  • 11. Data: 2010-08-21 19:47:34
    Temat: Re: Czas w bankomatach
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-08-21 13:58, Damian Niusy pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy godzina transakcji w bankomatach jest pobierana z centralnego
    > serwera podczas autoryzacji czy każdy bankomat ma swój własny
    > zegar ?.
    >
    > Pytam się bo zauważyłem że czas na wydrukach w bankomatach
    > Polbanku różni się o około 5 minut od czasu rzeczywistego. W
    > innych bankomatach takich dużych różnic nie zauważyłem.
    >
    > Damian

    Sluchajcie debilne Pokemony w bankomatach wisi zwykly pecek ktory
    zarzadza tym burdelem w wiekszosci przypadkow z Wingownem XP i od
    Entelygencji informatyka ktory ten bankomat nadzoruje zalezy czas
    transakcji. nadmienie ze sam winshiot aktualizuje czas jak chce a
    czesto bele jak.

  • 12. Data: 2010-08-21 20:57:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "SQLwiel" i4oso6$lpk$...@n...onet.pl

    > Dzwoni Putin do Tuska:
    > - Mam dla ciebie straszną wiadomość! Rozbił się samolot z waszą delegacją.
    > - Co Ty gadasz? Oni jeszcze nie wystartowali z Warszawy!
    > - Szlag, ta p...olona różnica czasu!

    To było inaczej...

    1981 rok... Breżniew dzwoni do Indiri Gandhi z życzeniami urodzinowymi,
    a ta mu na to, że urodziny obchodziła wczoraj... Dzwoni do Watykanu
    zapłakany z powodu zamachu na papieża, jaki miał miejsce przed
    kwadransem i słyszy zdumione -- jakiego zamachu?!?!?!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-08-21 21:01:05
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-08-21 21:47, konieczko pisze:

> [...]
    > Entelygencji informatyka ktory ten bankomat nadzoruje zalezy czas
    > transakcji. nadmienie ze sam winshiot aktualizuje czas jak chce a czesto

    Konieczko, mondziole jeden, padalcu i zakało rządowego systemu edukacji
    - gówno nas obchodzi co siedzi w bankomacie, może siedzieć nawet i
    Anusiak, byle by czas dokładny podawał, bo od tego parę złociszy może
    zależeć.

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 14. Data: 2010-08-22 09:01:04
    Od: MK <m...@i...pl>

    On 21 Sie, 16:47, "Eneuel Leszek Ciszewski"

    > I chyba tylko ,,początkujący'' nie widzi problemu z niesynchronizacją czasu.

    Przeciez to nie ma znaczenia, bo autoryzacje beda w jednym systemi i
    bedzie tam godzina s systemu, a nie komputera, ktory wysyla zapytanie.
    Ja tam bym sie nie obawial tego.

    MK

  • 15. Data: 2010-08-22 09:11:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MK" d...@f...goog
    legroups.com

    : Przeciez to nie ma znaczenia, bo autoryzacje beda w jednym
    : systemi i bedzie tam godzina s systemu, a nie komputera,
    : ktory wysyla zapytanie. Ja tam bym sie nie obawial tego.

    Ja nawet nie obawiam się tego, że po wyjęciu 200 złotych
    z konta, na którym było 500 złotych zostało -130 złotych
    -- a jakoś tak właśnie miałem. :) Ostatecznie
    w ,,systemie'' jest poprawnie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 16. Data: 2010-08-22 11:42:54
    Od: "Damian Niusy" <b...@p...onet.pl>

    > I dobrze, że to podnosisz, ale walcz z tym. Ja wymiękłem po
    > kilkukrotnym walnięciu głową w betonowy mur.

    Najdziwniejsze jest to że podczas transakcji bankomat na ekranie
    podaje dokładna godzinę, a na wydruku godzina jest o 4 minuty
    cofnięta. Z tego wynika że godzina na wydruku jest brana z
    jakiegoś serwera, więc zmiana tego raczej nie powinna być jakimś
    dużym problemem dla informatyków z Polbanku, podczas jakiś przerwy
    konserwacyjnej.

    Damian

  • 17. Data: 2010-08-22 15:15:09
    Od: Gosc <...@...a>

    Damian Niusy pisze:

> [...]
    > tego raczej nie powinna być jakimś dużym problemem dla informatyków z
    > Polbanku, podczas jakiś przerwy konserwacyjnej.

    Tak z ciekawości serwerownia Polbanku gdzie jest? Bo jak w Grecji to
    raczej ta różnica czasu zostanie, bo co tam grek będzie się przeciążał.
    A co samej transakcji to godzina jest raczej brana z centrum kart. No i
    tu nasuwa się kolejne pytanie, z jakiego centrum korzysta Polbank, z
    krajowego, czy jakiegoś greckiego. No i o ile mnie pamięć nie myli,
    obsługą bankomatów w Polsce zazwyczaj zajmują się firmy zewnętrzne jak
    np. Windcore.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-08-22 19:37:52
    Od: "q...@x...gazeta.pl" <q...@x...gazeta.pl>

    > Tak z ciekawości serwerownia Polbanku gdzie jest? Bo jak w Grecji to
    > raczej ta różnica czasu zostanie, bo co tam grek będzie się przeciążał.

