  • 11. Data: 2004-12-29 06:23:52
    Temat: Re: Czek - problem
    Od: "PD" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Pawel eF" napisał w wiadomości
    > Witam serdecznie
    >
    > Dotknął mnie przykry problem - otóż "zaginęły w niewyjaśnionych
    > okolicznościach" na Poczcie Polskiej dwa czeki wystawione na moje
    > nazwisko - był to zwrot podatku kanadyjskiego.
    > W PEKAO SA poradzono mi, abym wystąpił o duplikat czeku, ale Kandyjczycy
    > upierają się, że czeki wysłali już maju. Czy istnieje metoda pozwalająca
    > sprawdzić, czy czeki te zostały zrealizowane?
    > Cała sytuacja jest o tyle ciekawa, że czeki wysyłane były przez dwie różne
    > instytucje w różnym czasie - i nie bardzo wiem, gdzie ich szukać i skąd
> [...]

    Pare lat temu mialem podobny problem ze zwrotem amerykanskiego podatku.
    Skontaktowalem sie z IRS i przedstawilem sprawe. Zablokowali czek. Okazalo
    sie ze zostal wyslany na zly adres (zamiast numeru 23 / 34, wpisali 2334).
    Po pewnym czasie (1 miesiac) wyslali nowy czek. "Zguba" znalazla sie po 7
    miesiacach od wyslania.

    Pozdrawiam
    P.D.

  • 12. Data: 2004-12-29 23:06:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mojche Swartz" <n...@c...net> writes:

    > Czeki z IRS mozna wplacic wylacznie na swoje konto. Wiec co, podrobi ID i
    > zalozy konto? Raczysz zartowac?

    Dlaczego zartowac? Jest to jedna z opcji. Uwazasz ze to trudne?
    To jest bardzo latwe. Normalnie nie ma tego problemu, ale tylko
    dlatego, ze duzo trudniej jest spowodowac, by bank wzial dana osobe
    za kogos innego (posiadacza istniejacego konta z dodatnim saldem).
    Natomiast czek to troche jak gotowka. Zwlaszcza taki czek, ktory
    nie jest zastrzezony i ktory ma pokrycie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2004-12-31 09:48:42
    Od: "Mojche Swartz" <n...@c...net>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    > Natomiast czek to troche jak gotowka. Zwlaszcza taki czek, ktory
    > nie jest zastrzezony i ktory ma pokrycie.

    Jeszcze raz Ci pisze, ze czeki z IRS to sa specjalne czeki. Ktore moze
    wplacic TYLKO wlasciciel czeku na konto, WLASCICIELA czeku. Nie ma takiej
    mozliwosci aby ten czek rozmienila osoba postronna lub wplacila na inne
    konto. Wowczas dla rozmieniajacego taki czek np. w USA grozi 10 lat
    wiezienia z mety.Wiec zaden bank ani cash station tego nie przyjmie. W
    Polsce tez tego czeku nie rozmieni nikt poza wlascielem, gdyz jaki glupi
    bank by to przyjal skoro wowczas czek nie zostanie na 100% zrealizowany za
    granica i zostanie zablokowany a bank straci tylko pieniadze, ktore
    wyplacil. Wiec nie pisz, ze to mozliwe, bo to NIE jest wykonalne na czekach
    z IRS. To sa czeki specjalnego traktowania.I kazda instytucja i kazdy bank o
    tym wie.

  • 14. Data: 2004-12-31 13:02:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mojche Swartz" <n...@c...net> writes:

    > Jeszcze raz Ci pisze, ze czeki z IRS to sa specjalne czeki. Ktore moze
    > wplacic TYLKO wlasciciel czeku na konto, WLASCICIELA czeku.

    Wielkie mi specjalne. W Polsce tez takie czeki mozna wystawic, moze
    to zrobic kazdy. I co z tego? Niezbyt wiele. To daje tylko to, ze
    obca osoba nie przyjdzie do banku (czy na inna poczte) i nie dostanie
    gotowki. Ale to juz nie zabezpiecza przed zalozeniem konta na lewe
    papiery i przed zniknieciem z pieniedzmi.

    > Nie ma takiej
    > mozliwosci aby ten czek rozmienila osoba postronna lub wplacila na inne
    > konto. Wowczas dla rozmieniajacego taki czek np. w USA grozi 10 lat
    > wiezienia z mety.

    Wiec musisz sie zdecydowac - albo nie ma takiej mozliwosci, albo grozi
    za to wiezienie. Tyle ze wiezienie to raczej grozi juz po znalezieniu
    sprawcy? W takich przypadkach moze to nie byc proste.

    > Wiec zaden bank ani cash station tego nie przyjmie.

    Jesli bedzie wiedzial ze jest to przekret to moze tak (aczkolwiek
    na Twoim miejscu zapoznalbym sie np. z tym jak terrorysci z 2001/9/11
    zakladali konta). Jesli bank nie bedzie wiedzial, to dlaczego mialby
    nie przyjac?

    Wez takze pod uwage, ze nie musi to byc bank z USA.

