  • 31. Data: 2021-02-03 23:21:16
    Temat: Re: Co to za wyrok SN miał zapaść dziś w sprawie FRANKOWICZÓW?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> writes:

    > Zupełnym odlotem jest uznanie za okoliczność obciążającą banki
    > zabezpieczania ryzyka walutowego swapami na rynku walutowym, bo
    > "płaciły pieniędzmi klienta ze spreadu". Nie dość, że banki są
    > zobligowane do minimalizacji ryzyka to co ma obchodzić klienta
    > jak zysk zagospodaruje bank, czy w koszta zabezpieczeń, zwiększy
    > rezerwy, czy kupi limuzynę dla szefa... Tylko emocje grają: bo
    > bank zminimalizował swoje ryzyko (ale tym ryzyka klienta nie
    > zwiększył) a klient z ryzykiem pozostał.

    To chyba bardziej kwestia emocjonalna - skoro może sam bank nie wtopił
    (bo "się zabezpieczył", nieważne przed czym, i cokolwiek by to nie
    było), to czemu klient ma wtopić. No ale jakby bank wtopił, to może
    klient ew. powinien partycypować, czy jakoś tak.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 32. Data: 2021-02-03 23:24:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No to prawo ma niewiele z prawem wspolnego.
    > Po co te apelacje, SN, wykladnie mniej czy bardziej obowiazujace ...

    To niestety jest prawda.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2021-02-04 18:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >No ale to są kredyty konsumpcyjne, krótkoterminowe. W praktyce Twoje
    >rozwiązanie nie jest korzystniejsze dla żadnej ze stron. Przecież
    >klient
    >chce kredyt od razu (bo właśnie "kupuje"), a bankowi też lepiej
    >załatwić
    >sprawę i przejść do następnej.

    Przy czym dawniej bank/agencja sprawdzal klienta i to pare dni
    trwalo.

    >Można to sobie wyobrazić jako dobrowolną umowę itd. z jak najbardziej
    >dobrowolną klauzulą o możliwym rozwiązaniu. To bez znaczenia.

    Tylko ze to raczej nie jest dobrowolna umowa, a pulapka.

    Idziesz kupic towar, bierzesz kredyt, bierzesz towar, a potem czytasz
    umowe, nie podoba ci sie ... i owszem, mozesz rozwiazac, tylko musisz
    oddac pieniadze, a przeciez ich nie masz, bo bys nie bral kredytu (*).

    J.

    (*) - no, niekoniecznie.

  • 34. Data: 2021-02-04 18:38:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >tak. nie mam kredytów, używam prepaida.

    Ale konto w banku masz - przestudiowales dokladnie wszystkie
    zalaczniki ?

    A prepaid ... przeczytales, czy tam 54-tym paragrafie regulaminu nie
    jest zapisane "klient zobowiazuje sie utrzymac aktywna karte SIM przez
    3 lata od ostatniego doladowania" ?
    Albo "za uzywanie slow wulgarnych w stosunku do pracownikow BOK bedzie
    pobierana oplata 500zl".

    Albo np czy operator gwarantuje jakies terminy naprawy w razie gdy
    twoja karta przestanie dzialac ?

    Czy chocby taki zapis u jakiejs kablowki czy internetu:
    "umowa zawierana jest na okres 2 lat.
    Po tym okresie jest ona automatycznie przedluzana na warunkach
    poprzednich, chyba, ze Klient powiadomi pisemnie o nieprzedluzaniu na
    co najmniej 30 dni przed uplywem terminu".

    No i co - ta przedluzona umowa tez obowiazuje kolejne 2 lata czy mozna
    juz wypowiedziec w dowolnym momencie/miesiacu ?

    J.

  • 35. Data: 2021-02-04 22:01:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > umowe, nie podoba ci sie ... i owszem, mozesz rozwiazac, tylko musisz
    > oddac pieniadze, a przeciez ich nie masz, bo bys nie bral kredytu (*).

    Może tak być, rzeczywiście. Ale to są zwykle małe kredyty, nawet jeśli
    to jest "pułapka", to klient wiele nie straci - a może czegoś się tanio
    (bardzo tanio?) nauczy. Ew. może jednak tyle pieniędzy mieć i umowę
    rozwiązać. A jeśli zakup był "przez Internet", to może rozwiązać obie
    umowy, i nie musi mieć pieniędzy.

    Poza tym, co takiego mogłoby być pułapką? Chyba(?) kredyty bankowe są
    wszystkie podobne ostatnio? To nie chwilówki jednak.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2021-02-04 23:09:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >
    > No i co - ta przedluzona umowa tez obowiazuje kolejne 2 lata czy mozna
    > juz wypowiedziec w dowolnym momencie/miesiacu ?

    To może być też klauzula niedozwolona.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 37. Data: 2021-02-05 08:19:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >To może być też klauzula niedozwolona.

    Jak najbardziej, i chyba nawet zostala zakwestionowana i nie jest juz
    stosowana.

    Tym niemniej - mozna sie nadziac.

    J.

  • 38. Data: 2021-02-05 10:36:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Raczej tak właśnie, z ustawowym terminem wypowiedzenia (jeśli płacisz abo
    miesięcznie, to miesięczny liczony kalendarzowo).

    -----

  • 39. Data: 2021-02-05 14:55:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak najbardziej, i chyba nawet zostala zakwestionowana i nie jest juz
    > stosowana.

    Nie wiem czy jak najbardziej - napisałem "może". Nie wydaje mi się, by
    dokładnie taka klauzula była na liście. Niedozwolone mogą być te "30
    dni" i ew. okoliczności (np. "pisemnie"), bo samo przedłużanie na nowe
    2 lata nie jest raczej zabronione.

    Zdaje się, że ostatnio bezpieczniejsze jest przedłużanie na czas
    nieoznaczony - tyle że operatorowi może się (minimalnie?) mniej podobać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2021-02-05 15:22:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >dokładnie taka klauzula była na liście. Niedozwolone mogą być te "30
    >dni" i ew. okoliczności (np. "pisemnie"), bo samo przedłużanie na

    Ale wlasnie o to chodzi, ze powinna potem byc mozliwa do wypowiedzenia
    w kazdej chwili, czy tam z 30 dniowym terminem, a nie ze chwila
    nieuwagi, przegapienie terminu i pstryk - znow mamy cyrograf na 2
    lata.

    >Zdaje się, że ostatnio bezpieczniejsze jest przedłużanie na czas
    >nieoznaczony - tyle że operatorowi może się (minimalnie?) mniej
    >podobać.

    Tzn tak mi sie wydaje, ze poprawnie to powinna byc od poczatku umowa
    na czas nieoznaczony, z kara umowna za zerwanie w ciagu 2 lat czy ile
    tam ...

    J.