    Coś mi świta że w Rumuni ale pewny nie jestem

  • 19. Data: 2010-08-22 20:23:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SQLwiel" <n...@c...pl> napisał w wiadomości

    > I dobrze, że to podnosisz, ale walcz z tym. Ja wymiękłem po kilkukrotnym
    > walnięciu głową w betonowy mur.
    > Wyobraźmy sobie, że dokonuję transakcji (bankomatowej) o 12:00, czas w
    > bankomacie jest 12:05, a minutę później ktoś mnie wali na ziemię, kradnie
    > portfel i kartę, wypłaca (w innym bankomacie z dobrym zegarem) parę
    > tysiaków, ja to zgłaszam, zastrzegam kartę, po czym dowiaduję się, że
    > "przecież kilka minut PÓŹNIEJ to właśnie PAN (mamy na wideo) wypłacał
    > gotówkę tą kartą w bankomacie !!!"

    Demonizujesz problem. Rozbieżność czasu rzeczywistego i zegarów różnych
    urządzeń (kas fiskalnych, bankomatów, monitoringu videto itp.) to rzecz
    normalna. Jeśli z jakiegoś powodu na potrzeby postępowania karnego
    zabezpiecza sie taki zapis, to odczytuje się czas z zegara wewnętrznego i
    podaje róznicę względem czasu rzeczywistego. Jeśli rozbieżność jest
    kilkuminotowa, to moze być problem, bo policjant przewaznie nie ma pod ręką
    GPS-a ani innego wzorca czasu więc i jego zegarek może chodzić trochę
    inaczej. Natomiast spotkałem się już z rozbieżnościami nie tylko
    kilkugodzinnymi, ale nawet po prostu złym rokiem ustawionym - szczególnie w
    monitoringu VIDEO. W wypadku bankomatu ustalenie rozbieżności zegara, jeśli
    to istotne spokojnie może zostać przeprowadzone poprzez porównanie czasu
    zapisanej transakcji i czasu jej autoryzacji w sieci teleinformatycznej.
    Natomiast jeśli rozbieżności są faktycznie kilkudziesięcio sekundowe, to
    pozostaje poprzestać na konstatacji, że dokładnego czasu ustalić się nie
    da.

    W strikte przywołanym przez Ciebie wypadku, to o ile te kilkuminotowe
    różnice czasowe mają znaczenie dowodowe, to nie ma co polegać na czasie
    bankomatów, tylko podejść do jednego, oczytać z niego czas i podejść do
    drugiego i porównać czas z tym samym zegarkiem policjanta. Będzie wiadomo,
    jaka jest różnica. Poza tym o ile jestemw stanie sobie wyobrazić, że
    pokrzydzony zatrzyma slip z transakcji wypłaty, to uzyskanie slipa z
    transakcji dokonanej przez przestępców wydaje mi się znikomo prawdopodobne.
    Zatem raczej będziemy sie opierać na czasie transakcji uzyskanym z systemu
    teleinformatycznego. No a tu, bez względu na rozbiezność z czasem
    rzeczywistym chronologia raczej zostanie zachowana.

  • 20. Data: 2010-08-22 21:43:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" i4s16d$1c5$...@i...gazeta.pl

    > bankomatów, tylko podejść do jednego, oczytać z niego czas i podejść do drugiego i
    porównać czas z tym samym zegarkiem policjanta.
    > Będzie wiadomo,

    0. Ten sam bankomat ma różne czasy -- pisałem już o tym. :)

    1. Termin 'czas rzeczywisty' jest zarezerwowany, dlatego
    nie należy go używać do określenia czegoś, czego ten
    termin nie oznacza. :) Można na przykład używać określenia
    'czas faktyczny' czy 'czas prawdziwy' lub 'czas aktualny'
    bądź 'czas bieżący' -- niby znaczenie takie same, ale jednak
    określenie RT jest zarezerwowany od dziesięcioleci. :)

    2. Demonizowanie? Ponoć diabeł tkwi w szczegółach. :)
    I zazwyczaj zło czai się w tak zwanym burdelowatym porządku. :)
    Jakie konsekwencje może mieć niesynchornizacja czasowa? Trudno
    określić, ale szokująco duże. :) Nigdy nie ma synchornizacji
    stuprocentowej, ale im gorsza, tym łatwiej o fatalne błędy
    i trudniej o wyjaśnienie ,,niewyjaśnialnych'' zjawisk. :)

    Ponoć zegarki bankowe synchronizują się dzięki GPSowi.
    Trudno w to uwierzyć. :) Dziś można synchronizować czas
    z niebywałą dokładnością przekraczającą ułamki sekund. Są
    serwery czasu nadające sygnał radiowo, są serwery czasu
    podpięte do internetu, są też serwery czasu na satelitach...

    Ktoś, kto ma czas brany znikąd jest po prostu niepoważny. :)
    Kiedyś lepiej startowały pociągi, niż dziś pracują systemy
    bankowe -- oczywiście w kontekście czasu. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'