> [...]
    > bank by to przyjal skoro wowczas czek nie zostanie na 100% zrealizowany za
    > granica i zostanie zablokowany a bank straci tylko pieniadze, ktore

    A z jakiego powodu mialby stracic pieniadze (jakie pieniadze?) Dlaczego
    czek nie mialby byc zrealizowany? Czyzby te czeki mialy adnotacje
    w rodzaju "tylko w oddziale banku, na jaki zostal wystawiony"? Albo
    przynajmniej "tylko w USA"?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2004-12-31 15:35:09
    Od: "Mojche Swartz" <n...@c...net>

> [...]
    > gotowki. Ale to juz nie zabezpiecza przed zalozeniem konta na lewe
    > papiery i przed zniknieciem z pieniedzmi.

    To sa czeki federalne czlowieku. Nie persolalne nie bankowe itp. Tam sa
    specjalne adnotacje na nich. Widac, ze wogole nie masz pojecia jak on
    wyglada i stat piszesz takie bzdury. Zaden bank nie przyjmnie tego czeku ot
    tak. Poza tym w Polsce zaden nie wyplaci gotowki od reki, wiec co teraz
    napiszesz?

    > Wiec musisz sie zdecydowac - albo nie ma takiej mozliwosci, albo grozi
    > za to wiezienie. Tyle ze wiezienie to raczej grozi juz po znalezieniu
    > sprawcy? W takich przypadkach moze to nie byc proste.

    Wiezienie grozi temu, kto przyjmie taki czek i zlamie prawo. Zrozumiales
    teraz?

> [...]
    > na Twoim miejscu zapoznalbym sie np. z tym jak terrorysci z 2001/9/11
    > zakladali konta). Jesli bank nie bedzie wiedzial, to dlaczego mialby

    Juz pisalem, ze to nie jest zwykly czek...ale ty dalej swoje...

> [...]
    > czek nie mialby byc zrealizowany? Czyzby te czeki mialy adnotacje
    > w rodzaju "tylko w oddziale banku, na jaki zostal wystawiony"? Albo

    Bank by stracil pieniadze gdyby rozmienil ten czek nie tej osobie co trzeba.
    To bank bierze odpowiedzialnosc dlatego nie przyjmie tego czeku od osoby,
    ktora nie ma w danym banku konta od dawna.
    Idz rozmien czek z IRS z ulicy to moze skonczysz pisac te bzdury.

  • 16. Data: 2004-12-31 16:48:43
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 31 Dec 2004 16:35:09 +0100, "Mojche Swartz"
    <n...@c...net> wrote:

    >Wiezienie grozi temu, kto przyjmie taki czek i zlamie prawo. Zrozumiales
    >teraz?

    amerykańskie prawo w PL nie obowiązuje. Chyba... :-)

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 17. Data: 2004-12-31 17:17:59
    Od: "Mojche Swartz" <n...@c...net>

    "Jarek Andrzejewski" <j...@d...com.pl> wrote in message

    > amerykańskie prawo w PL nie obowiązuje. Chyba... :-)

    Tym czekiem mozesz sobie tylek podetrzec w PL, wiec co mnie obchodzi jakie
    tam macie prawo sredniowiecza?

  • 18. Data: 2004-12-31 17:34:23
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 31 Dec 2004 18:17:59 +0100, "Mojche Swartz"
    <n...@c...net> wrote:

    >Tym czekiem mozesz sobie tylek podetrzec w PL, wiec co mnie obchodzi jakie
    >tam macie prawo sredniowiecza?

    może się tak nie unoś, bo Ci żyłka pierdząca pęknie?
    Tak przy okazji, jak już ochłoniesz: zerknij do jakiej grupy piszesz,
    a może uznasz, że jednak średniowieczne prawo ma tu jednak pewne
    znaczenie.

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 19. Data: 2005-01-01 00:41:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mojche Swartz" <n...@c...net> writes:

> [...]
    > tak. Poza tym w Polsce zaden nie wyplaci gotowki od reki, wiec co teraz

    Widzisz, kolego, to co mialem napisac w tej sprawie, to juz napisalem.
    Jesli tego nie rozumiesz, i wciaz slepo wierzysz, to nie moja sprawa.
    Gdybys np. zdecydowal sie podwazyc cos konkretnego, co napisalem,
    to mozesz probowac.

    W szczegolnosci, mozesz przypomniec sobie jak wyglada procedura
    zakladania konta w USA, oraz jakich dokumentow i podania jakich danych
    wymaga.
    Jak juz to sobie przypomnisz, to (opcjonalnie) mozesz porownac to
    z realiami polskimi (i moze wyjdzie Ci, ze w Polsce nieco trudniej
    zrobic przekret, ale nie bedzie to raczej wielka roznica).

    Jesli juz bedac swiadomym powyzszych rzeczy wciaz bedziesz wierzyl, ze
    czeku IRS nie da sie wymienic na gotowke nie bedac osoba, ktorej zostal
    wystawiony, to chyba nikt nic na to nie poradzi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2005-01-11 15:09:54
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > Natomiast czek to troche jak gotowka. Zwlaszcza taki czek, ktory
    > nie jest zastrzezony i ktory ma pokrycie.

    Ty myślisz po polsku, a on po amerykańsku. W brew pozorom czek to nie
    gotówka.
    Znajomy zgubił czek z wypłatą. Poszedł do roboty i dostał następny.