  • 31. Data: 2004-06-17 21:47:40
    Temat: Re: Biedny Citek ;)
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004 20:52:54 +0200, "~WD" <j...@c...barg.sv> wrote:

    >Ludzie sa na 'garnuszku', dlatego, ze Państwo ich do tego przyzwyczaiło. Co
    >gorsza NADAL na to pozwala i wydaje sie tym zupełnie nie przejmować (świadczenia
    >pobierane z ZUSu). Wysokie oprocentowanie i upadłość konsumencka nie maja to NIC
    >do tego. Popatrz jaka jest szkodowość tych wysokooprocentowanych
    >kredytów/KK/pożyczek w lombardzie.

    to nie jest przyzwyczajenie. Powstanie jakiegokolwiek "programu
    pomocy" (finansowej) powoduje wzrost liczby tych, którym owa pomoc się
    należy. Ludzie się dostosowują.

    Np. program pomocy samotnym matkom spowodował wzrost liczby rozwodów.

    Weźmy inny przykład: zasiłki rodzinne (to to, o czym ostatnio TV trąbi
    przy okazji okupacji jakiegoś urzędu): warunkiem otrzymania zaiłku
    jest odpowiednio niski dochód w _2002_ roku - półtora roku temu!

    >Po drugie takie mnożenie ustawowych bytów ponad miare, za każdym razem pociąga
    >za sobą także rozbudowanie zaplecza urzędniczego...

    bez wątpienia :-(

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 32. Data: 2004-06-17 22:14:34
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004 21:37:49 +0200, Bartol Partol
    <bartolpartol@gazeta.> wrote:

    >Czy dalej ustawowe odsetki za zwloke sa pojeciem mitycznym? Zdaje sie,
    >ze zadna ustawa o nich nie stanowi.

    USTAWA
    z dnia 23 kwietnia 1964 r.
    Kodeks cywilny

    Art. 359.
    § 3. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wysokość odsetek
    ustawowych, kierując się koniecznością zapewnienia dyscypliny
    płatniczej i sprawnego przeprowadzania rozliczeń pieniężnych, biorąc
    pod uwagę wysokość rynkowych stóp procentowych oraz stóp procentowych
    Narodowego Banku Polskiego.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 33. Data: 2004-06-18 12:41:38
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004 19:25:47 +0200, vpw <v...@p...onet.pl>
    wrote:

    >No i co. Zle bylo. A teraz masz 40% dla panstwa, podatki lokalne od
    >nieruchomosci i co laska jak kto lubi.

    19%-40% to PIT, a jest jeszcze akcyza od "luksusów" (w paliwie ok. 40%
    ceny detalicznej netto) i VAT - 22% doliczay do prawie każdej ceny.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 34. Data: 2004-06-18 13:02:08
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com>

    > Nie. Sa banki, które konta prowadzą bezpłatnie.

    Ale za wszystko inne trzeba płacić.
    Ale w porządku, zapędziłem się nieco w tej dyskusji.
    Nie trzeba brać kredytów, można bez nich żyć. Koszt najtańszego konta jest
    znośny nawet dla półetatowej sprzątaczki w ośrodku zdrowia, której
    pracodawca po pół roku zalega z pensją (o ile w jej wsi jest placówka tego
    banku oczywiście).

    > Żadne ograniczenia ustawowe nie są IMHO uprawnione. Bo niby dlaczego? ktoś
    > oferuje pożyczkę na 500% rocznie. Znajduje klientów. i niby dlaczego ma
    sie
    > w to wtrącać ustawodawca?

    Dlatego napisałem, że nie ograniczenie dopuszczalnej stopy przydałoby sie
    najbardziej, ale jasne zasady konstruowania ofert - to co jest teraz to
    jeszcze mało.

    T.

  • 35. Data: 2004-06-18 22:31:02
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Jarek Andrzejewski napisał:

    > taaaa, pamiętałeś o represyjnej roli państwa gdy chodzi o dochody
    > aparatu, a zapomniałeś o ważnej - IMHO nawet ważniejszej - roli
    > państwa: pilnowanie, aby zawarte umowy były dotrzymywane.

    Czekaj, czekaj, bylo o nieutrudnianiu prowadzenia dzialalnosci
    gospdarczej, a to o czym Ty mowisz, to wspieranie tej dzialalnosci, wiec
    cos zupelnie innego. Panstwo oczywiscie powinno stwarzac warunki do
    dochodzenia swoich praw.

    Bartol

  • 36. Data: 2004-06-18 22:31:56
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    > USTAWA
    > z dnia 23 kwietnia 1964 r.
    > Kodeks cywilny

    O kurka, jaki komunistyczny staroc.

> [...]
    > płatniczej i sprawnego przeprowadzania rozliczeń pieniężnych, biorąc
    > pod uwagę wysokość rynkowych stóp procentowych oraz stóp procentowych

    A czy rzeczywiscie wydaje takie rozporzadzenia?

    Bartol

  • 37. Data: 2004-06-18 23:22:53
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Patrzę. I jestem przeciwko dawania jakichkolwiek zasiłków.
    > --
    > Jeżeli możesz-pomóż: www.pmm.org.pl

    Interesujące zestawienie ...

  • 38. Data: 2004-06-19 00:10:40
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Bartol Partol" <bartolpartol@gazeta.> napisał w wiadomości

    > A czy rzeczywiscie wydaje takie rozporzadzenia?

    Oczywiście.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 39. Data: 2004-06-19 09:15:52
    Od: "~WD" <j...@c...barg.sv>

    > Oczywiście.

    Obecnie odsetki ustawowe wynosza 12,25% pa.
    Komentarz chyba zbędny ;))

  • 40. Data: 2004-06-19 12:39:12
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Tomasz Waszczynski napisał:

    > Oczywiście.

    OK. To w sumie nie jest zle, jesli sluzy tylko i wylaczeni do
    poskramiania apetytu fiskalnego, zeby US, ZUS, czy inny wysysacz nie
    poszalal z karaniem spoznialskich. Ale innego zastosowania takich
    odsetek ustawowych nie widze.

    Bartol