  • 1. Data: 2008-04-21 07:49:04
    Temat: Dlugi weekend w Czechach - kantor czy karta?
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Witam,

    Mam prośbę o zweryfikowanie moich obliczeń. Chodzi o to, że na długi
    weekend wybieram się do Czech i chciałem sobie wyliczyć do opłaca się
    bardziej: wymiana złotówek na korony w kantorze czy też zabranie kart
    mBanku i ING i korzystanie z nich na miejscu. Bazując na aktualnych (z
    21/04/2008) informacjach o prowizjach oraz kursach oraz bazowej kwocie
    5000 CZK obliczyłem, że:

    1) Średni, kantorowy kurs sprzedaży korony czeskiej: 0.1421 (kantory.pl)
    czyli 5000 KCZ w kantorze to: 710,50 zł

    Karty ING VISA electron i MasterCard Maestro:
    - płatności kartą: bez prowizji + przewalutowanie - 2,8% (tylko karta
    VISA*)
    - bankomat: przewalutowanie - 2,8% (tylko karta VISA*) + wyplata - 3% kwoty

    kurs w ING CZK 0,1394

    czyli:
    5000 KCZ płacone kartą (ING Maestro): 697,00 zł
    5000 KCZ płacone kartą (ING VISA): 716,51 zł
    5000 KCZ w bankomacie (ING Maestro): 717,91 zł
    5000 KCZ w bankomacie (ING VISA): 737,43 zł

    *w ToiP ING jest napisane, ze oplata za przewalutowanie dotyczy kart
    VISA, na tej podstawie założyłem, że takiej opłaty nie ma dla karty
    Maestro

    2) mBank VISA electron:
    - płatności kartą: bez prowizji + przewalutowanie 2%
    - bankomat: przewalutowanie 2% + wypłata bez prowizji
    kurs w mBanku CZK 0.1397

    czyli:
    5000 KCZ w bankomacie: 712,47 zł
    5000 KCZ płacone kartą: 712,47 zł

    Wnioski - podium wygląda tak:
    1) Najbardziej opłaca się płacić kartą ING Maestro,
    2) Warto zabrać gotówkę wymieniając ją w kantorze,
    3) Wypłacać wedle potrzeb w w bankomacie kartą mBanku.

    Czy moje powyższe wyliczenia są poprawne?

    Pozdrawiam.

    j.

  • 2. Data: 2008-04-21 08:22:48
    Temat: Re: Dlugi weekend w Czechach - kantor czy karta?
    Od: "Slavekk" <S...@g...pl>

> [...]
    > 3) Wypłacać wedle potrzeb w w bankomacie kartą mBanku.
    >
    > Czy moje powyższe wyliczenia są poprawne?

    Dążąc do zaoszczędzenia 4 złotych nie zapomnij o:
    - czasie który już straciłeś robiąc te wyliczenia
    - czasie który stracisz na miejscu
    - koronach które ci zostaną po powrocie jesli będziesz wyłacznie korzystał z
    "prawie najtańszych" kantorów; ich wartość zaopewne będzie większa niż te
    "zaoszczędzone" 4zł

    Luz na wyjeździe - bezcenny...;-)

    Sławek

  • 3. Data: 2008-04-21 08:36:01
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Luz na wyjeździe - bezcenny...;-)
    >
    > Sławek

    dokładnie, wymień sobie trochę koron w kantorze w Polsce i na miejscu płać
    kartami (VISA sobie odpuść) ile się da...
    nie ma sensu wypłacać z ichniejszych bankomatów

    jeżeli nie planujesz w najbliższym czasie kolejnego wyjazdu na południe to
    staraj się koron nie przywozić ze sobą, wymień wszystkie, które zostaną np.
    na piwo ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 4. Data: 2008-04-21 12:16:49
    Od: f...@p...onet.pl

    > 1) Średni, kantorowy kurs sprzedaży korony czeskiej: 0.1421 (kantory.pl)
    > czyli 5000 KCZ w kantorze to: 710,50 zł
    >
    > Czy moje powyższe wyliczenia są poprawne?

    Może w głębi Polski tyle dziś kosztuje korona w kantorach, ale np. w Krakowie
    da się 100 Kc kupić za 13,90-13,95 zł, a w Cieszynie (sprawdzone empirycznie)
    za 100 Kc płaci się 13,63-13,70 zł.

    Pozdrawiam,

    F.

  • 5. Data: 2008-04-21 13:12:17
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > Krakowie
    > da się 100 Kc kupić za 13,90-13,95 zł, a w Cieszynie (sprawdzone

    w kantorze na granicy można się potargować ;-)

    nawet jak się kupuje ok. 1000 CZK

    --
    pozdrawiam
    RobertS