zatrzyma przelewu.
    Po drugie tak jak już napisano w tym wątku takie informacje mają
    (przynajmniej w zamyśle - pomijam już praktykę) znaczenie przy reklamacji.

    > gdyby klient wysyłając przelew wiedział że tylko numer rachunku się liczy to
    > może przykładałby dużo większą staranność do poprawnego wpisania numeru

    Skoro klient olewa numer rachunku to jest sam sobie winien. Przecież trzeba
    być chyba trochę 'nie tego', żeby sobie myśleć że <tu dowolne imię i
    nazwisko> jest tylko jeden na świecie. Ale nawet na takich jest 'hak' w
    postaci liczby kontrolnej. A, że nie jest niezawodny? Nic nie jest. :)

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 15. Data: 2004-10-19 15:21:43
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 13:36:42 +0000 (UTC), Kamil Jonca napisał(a):

    > Bo na razie wszyscy awokaci tego rozwiązania mówią, że jest proste ale,
    > żaden nie chce powiedzieć "jak"

    No cóż - z tego co widzę to dla nich podstawowy problem to 'niezgodność'
    wielkich i małych liter oraz polskie znaki diakrytyczne. I proszę nawet
    mają na niego rozwiązanie - zmusić klienta do wpisywania tylko dużymi
    literami i bez polskich znaków - ROTFL

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 16. Data: 2004-10-19 16:28:07
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Tue, 19 Oct 2004 16:58:58 +0200, w <cl3a82$dt4$1@inews.gazeta.pl>, "Paweł"
    <t...@o...pl> napisał(-a):

> [...]
    > i uzgodnić jeden standard - np wszystkie nazwy wpisywane dużymi literami bez

    Stary jeżeli myślisz, że przelewając komuś pieniądzę będę wpisywał wszystkie
    kompletne dane wraz z kodem pocztowym, wcześniej dzwoniąc i upewniając się, że
    są nadal OK, że będę dzwonił przed każdym przelewym firmowym pytając się, czy
    przypadkiem nie zmienił się adres siedziby firmy -- to chyba OCIPIAŁEŚ.

    Tu trzeba myśleć przy wpisywaniu rachunku, a nie utrudniać innym życie.

  • 17. Data: 2004-10-19 18:20:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl> writes:

    > jeszcze - rezygnacja z nich praktycznie przekreślałaby sens całej operacji
    > weryfikacji bo i tak pod jednym 'wzorcem' mieściłoby się wiele nazwisk
    > (literka z odpowiadałaby 'z', 'ż' i 'ź' na ten przykład).

    Nie podajmy w paranoję. Prawdopodobieństwo, że w banku mają konto
    Michal Jankowski i Michał Jankowski jest mniejsze niż to, że jest dwu
    Michałów Jankowskich przez "ł". A już szansa, że przypadkowy błąd w
    numerze konta da nam akurat konto tego drugiego jest żadna.

    MJ

  • 18. Data: 2004-10-19 18:29:47
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
> [...]
    > Michałów Jankowskich przez "ł". A już szansa, że przypadkowy błąd w
    > numerze konta da nam akurat konto tego drugiego jest żadna.

    Ale co za problem. Mozna wprowadzic taki system - tylko, ze przelew bedzie
    kosztowal 30 zl. I komu sie bedzie oplacalo?
    Teraz jest ok - nie widze w ogole problemu. Ewentualnie zmienic prawo,
    ktore nakazywaloby automatyczny zwrot kasy przez bank, ktory dopuscil sie
    bledu.
    A ludzie - przeciez moga nadawac przekazy pocztowe jak im sie nie podoba
    obecny system - proste i juz.

    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || finansowy wortal public relations:
    http://www.PRnews.pl Najświeższe informacje na temat banków i ich

  • 19. Data: 2004-10-19 18:56:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> writes:

    > Ale co za problem. Mozna wprowadzic taki system - tylko, ze przelew
    > bedzie kosztowal 30 zl. I komu sie bedzie oplacalo?

    Alez ja nie mowie, zeby wprowadzic. Tylko ze armaty wytaczane przeciwko
    wydaly mi sie nieco przesadzone...

    MJ

  • 20. Data: 2004-10-19 20:30:38
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> wrote in
    message news:cl3men$l4l$1@news.onet.pl...

    > Teraz jest ok - nie widze w ogole problemu. Ewentualnie zmienic prawo,
    > ktore nakazywaloby automatyczny zwrot kasy przez bank, ktory dopuscil sie
    > bledu.

    Hehe... Kowal ukradł, Cygana powiesili... Klient wpisal blednie numer, bank
    zaplaci ;).

    Michal, nie przypuszczalem, ze taki pomysl wpadnie Ci do glowy...

    Maciej